הודעתו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמש (ראשון) כי הוא פורש מהמרוץ לנשיאות, ותומך במינוי סגניתו קמלה האריס למועמדת במקומו, הזריקה מרץ מחודש לקמפיין הדמוקרטי - אחרי חודשים שבהם נראתה המפלגה בדרך להתרסקות. שורה של חברי קונגרס דמוקרטים הצטרפו לקריאה של ביידן לבחור בהאריס למועמדת, ובקמפיין המשותף של הנשיא וסגניתו הודיעו כי תוך כמה שעות מהכרזת ביידן גויסו לקמפיין יותר מ-50 מיליון דולרים - גיוס התרומות הקטנות הכי גדול של הדמוקרטים מאז בחירות 2020.
7 צפייה בגלריה
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בביקור ב מישיגן 17 ביולי
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בביקור ב מישיגן 17 ביולי
סגנית הנשיא האריס. התקשתה להותיר חותם
(צילום: Chris duMond/Getty Images/AFP (Photo by Chris duMond / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
7 צפייה בגלריה
שער טיים TIME
שער טיים TIME
שער המגזין "טיים" שפורסם הלילה, אחרי הודעת ביידן. הוא הולך, האריס באה
(מתוך רשת X)
האריס, סגנית הנשיא הראשונה בתולדות ארה"ב, העבירה קדנציה שנויה במחלוקת בבית הלבן, שבמהלכה התקשתה להותיר חותם ממשי ואף דווח על אווירה בעייתית בלשכתה ועל אכזבה שלה עצמה מכך שביידן אינו מפקיד בידיה סמכויות של ממש. ובכל זאת, בשבועות האחרונים היא מוזכרת כמועמדת הטבעית להחליפו, בין השאר מסיבות בירוקרטיות: העובדה שביידן והאריס מנהלים קמפיין משותף תאפשר להשתמש בכספים שנתרמו עבורם כדי לקדם את מועמדותה אחרי פרישתו. גם העובדה שעברה נבדק היטב במהלך המרוץ לסגנות ב-2020, ואין חשש גדול שיימצאו שלדים בארונה, מקילה את הבחירה בה ביחס לבחירה במועמדים אלמוניים יחסית.
הלילה, כשעתיים אחרי הודעת ביידן כי הוא תומך במינויה למחליפתו במרוץ, פרסמה האריס הצהרה רשמית שבה הודתה לו על "הנהגתו היוצאת מגדר הרגיל כנשיא ארה"ב" ועל העשורים הארוכים שבהם שירת את המדינה. "לכבוד הוא לי לקבל את תמיכתו של הנשיא, ואני מתכוונת להרוויח את המועמדות הזו לנשיאות ולזכות בה. במהלך השנה האחרונה סיירתי ברחבי ארצנו ושוחחתי עם אמריקנים על הבחירה הברורה שניצבת בפנינו בבחירות הקריטיות הללו, וכך אמשיך לעשות בימים ובשבועות הקרובים. אעשה כל שביכולתי כדי לאחד את המפלגה הדמוקרטית – ולאחד את המדינה שלנו – כדי לנצח את דונלד טראמפ. יש לנו 107 ימים עד לבחירות. יחד נילחם, ויחד ננצח".
בסוכנות הידיעות רויטרס דווח כי צוות הקמפיין של האריס החל להתקשר לנציגי המפלגה הדמוקרטית שבכוחם להכריע את זהות המועמד מטעם המפלגה, במטרה להבטיח את תמיכתם בסגנית הנשיא. "הרבה אנשים עובדים על זה כרגע, היא הבהירה שהיא תפעל כדי להרוויח את תמיכתם", אמר גורם המעורה בפרטים. 3,936 נציגים דמוקרטים ייפגשו בשיקגו בין 19 ל-22 באוגוסט ויבחרו במועמד המפלגה הדמוקרטית, כשהאריס זקוקה לתמיכתם של 1,969 מהם.
עוד דווח כי כל 50 יושבי הראש של ועדות ההנהלה הדמוקרטיות במדינות ארה"ב תומכים במועמדותה של האריס, לפי גורמים המעורים בפרטים, שהוסיפו כי יושבי הראש הסכימו על כך בשיחת ועידה שקיימו אחרי פרישת ביידן.
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן , סגנית הנשיא קמלה האריס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן , סגנית הנשיא קמלה האריס
ביידן והאריס. אפשר להשתמש בכספים מהקמפיין המשותף
(צילום: AP /Matt Kelley)
בין הבכירים הדמוקרטים שהצטרפו הלילה לביידן בהודעת התמיכה שלו בהאריס נמנים הסנאטורים הדמוקרטים טים קיין, אליזבת וורן ותמי בולדווין, וחברי בית הנבחרים מייק לוין, מזי הירונו, אנדי קים ואריק סוולוול. גם הנשיא לשעבר ביל קלינטון ורעייתו הילרי, שכיהנה כמזכירת המדינה והייתה המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ב-2016, הביעו תמיכה בהאריס.
בתוך כך, מושלת מישיגן גרטשן וויטמר הודיעה כי היא לא מתכוונת לרוץ לנשיאות, אחרי שבשבועות האחרונים עלו ספקולציות לגבי האפשרות שהיא תעשה זאת מטעם המפלגה הדמוקרטית. גם מושל קליפורניה גאווין ניוסם, ששמו עלה כמחליף אפשרי לביידן, הודיע כי הוא תומך במועמדותה של האריס - וכך גם מושל פנסילבניה ג'וש שפירו, מושל קולורדו ג'ארד פוליס ומושל צפון קרוליינה רוי קופר. בתקשורת בארה"ב דווח כי קופר הוא המועמד המוביל להתמודד בבחירות כסגנה של האריס, אם אכן היא תרוץ לנשיאות. גם שר התחבורה האמריקני פיט בוטיג'ג' הודיע על תמיכתו בהאריס.
ברויטרס דווח גם כי הסנאטור הפורש ג׳ו מנצ׳ין, שעזב את המפלגה הדמוקרטית, שוקל להירשם מחדש במפלגה כדי להתמודד על המועמדות מול האריס.

אובמה: "ביידן הזכיר לנו איזה פטריוט הוא"

רשת CNN דיווחה אמש כי בעלי בריתה של קמלה האריס נערכים בשקט כבר שבועות לאפשרות שתחליף את ביידן כמועמדת המפלגה לנשיאות, כדי לוודא שאם יפרוש – היא תהיה מוכנה למשימה. לפי הרשת הם עשו זאת בזהירות רבה, כדי שהם והיא לא ייראו כמי שחותרים תחת ביידן. "השורה התחתונה היא שאנחנו מוכנים לצאת דרך", אמרה ל-CNN לאטושה בראון מארגון Black Voters Matters. "אנחנו מצפים שכל המערכת של הממסד הדמוקרטי תתמוך בהאריס כפי שעשה ביידן".
7 צפייה בגלריה
ביל והילרי קלינטון. מיהרו להצהיר על תמיכתם בהאריס
ביל והילרי קלינטון. מיהרו להצהיר על תמיכתם בהאריס
ביל והילרי קלינטון. מיהרו להצהיר על תמיכתם בהאריס
(צילום: AFP)
אסטרטג דמוקרטי בכיר אישר לרשת כי בשבוע האחרון פעלו תומכי האריס מאחורי הקלעים כדי להבטיח את תמיכתם של צירי המפלגה במינויה למועמדת במקרה שביידן יפרוש. עוד דווח ב-CNN כי בעלי ברית של האריס במפלגה הדמוקרטית יקיימו הלילה ישיבה בזום כדי לדון בצעדים הבאים בקמפיין להצבתה כמועמדת הדמוקרטים לנשיאות. לפי CNN, ביידן והאריס שוחחו אתמול, אך תוכן השיחה אינו ידוע.
יו"ר המפלגה הדמוקרטית ג'יימי האריסון הבטיח אמש שהמפלגה תקיים "תהליך שקוף ומסודר כדי להתקדם בבחירת המועמד לנשיאות", וכי הציבור האמריקני ישמע מהמפלגה בקרוב על צעדיה הבאים.
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה נואם בפילדלפיה לטובת ביידן נגד טראמפ
נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה נואם בפילדלפיה לטובת ביידן נגד טראמפ
הנשיא לשעבר אובמה. "ביידן היה מהנשיאים החשובים בתולדות ארה"ב"
(צילום: AFP)
הנשיא לשעבר ברק אובמה, שביידן היה סגנו, ושנותר בשנים האחרונות אחד האישים הפוליטיים הקרובים ביותר אליו, פרסם הלילה הצהרה שבה כתב בין השאר: "ג'ו ביידן היה אחד הנשיאים החשובים ביותר בתולדות ארה"ב, כמו גם חבר יקר ושותף עבורי. היום קיבלנו גם עוד תזכורת לכך שהוא פטריוט מהסוג האצילי ביותר". אובמה כתב כי הוא מעריץ את האמפתיה, הנחישות וההגינות שלו: "מאז שנכנס לתפקיד, ביידן הראה את האופי הזה שוב ושוב. הוא ניווט אותנו החוצה מארבע שנים של כאוס, שקרים ופילוג שאפיינו את ממשלו של דונלד טראמפ. הוא הזכיר לנו מי אנחנו כשאנחנו במיטבנו".

סגנו של טראמפ: "האריס שיקרה 4 שנים על מצבו של ביידן"

על ההחלטה של הנשיא לפרוש כתב אובמה: "אני יודע שג'ו מעולם לא נסוג ממאבק. בשבילו להתבונן בנוף הפוליטי ולהחליט שעליו להעביר את הלפיד למועמד חדש – זו ודאי אחת ההחלטות הקשות ביותר שקיבל בחייו. אבל אני יודע שהוא לא היה מקבל את ההחלטה הזו אם לא היה מאמין שזו ההחלטה הנכונה עבור אמריקה". אובמה שלח את אהבתם שלו ושל רעייתו מישל לביידן.
7 צפייה בגלריה
ננסי פלוסי יו"ר בית הנבחרים המפלגה הדמוקרטית פורשת מה הנהגה
ננסי פלוסי יו"ר בית הנבחרים המפלגה הדמוקרטית פורשת מה הנהגה
ננסי פלוסי. בלי הודעת תמיכה בהאריס, כדי לא ליצור תחושה שהאליטה המפלגתית החליטה
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
ארה"ב נאום ג'יי די ואנס ועידה רפובליקנית ארצית
ארה"ב נאום ג'יי די ואנס ועידה רפובליקנית ארצית
הסגן המיועד של טראמפ, ג'יי די ואנס. "היא אחראית כמו ביידן לכל הכשלים"
(צילום: JOE RAEDLE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
כמו אובמה, גם בכירים דמוקרטים אחרים כמו מנהיג הסיעה הדמוקרטית בסנאט צ'אק שומר, יו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי ומנהיג הדמוקרטים בבית הנבחרים כיום האקים ג'פריס נמנעו מהודעת תמיכה מיידית בהאריס, כדי להקרין מראית עין של הליך הוגן ולא ליצור רושם שמנהיגי המפלגה מחליטים כעת בעצמם מי יהיה המועמד לנשיאות.
במחנה הרפובליקני מיהרו הלילה לתקוף את היריבה העתידית האריס. אחרי שטראמפ עלה לשידור ב-CNN והשתלח בה פרסם סגנו המיועד, ג'יי די ואנס, ציוץ שבו האשים את האריס כי שיקרה לציבור האמריקני על מצבו המנטלי של ביידן: "ג'ו ביידן היה הנשיא הגרוע ביותר בימי חיי, וקמלה האריס הייתה ממש לידו בכל צעד בדרך הזו. בארבע השנים האחרונות היא חתמה יחד איתו על מדיניות הגבול הפתוח וההונאה הירוקה שהעלתה את מחירי הדיור ומוצרי היסוד. יש לה בעלות על כל הכשלים האלה, והיא שיקרה במשך כמעט ארבע שנים על כשירותו המנטלית של ביידן – היא אפשרה להפקיד את האומה בידי נשיא שאינו יכול לבצע את עבודתו. הנשיא טראמפ ואני ערוכים ומוכנים להציל את אמריקה, יהיה מי שיהיה המועמד הדמוקרטי. קדימה".
פורסם לראשונה: 23:35, 21.07.24