שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון אמר הבוקר (שלישי) בריאיון באולפן ynet כי ההסלמה בצפון מציגה את צה"ל "במיטבו אחרי המחדל הנורא של 7 באוקטובר". לטענתו, אי-הגדרת היעדים פוגעת בהישגי צה"ל: "אנחנו תקועים כבר שנה בלי שהדרג המדיני, הקבינט, קיבל החלטה לא על מצב הסיום בדרום ולא על מצב הסיום בצפון. אנחנו תקועים ככה שנה. אם נסראללה היה רוצה מלחמה כוללת, הוא היה עושה זאת ב-8 באוקטובר".
"צה"ל במיטבו". יעלון בריאיון ב-ynet
( צילום: ירון ברנר)

יעלון התייחס גם למו"מ לעסקת חטופים, והוסיף כי "נתניהו טרפד שלוש עסקאות שהיו על השולחן. למה הוא טרפד? כי סמוטריץ' ובן גביר מאיימים עליו: 'אם תגיע לעסקה ותפסיק את האש, אז אנחנו מפרקים לך את הקואליציה'. זאת אומרת, נתניהו מעדיף את ההישרדות הפוליטית האישית שלו על פני חיי החטופים".
שר הביטחון לשעבר, שכיהן בתפקיד זה תחת ראש הממשלה בנימין נתניהו, העביר ביקורת קשה על התנהלות רה"מ במלחמה: "יש התנגדות לעצור את המלחמה, בין אם זה נתניהו שרוצה שהמלחמה תימשך כאורך הכהונה, או בין אם זה הגורמים שהכי משפיעים כרגע על המדיניות שלנו - סמוטריץ' ובן גביר. הם גם מוכנים להקריב את החטופים למען התפיסה המשיחית שלהם - רוצים להתיישב בעזה, עכשיו מכינים גרעינים תורניים להתיישב בלבנון".
לדבריו, "את הסבב הזה אנחנו צריכים לסיים כשידנו על העליונה, ומיד לנסות לכרות בריתות עם שכנותינו. עשינו את זה. מצרים הייתה אויבת, ירדן הייתה אויבת, מדינות המפרץ. אפילו נתניהו בתקופה השפויה שלו, הבין שזה מה שצריך לעשות. פתאום באו עם הרעיון המשיחי - הניצחון המוחלט. אנחנו מדינה שיכולה לחסל את כל הערבים? את כל האיראנים? אפילו ארצות הברית לא יכולה".
1 צפייה בגלריה
"נתניהו רוצה שהמלחמה תימשך כאורך כהונתו". נתניהו ויעלון
"נתניהו רוצה שהמלחמה תימשך כאורך כהונתו". נתניהו ויעלון
"נתניהו רוצה שהמלחמה תימשך כאורך כהונתו". נתניהו ויעלון
(צילום: חיים הורנשטיין)
יעלון הוסיף כי הממשלה גוררת את המדינה למלחמת התשה - שפוגעת בישראל. "תכף מורידים לנו עוד פעם את דירוג האשראי. פוגעים ביחסי החוץ עם המדינות באזור. א-סיסי תמיד ראה בחמאס סכנה ליציבות הפנימית, עכשיו הוא רואה בבן גביר סכנה ליציבות הפנימית. וכמובן הפגיעה ביחסים עם מדינות אירופה, ארצות הברית, אנחנו תחת אמברגו. בריטניה, גרמניה, קנדה וארצות הברית לא נותנות לנו את כל מה שאנחנו צריכים - לכן, צריך להגיע לסיום המערכה", אמר.
שר הביטחון לשעבר, שכיהן גם כרמטכ"ל, טען שיש הדרדרות מוסרית בצה"ל מאז פרשת אלאור אזריה. "אני חושב שזה היה אירוע מאוד משמעותי, משום שהוא נתמך על ידי פוליטיקאים, כולל נתניהו, גיבור, שחיבק את המשפחה. הקם להרוג השכם להורגו. אחד כזה שגוסס יכול לקום ולהרוג אותך? זו הוצאה להורג", אמר יעלון. "ברגע שנותנים לזה לגיטימציה, אז גם חייל יורה ביובל קסטלמן. זה לא צבא הגנה לישראל שלי. ואני, לצערי, חושש, ראינו את זה בכמה אירועים, כולל הרג השלישייה שהוביל אלון שימריז, זכרו לברכה".