בית המשפט העליון החמיר הערב (שני) את עונשם של מתפרעים ערבים שהשתתפו בלינץ' נגד זוג יהודי שהתארס והותקף ברכבו, במהלך ההתפרעויות בירושלים בזמן מבצע "שומר החומות". נואף אבו אלהווא, שנידון בבית המשפט המחוזי ל-7 שנות מאסר, ירצה 9 שנים. רמי סאלח א-דין, שנידון תחילה ל-5 שנות מאסר, ירצה שנה נוספת.
שופטי העליון קיבלו את ערעור הפרקליטות על משך המאסר, ודחו את ערעור הנאשמים. ב-9 במאי 2021, נסעו בני זוג יהודים במכוניתם, לאחר שהתארסו באותו היום, מ"בית החושן" שבשכונת א-טור במזרח העיר אל שכונת בית אורות. במהלך נסיעתם, כשהגיעו לצומת א-טור, סמוך לשעה 00:20, זיהו אותם המתפרעים והחלו לרוץ אחר המכונית.
2 צפייה בגלריה
מהומות בשער שכם
מהומות בשער שכם
ההתפרעויות בירושלים, מאי 2021
(צילום: רויטרס)
הם זעקו "מתנחל מתנחל" והשמיעו קללות וגידופים כלפי הזוג. לאחר מכן מכונית אחרת חסמה את דרכם ונוסעיה הצטרפו אל המתפרעים. כאשר בני הזוג ישובים במכוניתם, ואינם יכולים להתרחק מן המקום בנסיעה, החלו המוני מתפרעים ליידות אבנים לעבר המכונית. בשלב זה, הגיע למקום הנאשם א-דין, והכה בידו על חלון הרכב, עד שנשבר. נוסע הרכב, בניסיון להתגונן, יצא מן המכונית, אלא שאז הפורעים ביצעו בו לינץ'.
הוא הותקף והוכה בכל חלקי גופו, לרבות בראשו, באגרופים, בבעיטות, וכן באמצעות השלכת אבנים וחפצים נוספים לעברו. אחד המתפרעים, שלא זוהה עד כה, אף דקר אותו בגבו באמצעות חפץ חד, וגרם לו לשני פצעי דקירה. אבו אלהווא, הנאשם השני, בחר להשתתף גם הוא באופן פעיל במעשה וחבט בגופו של הקורבן באמצעות מחסום משטרתי שהיה בסמוך.
במקביל, א-דין תקף את הקורבן בבעיטות בעוד הוא שרוע על הרצפה. מוקף ומותקף בידי המון, הוא הצליח להיכנס לרכב. השניים הורשעו בשורת מעשים נוספים ועבירות נוספות בין היתר אבו אלהווא הורשע בהשלכת בקבוקי תבערה על כוחות ובמעורבות בזריקת בקבוק על ג'יפ. העבירות, כך נקבע, בוצעו ממניע גזעני ואידיאולוגי.
2 צפייה בגלריה
נועם סולברג
נועם סולברג
"מעשה לינץ' אכזרי ונתעב". שופט העליון סולברג
(צילום: אוהד צויגנברג)
שופט העליון נועם סולברג, שהחמיר את העונש יחד עם השופט יוסף אלרון ועופר גרוסקופף, הבהיר כי "אין צורך להכביר מילים על אודות החומרה הרבה הנשקפת ממעשיהם הנפשעים. בראש ובראשונה, ממעשה הלינץ' האכזרי, האלים והנתעב, שאלמלא הצליחו בני הזוג לחמוק ממבצעיו - אחריתו מי ישׁוּרנה; אך כך כמובן גם מכל יתר ההתפרעויות שבהן נטלו חלק, שבכללן ייִדוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה וירי זיקוקים. לא פעם ולא פעמיים, עמד בית משפט זה על חומרתן היתרה של עבירות אלימות המבוצעות על רקע גזעני, במסגרת המון משולהב; על אחת כמה וכמה שכך הוא הדין, כאשר אותו המון מוסת תוקף, באלימות רבה".
עו"ד חיים בלייכר, שמייצג את בני הזוג מטעם ארגון "חוננו", מסר: "אנו מברכים על קבלת הערעור של הפרקליטות ועל סימון הכיוון של החמרה למחבלים הטרוריסטים שלקחו חלק במלחמה והפרעות באזרחי ישראל. אנו סבורים שאין כאן מיצוי דין כפי שנהוג בערעור עדיין ויש להעלות את רף ההחמרה בכל הערכאות כך שבמשבר הבא תתקיים הרתעה של ממש נגד אותם מחבלים".