בשורה לתלמידי הפריפריה? כ-20 אלף תלמידי י' ו-י"א מ-440 בתי ספר נרשמו בינתיים לתוכנית "סמסטר אקדמי ראשון כבר בתיכון", שבמסגרתה יוכלו להמיר קורסים אקדמיים ביחידות בגרות - או לצבור נקודות זכות לתואר. לפי משרד החינוך, כמעט חצי מהנרשמים מגיעים מיישובים שנמצאים באשכולות החברתיים-כלכליים הנמוכים במדינה.
2 צפייה בגלריה
תלמידים  סטודנטים  אוניברסיטה  כיתה אילוסטרציה
תלמידים  סטודנטים  אוניברסיטה  כיתה אילוסטרציה
"ההשקעה בתלמידים אינה שוויונית - ותלויה בהעדפות של הרשויות המקומיות". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
במשרד החינוך ציינו כי בתוכנית שמו דגש מיוחד על יישובי פריפריה, ואכן, ניתן למצוא מבין הנרשמים תלמידים מבתי ספר בנתיבות, ירוחם, עכו, טייבה, טירת הכרמל, דיר אל-אסד, אופקים, עפולה, רהט, בית שמש, רמלה, לוד, ערערה, סכנין, אום אל פחם, לקיה, כסייפה, תל שבע ועוד. "42 אחוזים מהתיכונים משתייכים ליישובים שנמצאים באשכולות החברתיים-כלכליים הנמוכים - אחד עד חמש", מסרו ממשרד החינוך.
היישוב שמוביל את השיירה בהקשר הזה הוא אום אל פחם – שם 100 אחוזים מבתי הספר נרשמו לתוכנית. בבאר שבע נרשמו אחוזי הרשמה גבוהים גם כן, כש-78 אחוזים מבתי הספר כבר הודיעו שייקחו חלק בתוכנית "סמסטר ראשון כבר בתיכון".
נזכיר כי מחקר שפורסם ביוזמת ynet ו"ידיעות אחרונות" חשף את הפערים בחלוקת תקציב החינוך בישראל בין הערים והרשויות השונות. לפי המחקר, "ההשקעה בתלמידים אינה שוויונית, והרשויות החלשות נאלצות להסתמך בעיקר על המדינה. כמו כן, תלמידי הפריפריה תלויים בהעדפות השונות של כל רשות".
בנוסף, עלה מהמחקר כי ממוצע ההקצאה לתלמיד ברשויות במגזר היהודי גדול פי כשלושה וחצי מההקצאה ברשויות בחברה הערבית, ורשות מבוססת כמו תל אביב משקיעה פי שמונה בתלמיד בהשוואה לנתיבות, שממוקמת בפריפריה ומדורגת נמוך מבחינה חברתית-כלכלית.
2 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
שר החינוך יואב קיש. "תוכנית מהפכנית, ביקוש עצום"
(צילום: דנה קופל)
התלמידות והתלמידים שישתתפו בתוכנית "סמסטר ראשון לפני התיכון" יהיו יכולים לבחור במגוון רחב של נושאי לימוד: ביולוגיה, כימיה, מדעי המחשב, מתמטיקה, תעשייה, ניהול ויזמות, אמנויות העיצוב, מחול, קולנוע, תיאטרון, תקשורת, מוזיקה, אמנות, ספרות, עברית, גאוגרפיה, מורשת ודת האסלאם, היסטוריה, חינוך גופני, לימודי ארץ ישראל, ארכיאולוגיה, כלכלה ופסיכולוגיה.
כאמור, תלמידי התיכונים ישלימו את הקורסים האקדמיים בבתי הספר שבהם הם לומדים, יחד עם חבריהם וחברותיהם לכיתה. בסיום הקורס הם ייגשו לבחינה במוסד האקדמי שהעביר להם את הקורס, וזו תהווה חלופה חלקית לבגרות במקצוע הנבחר, בתוספת ניקוד בונוס שיינתן לציון האקדמי. תלמיד שיעמוד בדרישות התוכנית, ויעבור את הבחינה בהצלחה, יצבור נקודות זכות אקדמיות בהתאם להיקף הקורסים הנלמדים, ובמקביל יקבל גם ציון על המקצוע כבגרות.
שר החינוך יואב קיש בירך על נתוני ההשתתפות הגבוהים, ואמר כי "מדובר בתוכנית מהפכנית שמנגישה את ההשכלה הגבוהה לכלל תלמידי ותלמידות ישראל, בדגש על תלמידים מהפריפריה ובעלי רקע כלכלי חלש". לדבריו, "זה יעניק להם הזדמנות שווה להצליח ולהשתלב בבגרותם באקדמיה ובתעסוקה איכותית ומתגמלת. הביקוש העצום לתוכנית הוא העדות הטובה ביותר לצורך בה".