בקרב תלמידי התיכון והוריהם גוברים בימים האחרונים התסכול והזעם מכך שבצל המשא ומתן המדשדש בין ארגון המורים למשרדי האוצר והחינוך נמשכים העיצומים שפוגעים קשות בתלמידים. כחלק מהעיצומים של ארגון המורים כבר חודשים שהם לא יודעים מה הציונים שלהם במבחנים הפנימיים, בראשם ציוני המגן.
בעוד עשרה ימים בלבד יחלו בחינות הבגרות החיצוניות, ורבים מהתלמידים לא יודעים אם עליהם לגשת למועד ב' כדי לשפר את ציוני המגן שלהם. חוסר הוודאות רק מגביר את הלחץ של התלמידים, אבל המשא ומתן על העלאת שכר המורים מתנהל בעצלתיים ולא נראה שפריצת הדרך קרובה.
ארגון המורים שבראשות רן ארז, נזכיר, החל בעיצומים ובשביתות קצרות כבר בפברואר, במחאה על מה שהוא מתאר כ"זלזול" ו"הצעות מבזות" מצד משרד האוצר בנוגע לדרישתו להעלאה משמעותית של שכר המורים בעל-יסודי. ארז דורש ששכר המורים ההתחלתי יעמוד על 12,000 שקלים לפחות, ושגם שכר המורים הוותיקים יעלה. במסגרת העיצומים אין פעילויות חוץ בית ספריות וכאמור לא נמסרים ציונים לתלמידים.
התלמידים, שרבים מהם עדיין גוררים פערים לימודיים ורגשיים ממשבר הקורונה, הם אלו שנפגעים כעת. במועצת התלמידים הארצית השביתו במחאה את הלימודים למשך שעה אחת בלבד בחודש שעבר, וגם הנהגת ההורים השביתה אותם ליום אחד, אבל נראה שהדבר לא השפיע על מקבלי ההחלטות.
דוברת מועצת התלמידים הארצית ליאל סרוסי אמרה: "ארגון המורים חצה קו אדום כשהחליט לפגוע בעתידם של התלמידים. חייבים לעצור את הפגיעה בעתידם של תלמידי ישראל, ביניהם תלמידי י"ב שיסיימו את לימודיהם במערכת החינוך בעוד כשלושה חודשים ויתגייסו לצה"ל. אנו קוראים למשרד החינוך, משרד האוצר וארגון המורים להיכנס לחדר אחד ולא לצאת ממנו עד שיפתרו את המחלוקות ותפסק הפגיעה בתלמידים". סרוסי ציינה כי בכוונת מועצת התלמידים להחריף את המאבק.
מאור פלקר, תלמיד כיתה י"ב מירוחם, אמר בשיחה עם ynet כי הוא סבור שאף שמאבק המורים צודק, הוא לא צריך להתבצע על גב התלמידים. "ארגון המורים שוב החליט לפגוע בנו, בתלמידים של מדינת ישראל", אמר. "אני תלמיד כיתה י"ב, נבחנתי בבחינת הבגרות באנגלית בעל פה ללא ציון הגשה ולא הייתה לי היכולת לערער על הציון שלי, אני לא יודע מה ציוני המתכונות שלי ואיפה אני עומד מבחינת החומר הלימודי".
לדבריו, "כל עוד אני לא מקבל ציון ומשוב אני לא יכול להשתפר ממבחן למבחן. הארגון שוכח שזו הבגרות שלי, הדבר הזה ילווה אותי לכל החיים שלי – זה העתיד שלי. אני אוהב את המורים שלי, אני יודע שהם רוצים לתת לי את הציונים שלי, לצאת איתי למסעות ולסיים איתי את שנת הלימודים ולציין יחד איתי את הפיכתי לבוגר מערכת החינוך, אבל בגלל ארגון מנותק שבוחר לקחת את תלמידי ישראל כקלף מיקוח הם לא יכולים וכנראה שגם לא יוכלו בקרוב".
סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, עו"ד אודליה שינדרוף כהן, מאשימה מצדה את משרדי החינוך והאוצר בגרירת רגליים שפוגעת בתלמידים. "התנהלות משרד החינוך והאוצר באמצעות גרירת רגליים בניהול מו"מ להסכם השכר שכבר נמרח מעל שנה ראויה לכל גינוי, ההתבצרות בעמדת הלא כלפי המורים וקבלת העיצומים הדורסניים כגזרה משמיים הינה לא פחות משערורייה והתעמרות בתלמידי ישראל", זועמת שינדרוף – שמתריעה כבר חודשים מהפגיעה בתלמידים. "התלמידים לומדים מכוח חוק חינוך חובה, משרד החינוך הוא זה שאמון על הלימודים ועל הציונים ועליו למצוא דרך לשחרר את הציונים, בלי קשר לעיצומי המורים".
היא הוסיפה: "הורי ותלמידי ישראל מצפים ממשרד החינוך להתעורר מהר ולכפות מתן ציונים בכל דרך שהיא לפני שהנזק יהיה בלתי הפיך. להפסיק ולהתנהל כמו בת יענה אלא להפעיל את כל יכולותיו ולדאוג לתלמידי ישראל, זו האחריות שלכם" .
מוטי גלר, יו"ר הנהגת ההורים העירונית בבאר שבע, מאשים את ארגון המורים בהתעללות בתלמידים. "המהלך של אי מתן ציוני מגן לתלמידים גורם להם לפגיעה קשה ואף אנושה כשמדובר על תלמידי י"ב שתוך זמן קצר עולים על מדים לשרת את המדינה – וגומלים להם בהתעמרות, בהתעללות ובזלזול", אמרה גלר. "אנו רוצים מורים עם שכר ראוי, רוצים מורים מכובדים, אבל גם רוצים מורים מכבדים. אנו קוראים לארגון המורים, לכו להיאבק במשרד החינוך והאוצר לא על גבי התלמידים וההורים שאינם חלק במשוואת השכר".
שרית שטרצר, רכזת תנ"ך ומעורבות חברתית בקריית החינוך ע"ש דוד בן גוריון בנס ציונה, תומכת במאבק שמוביל ארגון המורים ומסבירה כי במצב שנוצר לא נותרה למורים ברירה. היא קראה להורים ולתלמידים להצטרף למאבק לטובת המערכת כולה: "כשהארגון משבית או משבש את מערכת החינוך נפגעים התלמידים, בדיוק כפי שכשרופאים שובתים נפגעים החולים, כשעובדי תברואה שובתים נפגעים תושבי העיר, וכשיו"ר ההסתדרות משבית, נפגעת כל המדינה".
"כיצד יילחמו המורים על שכרם ושיפור מעמדם אם ימשיכו להתנהל כרגיל ולראות כיצד מעמדם הולך ונרמס במהלך השנים?", תהתה. "אם המורים ימשיכו לשתוק, הם ימשיכו לסבול משחיקת שכר מתמדת, יעבדו ללא תמורה הוגנת לעבודתם והשקעתם וימשיכו לסבול הקנטות על ימי החופשות".
שטרצר הדגישה כי למרות שהמורים לא יכולים למסור לתלמידים את הציונים שלהם, יש להם דרך להעניק להם משוב בדרכים עקיפות: "מורה מיומן יודע לתת משוב לתלמיד גם ללא ציון מספרי. המורה יודע לתת מחוון מילולי בעל פה ולנהל דיון בכיתה, ממנו התלמיד יוכל ללמוד ולהפיק לקחים. מורה יכול לתת סקלה של הערכות ולמקם את התלמיד על הסקלה. כשתלמיד צריך מועד ב', המורה יקח אותו הצידה וימליץ לו לגשת למועד נוסף. אין למורים אינטרס לפגוע בתלמידים. כשאי הנוחות מעירה את התלמידים וההורים, אולי זה הזמן להצטרף למחאת המורים ולדרוש יחד איתם – הסכם שכר הוגן עכשיו".
ממשרד החינוך נמסר: "בעקבות העיצומים עליהם הכריז ארגון המורים העל יסודיים, מרבית בתי הספר טרם העבירו את ציוני המגן לתלמידים ולמערכות המשרד. המשרד מצר על הפגיעה בזכויות התלמידים ובטוהר המידות ופועל לקידום המו"מ בין האוצר לארגון המורים כדי להביא לסיכום ולהפסקת הפגיעה בתלמידים".