3 צפייה בגלריה
לפיד וביידן
לפיד וביידן
לפיד וביידן
(צילום: AP, AFP, EPA)
בכיר אמריקני אמר הערב (שבת) כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ישוחח עם ראש הממשלה יאיר לפיד "בזמן הקרוב". הוא הוסיף כי בימים האחרונים נערכו שיחות רבות בין בכירים ישראלים ואמריקנים בנושא הסכם הגרעין עם איראן.
"היו לנו זיליון שעות השבוע בנושא איראן", אמר הבכיר. "סאליבן פגש את כל הצוות של המל"ל. הוא פגש את חולתא פעמים רבות בימים שלישי ורביעי. פגש את גנץ ביום שישי. ראש ה-CIA ברנס פגש את כולם. אנחנו מאוד ממוקדים. ראש הממשלה לפיד מעודכן בכל המגעים האלה".
בלשכת רה"מ מנסים לארגן ללפיד גם פגישה עם ביידן בשולי עצרת האו"ם ב-20 בספטמבר ביום שבו ינאם הנשיא. קודם לכן בחנו אפשרות לפגישה בבית הלבן לאחר נאומו של לפיד ביום חמישי, ב-22 בספטמבר, אך זה לא התאפשר בגלל שלפיד חייב לחזור ביום חמישי לארץ לחתונת בנו, שתתקיים ביום שישי.
3 צפייה בגלריה
דדי ברנע ויאיר לפיד
דדי ברנע ויאיר לפיד
לפיד וברנע. רה"מ דרש הבהרות
בתוך כך, לפיד קיים שיחת הבהרה עם ראש המוסד דדי ברנע, והבהיר לו שחרג מדף המסרים בנושא איראן בתדרוכים שמסר ביום חמישי האחרון. מאותם תדרוכים השתמע שברנע יוצא במתקפה חריפה נגד ארה"ב, ובעקבות דרישת לפיד המוסד ביקש לרכך את הדברים שיוחסו לו. ראש הממשלה ביקש מברנע להתיישר עם הקו הרשמי של הממשלה, כזו שכל הגורמים המתבטאים בנושא הסכם הגרעין ידברו בקול אחד.
המסרים שהשמיע ברנע באותם תדרוכים היו מנוגדים אללה שיוצאים מלפיד ומלשכת רה"מ: בעוד ראש המוסד הבהיר שהסכם הגרעין הוא "דאן דיל" שייחתם ב-100%, דווקא בלשכת לפיד טענו שהצליחו להקשיח את העמדות האמריקניות מול איראן, וכי אין ודאות שהסכם ייחתם. בנוסף, ברנע חזר והדגיש שההסכם מבוסס על שקרים, ושאין כל משמעות לסוגיית התיקים הפתוחים של איראן בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) - מכיוון שאיראן בכל מקרה תשקר, והתשובה שלה בכל מקרה תספק את ארה"ב. מנגד, לפיד ולשכתו הבהירו שראש המל"ל איל חולתא שמע מהאמריקנים שלא יסכימו לסגירת התיקים הפתוחים ולא יתגמשו בנושא.
בסביבת לפיד חששו שבוושינגטון יפרשו את המתקפה של ברנע כמכוונת נגד ביידן – בזמן שלשכת רה"מ מנסה לתאם ללפיד שיחה עם הנשיא האמריקני.
ביקור שר הביטחון בני גנץ במפקד סנטקום בפלורידה, ארה''ב

לפיד זימן הערב את ראש האופוזיציה בנימין נתניהו לשיחת עדכון נוספת בעקבות הסכם הגרעין וההתקרבות בין איראן לארה"ב, שמדאיגה מאוד את ירושלים. המועד ייקבע בין הלשכות. מוקדם יותר דווח על כוונת לפיד לזמנו, ולאחר מכן התקשר ראש המטה של נתניהו צחי ברוורמן למזכיר הצבאי במטרה לתאם פגישה בין השניים. זאת תהיה שיחת התדרוך השנייה שמתקיימת בין השניים מאז נכנס לפיד ללשכת ראש הממשלה. נתניהו, נזכיר, סירב לקבל תדרוכים מלפיד ודרש שהמזכיר הצבאי יעדכן אותו - אך במבצע "עלות השחר" התרצה, ובין השניים התקיימה שיחת עדכון ראשונה.
אתמול נועד שר הביטחון בני גנץ עם היועץ האמריקני לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן בבית הלבן והביע את התנגדותה של ממשלת ישראל להסכם המתהווה עם איראן. לאחר מכן קיים גנץ תדרוך לראשי מכוני מחקר מובילים בוושינגטון, ובו עמד על ההתקדמות של איראן בשנים האחרונות בסוגיית הגרעין והציג את הייצור של אלפי צנטריפוגות מתקדמות שאם יאוחסנו ולא יושמדו, יהיו זמינות להתקנה עם סיום ההסכם או אם איראן תחליט לפרוש ממנו.
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון בני גנץ במהלך התדרוך
שר הביטחון בני גנץ במהלך התדרוך
גנץ בתדרוך עם ראשי מכוני מחקר מובילים בוושינגטון, אתמול
(צילום: יוסי מאי)
"לאור גמישות הקסקדה המתקדמת החדשה בפורדו, איראן תוכל להתחיל להעשיר (אורניום) ל-90% באופן מיידי בהינתן החלטה וככלל תוכל להעשיר לכמות החומר הנדרשת לחומר בקיע בתוך מספר שבועות", הסביר גנץ. "איראן צמצמה את הפיקוח של סבא"א על ייצור צנטריפוגות, אינה מספקת מענה על התיקים הפתוחים וצברה חומר מועשר ברמה של 60%".
גנץ הוסיף כי "המטרה המשותפת לישראל וארה"ב היא למנוע מאיראן יכולת גרעינית, והדרך היא להסיג את איראן אחורה ולהרתיע אותה. בהסכם המדובר יש רכיבים בעייתיים רבים. הידע, התשתיות והיכולות שצברה איראן, מחייבים שיפורים רבים בהסכם שנידון ובהם הצורך לדחות את מועד סיום המגבלות (הסאנסט) על הרכיבים השונים בהסכם".
שר הביטחון ציין, כי הוא מתרשם שהנשיא ביידן והממשל קשובים לצורך לחזק את שיתופי הפעולה, מודיעינית, צבאית וגם בלחץ כלכלי מול ארגוני הטרור שמפעילה איראן והדגיש כי "ישראל תמשיך בין אם יהיה הסכם או לאו – לפעול ולמנוע מאיראן להשיג הגמוניה אזורית. ישראל היא המדינה החזקה באזור, ונמשיך לחזק את העליונות הצבאית שלנו מול כל התפתחות".