בן גביר בשיחתו עם השייח מוואפק טריף
(צילום: תקשורת עוצמה יהודית)

במשך שעות ארוכות דנו היום (ה') בג'וליס השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והמפכ"ל יעקב שבתאי עם מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית, השייח מואפק טריף, וראשי העדה, יממה לאחר המהומות שכללו הפרות סדר קשות וירי חי. בסיום הביקור אמר בן גביר: "העבודות בגולן יימשכו עד ערב חג הקורבן, ייעצרו בחג, ויימשכו מיד לאחריו". כמו כן, נציגי העדה הדרוזית ונציגי הממשלה ייתכנסו בשבועות הקרובים בניסיון להגיע להסכמות.
בן גביר, שהגיע יחד עם המפכ"ל במסוק ליישוב שבגליל המערבי, הוסיף: "המשילות חשובה לכולנו, הפרויקט יימשך ומדינת ישראל לא תיכנע בפני מי שזרק בקבוקי תבערה ואבנים וגם השייח מתנגד לזה בצורה חד משמעית. השייח הסביר לי על קדושת החג ולכן הודעתי לו שלפני החג ולאחריו העבודות יימשכו, אך בימי החג לא יתקיימו העבודות. אני מברך את החברה שגילתה רגישות לחג והסכימה למתווה".
השייח טריף אמר בתום המפגש: "אנחנו נגד אלימות, אנגנו מגנים אלימות. אנחנו כולנו מסכימים על זה. אנחנו ביקשנו שייתנו לנו את ההזדמנות לחכות לאחרי החג - כדי שנגיע להסכמות עם אנשי רמת הגולן". זמן קצר לאחר תום הפגישה, טענו דרוזים כי סיכמו שכבר מחר לא יתקיימו העבודות עד תום החג - בעוד כשבוע וחצי.
3 צפייה בגלריה
מנהיג ה עדה הדרוזית השייח׳ מוואפק טריף נפגש עם השר לבטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ״ל המשטרה יעקב שבתאי
מנהיג ה עדה הדרוזית השייח׳ מוואפק טריף נפגש עם השר לבטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ״ל המשטרה יעקב שבתאי
השייח בפגישה עם השר והמפכ"ל
השר לביטחון לאומי פרסם טרם הפגישה מה יגיד לנציגי העדה, ואמר כי "ממשלת ישראל מעריכה ומחבקת את בני העדה שהם בשר מבשרה של החברה הישראלית, אך עם זאת, העבודות חייבות להימשך. זה החוק ובמדינת ישראל החוק הוא שקובע". לדבריו, "בכל מקרה העבודות לא תוכננו להימשך אל תוך החג שמתקיים ביום שלישי בשבוע הבא, אבל אי-אפשר להיכנע לאלימות ולעצור את העבודות לפני החג. אני עומד על זה שהעבודות יימשכו היום ובתחילת שבוע הבא והעברתי לראש הממשלה את עמדתי הברורה".
אתמול, נזכיר, שבתאי תמך בהמשך העבודות ואף אמר כי "אם ניכנע - לא נחזור לאבטח עבודות כאלו". בישיבה הבוקר כבר שינה את עמדתו, כשמנגד בן גביר טען ש"אסור להתקפל בפני זורקי בקבוקי תבערה ומי שמשתמשים בנשק חי, זה פרס לאלימות". בפגישה משתתפים מנהיגה הרוחני של העדה השייח מואפק טריף, ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו), ח"כ לשעבר פטין מולא (הליכוד), כמה מראשי הרשויות הדרוזיות, מפקד מחוז צפון במשטרה ומפקד מרחב אשר.
חברת האנרגיה אנרג'יקס, האמונה על בניית טורבינות הרוח ברמת הגולן, המשיכה הבוקר בעבודות להכשרת הקרקע חרף המחאות, אך לאחר המלצת המפכ"ל ציינו שם כי הם "פועלים לפי הנחיות המשטרה ומחכים להערכת מצב". עם זאת, על אף השהיית העבודות שכבר חודשו, המשטרה טענה כי לא הורתה על עצירתן. "ההחלטה כזו היא של הדרג המדיני בלבד", נמסר.
3 צפייה בגלריה
הפגנת הדרוזים בכפר יאסיף ברמת הגולן
הפגנת הדרוזים בכפר יאסיף ברמת הגולן
ההפגנה בצומת כפר יאסיף
3 צפייה בגלריה
תיעוד דרמטי: עשרות דרוזים ניסו להשתלט על תחנת משטרה תוך שימוש בירי
תיעוד דרמטי: עשרות דרוזים ניסו להשתלט על תחנת משטרה תוך שימוש בירי
מפגינים דרוזים סמוך לתחנת המשטרה במסעדה, אתמול
(צילום: אפי שריר)
תיעוד ניסיון המפגינים לפרוץ לתחנת המשטרה בגולן, תוך שימוש בירי חי
(צילום: דוברות המשטרה)

במהלך מחאת הדרוזים אתמול ברמת הגולן, שבה השתתפו אלפי בני אדם, נפצעו באורח קשה שני מפגינים, גבר כבן 40 וצעיר כבן 20, אחד מהם מירי. שני מפגינים נוספים נפצעו באורח בינוני. כוחות משטרה רבים הגיעו לאזור העבודות, והתמודדו עם הפרות הסדר של המפגינים, שכללו הבערת צמיגים, יידוי אבנים, ירי זיקוקים ואף השלכת בקבוקי תבערה לעבר כוחות המשטרה.
באותו יום ניסו גם מאות מפגינים לפרוץ לתחנת המשטרה בכפר מסעדה תוך שימוש בירי חי, יידוי אבנים וירי זיקוקים. המשטרה מסרה כי השוטרים הצליחו להדוף אותם. "עשרות רבות של דרוזים הגיעו לנקודת המשטרה במסעדה שבגולן וניסו להשתלט עליה. הם יידו אבנים, הציתו גלגלים, ניקבו גלגלים של ניידות משטרה ואף ירו ירי חי. חלק מהשוטרים נפצעו מאבנים שהושלכו לעברם. בתגובה, המשטרה הדפה את הקבוצה והרחיקה אותם מהשטח", נמסר. מלבד המפגינים נפצעו בעימותים גם 12 שוטרים.
במהלך ההפגנות אתמול פרסמה המשטרה הודעה חריגה לציבור: "ממליצה לא להגיע לאזור רמת הגולן למעט הכפר בוקעאתא". בהודעה נכתב עוד כי "למרות ההסכמים: אלפי דרוזים ממשיכים ליידות בקבוקי תבערה ואבנים ולנקוט באלימות קשה כלפי כוחות המשטרה המאבטחים את הקמת הטרובינות בגולן. המשטרה קוראת לראשי העדה הדרוזית לפעול להרגעת הרוחות".