מתיאו סלביני, מנהיג הימין הקיצוני באיטליה ולשעבר שר הפנים, התייצב היום (שבת) לפתיחת משפטו בעיר פאלרמו. סלביני מואשם שפעל בניגוד לחוק כשמנע מ-147 מהגרים צפון-אפריקנים לעגון בחופי איטליה באוגוסט 2019. הוא מואשם בחטיפה ובניצול לרעה של סמכויותיו כשר פנים.
המהגרים הצפון-אפריקנים חולצו מול חופי לוב על-ידי ספינת סיוע ספרדית, ושטו לאיטליה - אך סלביני סירב לאפשר להם לעגון במדינה. רק אחרי התערבות של לשכת התובע האזורי הספינה של הארגון הספרדי Open Arms עגנה באי למפדוזה, 19 ימים אחרי שהמהגרים חולצו בלב ים. במהלך הימים שהיו תקועים בים קפצו חלק מהמהגרים למים וניסו לשחות לחוף, ואחרים פונו לטיפול רפואי.
11 צפייה בגלריה
סילביני וריצ'רד גיר
סילביני וריצ'רד גיר
סלביני וגיר. "כמה רציני זה משפט שבו ריצ'רד גיר מגיע מהוליווד כדי להעיד על הרשעות שלי?"
(צילום: AP,רויטרס)
ביום פתיחת המשפט אמר השופט רוברטו מורג'ה שכל העדים שזומנו על-ידי הצדדים רשאים להעיד – כולל השחקן ההוליוודי ריצ'רד גיר, שביקר בספינה הספרדית בימים שבהם הייתה תקועה מול חופי איטליה. גיר, שהיה בחופשה בטוסקנה, ניסה לעזור למהגרים וקרא לאיטליה לקלוט אותם.
ב-2019, אחרי שגיר קרא לאיטליה לקלוט את המהגרים, סלביני תקף אותו – והציע לו לקחת אותם להוליווד "במטוס הפרטי שלו". היום אמר סלביני לעיתונאים מחוץ לבית המשפט: "תגידו לי כמה רציני זה משפט שבו ריצ'רד גיר מגיע מהוליווד רק כדי להעיד על הרוע שלי". סלביני אמר שהוא מקווה שהמשפט ייגמר מהר ככל האפשר. "יש לי דברים חשובים יותר לדאוג להם", ציין.
ארגון הסיוע הספרדי Open Arms אמר לבית המשפט שגיר יכול להעיד על התנאים הקשים שהיו בספינה, שלהם נחשף בביקור ההומניטארי שלו. לא ברור אם כחלק מעדותו יתייצב גיר בבית המשפט. בין העדים האחרים שאושרו על ידי בית המשפט נמצאים ראש ממשלת איטליה בזמן התקרית, ג'וזפה קונטה, שרת הפנים הנוכחית לוצ'אנה למורג'זה ושר החוץ לואיג'י די מאיו.
11 צפייה בגלריה
ריצ'רד גיר עם מהגרים אפריקנים תקועים מול חופי איטליה הים התיכון
ריצ'רד גיר עם מהגרים אפריקנים תקועים מול חופי איטליה הים התיכון
גיר עם המהגרים על הסיפון
(צילום: AFP)
נגד סלביני נטען שניצול הסמכות שלו כשר פנים מהווה חטיפה של ממש. אם יורשע הוא עלול לספוג עונש מאסר של עד 15 שנה. בשנה שעברה הסנאט האיטלקי שלל את החסינות שלו, מה שאפשר את העמדתו לדין. ב-2020 הואשם סלביני בפרשה אחרת, שבה נטען שמנע ממהגרים לעלות על ספינת משמר החופים, אך בית משפט בקטניה שבסיציליה דחה את ההאשמות.
לקראת הדיון בפאלרמו סלביני צייץ בטוויטר תמונה מבית המשפט, שבה הוא עומד מול כלוב נאשמים. "זה בית המשפט של בית הסוהר של פאלרמו. המשפט, שאותו רצו השמאל ותומכי ההגירה הבלתי-חוקית, מתחיל: כמה הוא יעלה לאזרחי איטליה?", שאל בטוויטר.
אוסקר קמפס, מייסד הארגון הספרדי Open Arms, דחה את הטענה שמדובר במשפט שמטרותיו פוליטיות. "להציל אנשים זה לא פשע, אלא מחויבות – לא רק של קפטנים אלא של המדינה כולה".
11 צפייה בגלריה
מתיאו סלביני מחוץ לבית המשפט פאלרמו סיציליה איטליה
מתיאו סלביני מחוץ לבית המשפט פאלרמו סיציליה איטליה
סלביני היום מחוץ לבית המשפט בפאלרמו
(צילום:AP)
סלביני, מנהיג מפלגת "הליגה", נחשב לאויב-המהגרים שמגיעים לאיטליה. למפלגתו של סלביני יש מדיניות נוקשה כלפי מהגרים. המפלגה טוענת שאיטליה נושאת בנטל שאינו הוגן, מכיוון שארץ המגף היא "שער הכניסה" של המהגרים הצפון-אפריקנים שרוצים לחיות באירופה.
סלביני הצהיר שכשר פנים וכסגן ראש הממשלה הוא הגן על איטליה עם מדיניות "הנמלים הסגורים", שנועדה למנוע ממהגרים לצאת למסע המסוכן בים התיכון. הוא טען שההחלטה לא לאפשר לספינה הספרדית לעגון התקבלה בהסכמת הממשלה – כולל ג'וזפה קונטה, שאז היה ראש הממשלה.
11 צפייה בגלריה
ספינת הסיוע הספרדית מול חופי למפדוזה
ספינת הסיוע הספרדית מול חופי למפדוזה
ספינת הסיוע הספרדית מול חופי למפדוזה
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
המהגרים מגיעים ללמפדוזה באוגוסט 2019
המהגרים מגיעים ללמפדוזה באוגוסט 2019
המהגרים מגיעים ללמפדוזה באוגוסט 2019
(צילום: AFP)
מנהיג "הליגה" משוכנע שהוא עשה את חובתו כשר הפנים. "להגן על הגבולות של המדינה, על הביטחון והכבוד שלה זה לא רק חובה של שר, אלא החובה של כולם. לעמוד למשפט על כך שביצעתי את חובתי זה דבר סוריאליסטי", אמר. הוא מתח ביקורת על ספרד, ועל כך שלא שלטה על ספינת הסיוע. "אם ספרד נותנת את הדגל שלה לספינות, ולא מצליחה לשלוט עליהן, אז יש בעיה", הצהיר.
הדיון הראשון במשפט נמשך פחות משלוש שעות, ושימש בעיקר למטרות פרוצדוראליות. השופט קבע שהדיון הבא ייערך ב-17 בדצמבר. המשפט החל ביום שבו הגיעו לנמל פוצאלו בסיציליה 406 מהגרים שחולצו על-ידי ספינת סיוע גרמנית מול חופי לוב.