ארגון האו"ם לקידום והעצמת נשים גינה לראשונה את זוועות שביצעו מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר, אחרי שתיקה ממושכת אל מול הדיווחים הרבים על מעשי אונס שהתרחשו במהלך הטבח. בשבוע שעבר פרסם הארגון תגובה רפה ללא גינוי מפורש לחמאס, שהובילה למחאה חריפה נגדו ונגד האו"ם.
ההפגנה מחוץ למטה ארגון הנשים
(צילום: Roi Boshi)

4 צפייה בגלריה
נשים מפגינות מחוץ למטה ארגון האו"ם לקידום והעצמת נשים בניו יורק על שתיקת הזוועות שביצעו מחבלי חמאס
נשים מפגינות מחוץ למטה ארגון האו"ם לקידום והעצמת נשים בניו יורק על שתיקת הזוועות שביצעו מחבלי חמאס
ההפגנה מחוץ למטה ארגון האו"ם לקידום נשים
(צילום: Roi Boshi)
4 צפייה בגלריה
הפגנה בקנדה נגד שתיקת ארגוני הנשים הבינלאומיים על הזוועות שביצעו מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר
הפגנה בקנדה נגד שתיקת ארגוני הנשים הבינלאומיים על הזוועות שביצעו מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר
הפגנה בקנדה נגד שתיקת ארגוני הנשים הבינלאומיים על הזוועות
ישראל, נזכיר, זעמה על כך שהארגון והעומדת בראשו - ד"ר סימה בחוס - מתעלמים באופן בוטה ושיטתי מהפגיעה בנשים ישראליות באירועי 7 באוקטובר כולל התעלמות מרציחות, פציעות, חטיפות, ואונס שעברו בידי הטרוריסטים. השבוע, כמאה נשים הפגינו מול מטה הארגון בניו יורק במחאה על שתיקתו הרועמת. הן עמדו במקום עם סימני דם במכנסיים, זכר לסרטון הנורא שפורסם ביום הטבח, לצד תמונות של הנפגעות והכותרת "Me too, אלא אם את יהודייה", ומסרו: "נבגדנו על ידי מי שחשבנו שיעמדו לצידנו. נשבענו להאמין זו לזו תמיד - למה לילדות שלנו אתן לא מאמינות?".
כאמור, כעת מתייחס הארגון לראשונה לטבח ולמעשי הזוועות. "אנו מצטערות על חידוש הפעולות הצבאיות בעזה, וחוזרות ומדגישות שכל הנשים - הישראליות, הפלסטיניות וכל האחרות - זכאיות לחיים בטוחים וללא אלימות", נפתחה ההודעה, ורק לאחר מכן נכתב: "אנו מגנות באופן חד-משמעי את המתקפות האכזריות של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר, ונבהלות מהדיווחים הרבים על זוועות מבוססות מגדר ואלימות מינית במהלכן. זו הסיבה שקראנו לחקור את כל הדיווחים של אלימות על רקע מגדר ולהעמיד את האחראים לדין, כשזכויות הקורבן במרכז".
4 צפייה בגלריה
נשים מפגינות מחוץ למטה ארגון האו"ם לקידום והעצמת נשים בניו יורק על שתיקת הזוועות שביצעו מחבלי חמאס
נשים מפגינות מחוץ למטה ארגון האו"ם לקידום והעצמת נשים בניו יורק על שתיקת הזוועות שביצעו מחבלי חמאס
(צילום: Omer Kaplan)
הארגון טען כי בכל הסכסוכים ברחבי העולם, הוא תומך בחקירות קפדניות של האירועים. הוא הוסיף כי הוא תומך "באופן פעיל בוועדת החקירה של האו"ם בשטח הפלסטיני הכבוש, כולל מזרח ירושלים", ובחקירות העצמאיות של ישראל - "שהחלו זמן קצר מאוד לאחר ההתרחשויות". עוד נמסר, כי "אנו מברכות על כך שהנציבות פתחה קריאה לקבל תלונות על פשעים מבוססי מגדר מאז ה-7 באוקטובר".
הארגון גם בירך על כך שהנציג המיוחד של מזכ"ל האו"ם לאלימות מינית, פרמילה פאטן, הפעילה את רשת הפעולה של האו"ם כדי לשתף באופן יזום מידע מאומת, דפוסים ומגמות של אלימות מינית שקשורה לסכסוך, "כדי לסייע לכל החקירות".
לפי ההודעה, "אנו ממשיכות לקרוא למתן דין וחשבון על כל מעשי האלימות המינית שבוצעו ב-7 באוקטובר ולאחריו, לצד שחרור מיידי וללא תנאי של כל בני הערובה הנותרים והפסקת אש הומניטרית. למען כולם בשטחים הפלסטיניים הכבושים ובישראל, ובמיוחד למען הנשים והילדים, אנו קוראות לחזור לנתיב של שלום, כבוד לחוק ההומניטרי הבינלאומי ולזכויות אדם ולהפסקת סבלם של בני אדם בעזה ובישראל, ולמען אותן משפחות שעדיין מחכות שיקיריהן יחזרו".
גורמים במשרד החוץ הישראלי התייחסו להודעה ומסרו כי "זה מראה שהלחץ עובד. הן התייחסו סוף סוף לאירוע 7 באוקטובר בצורה שהיו צריכים לעשות לפני 57 ימים. עם זאת, עצם זה שהן טוענות שמי שצריך לחקור את זה היא ועדת החקירה של מועצת האו"ם לזכויות אדם, ה-COI, זה בדיחה - כי אנחנו יודעים מי חברים בוועדה הזו".
הגורמים מחו גם על ה"צורך התמידי בלאזן", ועל כך שהארגון בחר לפתוח את ההודעה בגינוי לחידוש התקיפות ברצועת עזה. "זה שיפורון והישג מסוים, בטח במונחי האו"ם, אבל רחוק מלהספיק", אמרו. "אנו רוצים לראות שינוי לאורך זמן בהתייחסות, ועדיין חושבים שהמנכ"לית צריכה לסיים את תפקידה".

שר החוץ כהן: "התנהלות מחפירה, הודעה רופסת"

שר החוץ אלי כהן הגיב לדברים: "ההתנהלות של ארגון UNwomen, כמו גם מזכ"ל האו"ם וסוכנויות או"ם נוספות מאז טבח ה-7 באוקטובר היא מחפירה. ‏ההודעה של UMwomen רופסת ומאוחרת, ובאה לאחר כמעט חודשיים של שתיקה והתעלמות מפשעי המלחמה, הפשעים נגד האנושות והפשעים המיניים שביצע ארגון הטרור חמאס.
‏ההצעה להעביר את החקירה ל-COI היא חטא על פשע, בהיותו מורכב מקבוצה של אנטישמיים ידועים לשמצה. חקירה כזו צריכה להתבצע על-ידי גוף נייטרלי ואוביקטיבי ולא על-ידי שונאי ישראל ואנטישמיים. ‏אני קורא לנשיאת הארגון שנכשלה בתפקידה בשעת מבחן גורלית כזו להתפטר".
4 צפייה בגלריה
אלי כהן
אלי כהן
אלי כהן
(צילום: משרד החוץ)
שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, מסר כי "לקח לארגון הנשים של האו"ם חודשיים! עד שתחת לחץ עולמי של נשים נפגעות וזועמות ובצדק - הוא נזכר "לגנות" באופן עלוב, רפה ומעורר ספק את פשעי האלימות המינית שביצע חמאס ב-7 באוקטובר. בכל טבח אחר בעבר בו אירעו פשעים מזעזעים כאלה, הארגון גינה באופן מיידי וברור, אבל כשמדובר בנשים ישראליות, ארגון הנשים של האו"ם מטיל ספק ומפנה לחקירת הנושא על ידי גורם אנטישמי ומוטה שהוקם על ידי 'מועצת זכויות האדם'. בהתקפות טרור אחרות בעולם האו"ם מעולם לא חשב שצריך קודם 'לחקור' את מסקנות המדינה המותקפת. רק כשמדובר בנשים ישראליות פתאום הומצא התירוץ העלוב הזה, כדי שלא להטיל אחריות ברורה וחדה על רוצחי החמאס הברבריים".
ארדן הוסיף: "כשמדובר בטענות החמאס לגבי המצב בעזה, האו"ם מקבל כעובדה את טענות 'משרד הבריאות של עזה' שכולם יודעים שנשלט על ידי מחבלי החמאס. ה'גינוי' הוא חרפה נוספת לאו"ם ולארגוניו שאיבדו כל תוקף מוסרי. ארגון הנשים בסך הכול מנסה לכפר על השתיקה הצורמת והחמורה שלו בחודשיים האחרונים למרות ההוכחות הברורות שהציגה מדינת ישראל לביצוע פשעי אלימות מינית בנשים ישראליות על ידי חמאס ב-7 באוקטובר. פשוט חרפה".
ארדן יקיים ביום שני כנס באו"ם שבו יציג עדויות וממצאים המוכיחים שחמאס ביצע את הפשעים והאלימות המינית. "אני מזמין את ארגון UNWOMEN להגיע ולקחת חלק, ולגנות באופן מיידי את הברבריות והרצחנות של חמאס. גם אם ה-UNWOMEN רוצה להמשיך להתעלם מהאמת ולהפקיר את הנשים הישראליות - אנחנו נדאג שהעולם כולו ייחשף לזוועות הנוראיות שביצע חמאס-דאעש".