תגובת עו"ד בכר לאישור הצעת החוק לפירוק הלשכה

הקואליציה אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק לפירוק לשכת עורכי הדין והקמת ארגון עובדים חלופי לעורכי הדין, כדי שהלשכה לא תהיה חלק מהוועדה לבחירת שופטים. 50 ח"כים הצביעו בעד הצעת החוק של ח"כ חנוך מיליביצקי (הליכוד), בעוד ש-43 התנגדו.
הצעת החוק, שאושרה על-ידי ועדת השרים לענייני חקיקה לפני כשבוע וחצי, מבקשת לבטל את השתתפות נציגי לשכת עורכי הדין בוועדה לבחירת שופטים וכן להקים "מועצת עורכי דין" שתעסוק רק בהיבטים מקצועיים ואתיים של חבריה. לפי ההצעה, שר המשפטים ימנה לתפקיד יו"ר המועצה אדם הכשיר לכהונה בבית משפט מחוזי.
הכותרת
מי צריך את לשכת עורכי הדין?
22:39
2 צפייה בגלריה
סער תקף: "תלמדו להפסיד בכבוד". לוין תמך: "הלשכה הפכה לגוף פוליטי"
סער תקף: "תלמדו להפסיד בכבוד". לוין תמך: "הלשכה הפכה לגוף פוליטי"
סער תקף: "תלמדו להפסיד בכבוד". לוין תמך: "הלשכה הפכה לגוף פוליטי"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ מיליביצקי טען בהצגת החוק במליאה שכיום הלשכה לא פועלת למען ציבור עורכי הדין בישראל ואמר כי "הלשכה הפכה למקום מושחת וחשוך, ואף למונופול שצריך לסיים אותו". שר המשפטים יריב לוין דרש כי הסעיף של מעורבות הלשכה בוועדה לבחירת שופטים יוסר מהצעת החוק, מאחר וזו סוגיה שמטופלת במסגרת המהפכה המשפטית. בנוסף, לוין דרש שהחוק לא יחול על הקדנציה של עו"ד עמית בכר שנבחר לאחרונה לראשות לשכת עורכי הדין, אלא לאחר מכן.
"לשכת עורכי הדין הקפידה במשך שנים לעסוק בנושאים המקצועיים באופן מקצועי", אמר לוין. "אך לצערי לא כך הם פני הדברים בתקופה האחרונה. הלשכה הפכה לגוף פוליטי לחלוטין, ואפילו כספי דמי החבר הנגבים כחובה משמשים למטרות פוליטיות - שבינם לבין טובת עורכי הדין אין דבר וחצי דבר". הוא הוסיף כי "יש בעיה גדולה בלשכה, חברים שופטים חברים, וחבר מביא חבר שממנה שופט ואז מחליט אם להעמיד לדין חבר או לא. זה דבר לא נכון ובעייתי".
2 צפייה בגלריה
עמית בכר בהפגנה במוצ"ש בקפלן
עמית בכר בהפגנה במוצ"ש בקפלן
לוין דרש שהחוק לא יחול על הקדנציה של בכר. עמית בכר נואם בקפלן
(צילום: מוטי קמחי)
לוין אמר כי בעבר היה ללשכת עורכי הדין מקום מוערך בכנסת, אך היום זה לא קיים יותר בשל מעורבות של עמדות פוליטיות בלשכה. לדבריו, "בנסיבות האלה ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה לתמוך בהצעת החוק, בכפוף לכך שהסעיף שעוסק במעורבות הלשכה בוועדה לבחירת שופטים יוסר מהחוק, כי זה משהו שאנחנו עוסקים בו ברפורמה המשפטית וראוי להתייחס להרכב הוועדה כמכלול שלם, וגם שמועד תחילת החוק לא יחול באופן מידי".
שר המשפטים לשעבר, ח"כ גדעון סער, יצא נגד הצעת החוק, ואמר בהתייחסות ללוין כי "שר המשפטים בעצמו החל את דרכו בעסקנות בלשכה, כחבר במועצה הארצית וכממלא מקום ראש הלשכה - עכשיו לשכת עורכי הדין הפכה לפוליטית?". סער הוסיף: "כשאתה היית שם כמובן שהיא הייתה צריכה להתקיים, אבל כשהאינטרס הפוליטי שלך משתנה אז היא צריכה להיסגר. אם תוצאות הבחירות ללשכת עורכי הדין היו אחרות אתם הייתם מציעים לפרק אותה?.
"סיעת ש"ס והציונות הדתית יצאו בתמיכה באפי נווה", המשיך סער. "עבדתם כמו מטורפים ולא הגעתם לרבע מהקולות של זה שניצח עו"ד בכר - הפסדתם? תלמדו להפסיד בכבוד. אתם חייבים להתרגל לזה כי אתם הולכים לשורה של הפסדים שהעם יביא לכם בבחירות הבאות".