בצה"ל החלו לדון בימים האחרונים בגיוס הצעירים החרדים, בעקבות צו הביניים הדרמטי של בג"ץ. בצבא דנים באכיפת החוק וביישום הנחיותיו, כפי שנקבעו בימים האחרונים, והופצו, על ידי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה.
2 צפייה בגלריה
חרדים בלשכת גיוס
חרדים בלשכת גיוס
חרדים בלשכת גיוס, ארכיון
(צילום: REUTERS/Hannah McKay)
לפי ההנחיות, באכ"א אמורים להוציא כבר בימים הקרובים צווי גיוס לצעירים חרדים ברי גיוס, אך מסתמן שלצה"ל יהיה מרחק בלימה וקו מטושטש ליישום ההנחיות באופן מדורג. זאת, בשל הצורך להיערך ליישום ההחלטה, לאט ועל בסיס כמה משתנים ובהם צורכי הצבא (צה"ל זקוק לאלפי לוחמים ומפקדים שחסרים, אך לא לרבבות, י.ז), והיכולת לקלוט חיילים חרדים ולבנות להם מסגרות מותאמות חדשות.
לכן, כפי שפורסם אמש ב-ynet, בצבא החלו בקמפיין הידברות לשכנע את ההנהגה החרדית לשתף פעולה ולשלוח צעירים חרדים להתגייס מרצון ולא בכפייה, ייתכן שכבסיס לחוק הגיוס שאולי יכונן במושב הקיץ.
גורמים שמעורים בנושא מעריכים שצה"ל לא יבצע צעדים דרקוניים בשבועות הקרובים, וגם אם ישלח צווי התייצבות ראשוניים - לא ימהר לאוכפם באמצעות מצ"ח. זאת בתקווה שהסוגייה תיפתר בהסכמה בידי הדרג המדיני.
2 צפייה בגלריה
הפגנה במחאה על חוק הגיוס בירושלים
הפגנה במחאה על חוק הגיוס בירושלים
הפגנה במחאה על חוק הגיוס בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי )
נזכיר כי צו הביניים שהוציאו השופטים עוזי פוגלמן, יצחק עמית ונעם סולברג משפיע על המוני תלמידי ישיבות מגיל 18 ועד 26 - הגיל שבו אחרי דחיות השירות שקיבלו מדי שנה, על בסיס סעיף "תורתו אומנותו" בחוק הקודם, התקבל הפטור הסופי משירות בצבא. ההחלטה כוללת בתוכה את כל אלו שלא התגייסו וכל אלו שנדחה להם השירות, אך טרם קיבלו פטור סופי (בגיל 26) - כל עוד הפטור הוא רק בשל היותם תלמידי ישיבות ואין להם פטור מסיבה אחרת.
על פי הצו, על המדינה אסור להעביר כספים לצורך תמיכה במוסדות תורניים, "עבור תלמידי מוסדות תורניים שלא קיבלו פטור או דחייה משירות צבאי (מכוח ההסדר שהיה קבוע בפרק ג'1 לחוק שירות ביטחון) ולא התייצבו לגיוס מאז יום 1.7.2023 מכוח החלטת הממשלה"; כך נקבע גם ביחס ל"תלמידי מוסדות תורניים שדחיית שירותם מכוח הפרק האמור פקעה והם לא התייצבו לגיוס מאז יום 1.7.2023 מכוח החלטת הממשלה".
מחר, יום שני, יפוג תוקפה של הוראת השעה הממשלתית שאפשרה לדחות את גיוס תלמידי הישיבות. לפי הצו, ממועד זה המדינה לא תעביר כספים לישיבות עבור המוני תלמידים מגיל 18 ועד 26 שאמורים להתגייס.

אזהרת היועמ"שית - והאשמת נתניהו

מוקדם יותר הערב, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הזהירה מפני עקיפת צו הביניים, ובמכתב ששלחה למשרד הביטחון ולמשרד החינוך, קבעה גם כי על מערכת הביטחון לפעול ממחר לגיוס חרדים.
היועצת כתבה כי החל ממחר "אין מקור סמכות למתן פטור גורף של תלמידי ישיבות מגיוס לשירות צבאי - ועל מערכת הביטחון לפעול לגיוסם לשירות צבאי על פי דין".
בתוך כך, בסביבת נתניהו הגיבו למכתב: "לא ברור מה כל כך דחוף ליועצת המשפטית לממשלה ליצור קרע בחברה הישראלית בנושא הגיוס, לאחר שבג״ץ נעתר לבקשת ראש הממשלה להשלים מתווה גיוס תוך 30 יום בהרכב מורחב של תשע שופטים. הייעוץ המשפטי לממשלה אינו מוסמך לרוקן מתוכן את החלטות בג"ץ".