שר התקשורת נערכים לסגירת גל"צ
(צילום: משה מזרחי)

כחודש לאחר שהוקמה הממשלה החדשה, שר התקשורת יועז הנדל (תקווה חדשה) אמר היום (ראשון) כי הוא "גאה בקואליציה החדשה למרות שהיא מורכבת". הנדל תקף באולפן ynet את הליכוד והציונות הדתית על שהצביעו נגד חוק האזרחות: "אנשים קפצו מהמצוק כי נתניהו אמר. אם הוא יגיד מחר בבוקר לחלק את ירושלים ולמסור את תל אביב הם גם יסכימו" .
הנדל התייחס לעזיבת ראש הממשלה לשעבר נתניהו את המעון בבלפור הלילה: "זה לא רגע היסטורי. חילופי שלטון הם הרגע ההיסטורי ולא היציאה מבית כזה או אחר".
3 צפייה בגלריה
יועז הנדל בריאיון באולפן
יועז הנדל בריאיון באולפן
"יש מונופול חרדי על דת ומדינה". יועז הנדל באולפן
(צילום: משה מזרחי)
הנדל התייחס להחלטה של שר האוצר ליברמן לבטל את סבסוד המעונות לגיל הרך לילדים של תלמידי ישיבה. "יש שתי קבוצות באוכלוסייה שצריך לשלב אותן בשוק העבודה - החרדים והערבים. אני שומע כל מיני כינויים כמו אנטיוכוס והצאר ניקולאי ועוד כל מיני. אני חושב שכדאי לעשות שיעורי היסטוריה למי שמשתמש במונחים האלה וללמוד עד כמה נוראים היו האירועים האלה".
"אין לי אפילו קמצוץ של דבר נגד אחיי החרדים, להפך, אני רוצה שהם ישתלבו", הסביר. "יש בעיני במשך שנים ארוכות מדי הסכמה רחבה בין הליכוד לבין המפלגות החרדיות והחרד"לים על כך שלא נוגעים בכל מיני דברים. ויש מונופול של חרדים על דת ומדינה שבעיני זה לא נכון וזה ויכוח ענייני, ויש מונופול של החרדים על תקציבים מסוימים ובעיניי זה לא נכון".
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
שר האוצר ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
(צילום: שמיר אלבז, אלי מנדלבאום, משה מזרחי)

(צילום: מש מזרחי)

שר התקשורת התייחס לחוק האזרחות שהקואליציה לא הצליחה להעביר בשבוע שעבר, וסירב להגיד שבקואליציה בה הוא חבר ישנם מרכיבים לא ציוניים או פוסט ציוניים. "אני מסתכל על הקואליציה שיש בה מרכז וימין ושמאל ומפלגה ערבית", אמר הנדל. "אותי מעניין רק מבחן התוצאה ובה רוב הקואליציה, רוב מוחלט חוץ משניים שנמנעו, הצביעו בעד חוק איחוד המשפחות, לעומת מפלגות שהיו פעם ציוניות והצביעו נגד החוק".
-הליכוד היא כבר לא מפלגה ציונית? "אם מפלגה מצביעה נגד חוק ציוני, יש לה בעיה קשה. ההיסטוריה שלה מפוארת, יש בה הרבה אנשים טובים כולל כאלו שהאמנתי שיצביעו נגד החוק - והם הצביעו נגד עם המשותפת ובל"ד. צריך להגיד את זה בקול".
-אתה תוקף את המשותפת ובאותו הזמן מנסה להגיע איתה להבנות. "אני לא מנסה להגיע לאף הבנות עם אף אחד. כשאני רואה מישהו שמצביע על חוק אנטי ציוני, זה מבחן התוצאה. יש כאן בעיה אמיתית של החלפת האידיאולוגיה בפולחן אישיות. אני חושב שאבי דיכטר של לפני עשור, שדחף את החוק הזה, לא היה מעלה על דעתו להצביע נגד".
3 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
"רע"ם עשו תהליך". מנסור עבאס
(צילום: AP)
-יועז הנדל של לפני שנתיים לא היה מעלה על דעתו לשבת עם רע"ם. לפני שנה הפלת אופציה לממשלה דומה עם ערבים כשזה היה עם גנץ. "לא נכון, בואו נעשה סדר. מעולם לא אמרתי משהו נגד ערבים. אמרתי שיש בעיה עם הרשימה המשותפת. תארו לעצמכם שהיינו מקימים ממשלה של 44 חברים כשכל היתר הרשימה המשותפת, רשימה בדלנית. רע"ם עשו מהלך, אני חושב שדווקא ההתנגדות שלנו הובילה למהלך הזה. היו כאלה שאמרו לנו שזו רק הצבעה אחת וזה יעבוד אחרי. זה לא עובד אחרי, אם אתה עושה שותפות עם מפלגה בדלנית כמו המשותפת. לעומת זאת רע"ם עשו תהליך. תראה את מנסור עבאס, תראה את ההצבעה בשבוע שעבר, את העמידה שלו עם דגלי ישראל מאחוריו".
-אז אתה אומר שאין סיכוי לשיתוף פעולה פרלמנטרי עם המשותפת? גם עכשיו יש ניסיונות להביא אותם לכל מיני הצבעות. אתה נגד? "יש המון הצבעות עם הרשימה המשותפת, היו המון הצבעות בעבר ויהיו בעתיד. אני אומר את זה חד וחלק. מה שאני רואה כרגע זה את שותפות האינטרסים בין בל"ד לבן גביר וסמוטריץ'. הרי אין תפיסות מדיניות, אם מחר בבוקר נתניהו יגיד: 'בואו נחלק את ירושלים ונמסור את כל תל אביב ויפו', הם יגידו כן, כמו שהצביעו על חוק איחוד משפחות".
-אתה באמת מאמין בזה? "מה שקרה עם איחוד משפחות זה תופעה שבתאית, אנשים קפצו מעבר למצוק, למה? כי נתניהו אמר. בן גביר, מפלגת נעם, סמוטריצ'ים, הליכוד - כולם ביחד מצביעים על חקיקה אנטי ציונית כי נתניהו אמר. אני מקווה שהם יתאפסו ויתעשתו, כי ככה זה לא יכול להימשך. חייב להיות לנו איזה מרחב הסכמה על מדינה יהודית ודמוקרטית, על התיישבות, עלייה".
-תגיעו לזה קודם בקואליציה עצמה ואז אולי.. "הקואליציה שלנו היא קואליציה מורכבת ואני גאה בה, היא קואליציה של ממשלת אחדות שיש בה ימין שמאל ומרכז וגם מפלגה ערבית. יש בה הרבה הזדמנויות ויש בה גם אתגרים".
הנדל התייחס לכוונתו של שר הביטחון גנץ לסגור את גלי צה"ל. "אנחנו נערכים לכל החלטה של הביטחון, כולל סגירה. אני לא רוצה למצוא את עצמנו עם סגירה של תחנה בלי שיש חלופה". לדבריו, ההחלטה על סגירת גלי צה"ל היא אך ורק של מערכת הביטחון. "אני יכול להבין את זה, בעיני גלי צה"ל היא תופעה אנומלית. העובדה שיש שם חיילים שמשדרים אקטואליה, וכשמתחבר לזה חוסר ממלכתיות זה הופך להיות עוד יותר בוטה כי זה כלי תקשורת ציבורי".