מה הוביל לפיצוץ בנמ"ר ההנדסי, והאם חומרי הנפץ נלקחו ברכב המשוריין לפי כל הכללים? אלו רק חלק מהשאלות שיבדוק צוות המומחים של משרד הביטחון וצה"ל, בעקבות אחד האסונות הקשים ביותר מתחילת המלחמה.
שמונה לוחמים נהרגו אתמול (שבת) בפיצוץ הרכב המכונה נמר"ה באזור מחנה הפליטים תל א-סולטאן. אתמול צה"ל התיר לפרסום את שמו של אחד מהם, סרן ווסים מחמוד, בן 23 מבית ג'אן וסגן מפקד פלוגה בגדוד ההנדסה 601, והבוקר (יום א') הותרו לפרסום שמותיהם של חמישה נופלים נוספים: סמל אליהו משה צימבליסט, בן 21 מבית שמש, סמל איתי עמר, בן 19 מכוכב יאיר-צור יגאל, סמ"ר סטניסלב קוסטרב, בן 21 מאשדוד, סמ"ר אור בלומוביץ, בן 20, מפרדס חנה-כרכור, וסמ"ר עז ישעיה גרובר, בן 20 מטל מנשה. שמותיהם של שני נופלים נוספים טרם הותרו לפרסום.
דובר צה"ל: ירי נ"ט או מטען שהוטמן גרם לאסון
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
ההרוגים באסון
ההרוגים באסון
ההרוגים באסון (מימין למעלה): סרן ווסים מחמוד, סמל איתי עמר, סמל אליהו משה צימבליסט. (מימין למטה): סמ"ר אור בלומוביץ, סמ"ר סטניסלב קוסטרב וסמ"ר עז ישעיה גרובר
(צילום: דובר צה"ל)
התקרית הקשה אירעה לאחר מתקפה על חלקו הצפון-מערבי של מחנה הפליטים, בפעולה שבה נהרגו כ-50 מחבלים. בשעות הבוקר המוקדמות אתמול, עם סיום המתקפה, כוחות חיל רגלים, שריון והנדסה מחטיבה 401 נכנסו בשיירות של רכבי קרב משוריינים והיו בדרכם למבנים שכבר נכבשו, במטרה לשהות בהם.
הנמר"ה הייתה כנראה הרכב החמישי בשיירה, כשאירע הפיצוץ העז, בשעה 5:15. היא התפוצצה לגמרי, ובמשך שעתיים לא ניתן היה לגשת אליה. רחפנים הועלו לאוויר והחלו סריקות על הקרקע כדי לוודא שכל הגופות בידי צה"ל, ובניסיון לאיתור המחבלים - אבל אלו לא אותרו.
3 צפייה בגלריה
אימון ההסבה
אימון ההסבה
חומרי הנפץ בנמ"ר לא אמורים להתלקח
(צילום: דובר צה"ל )
דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, אמר אמש כי הפיצוץ נגרם "ככל הנראה מאמצעי חבלה שהוטמן במרחב או כתוצאה מירי של טיל נגד טנקים. בתוך הכלי המשוריין היו שמונת הלוחמים שנהרגו". הוא הודיע כי "בעקבות תקרית קשה זו צוות מומחים של משרד הביטחון וצה"ל יבחן את הרכב המשוריין ואת כל פרטי האירוע עד שנגיע לממצאים".
הבוקר, יממה לאחר האסון, מתחזקת ההערכה בצה"ל שהנמר"ה נפגעה כתוצאה מירי נ"ט ולא ממטען כפי שחשבו בתחילה.
חומר הנפץ שהיה בדפנות הנמר"ה התלקח על אף שהדבר לא היה אמור להתרחש, והשריפה האדירה שפרצה כילתה לחלוטין את הרכב. אחת מההערכות הראשונות הייתה שמטען גחון הוצמד לנמר"ה, ולאחר פיצוצו אירעו פיצוצי משנה של חומר הנפץ שהיה ברשות הכוח.
3 צפייה בגלריה
סרן ווסים מחמוד ז"ל
סרן ווסים מחמוד ז"ל
סרן ווסים מחמוד שנפל באסון
אחת השאלות המרכזיות היא האם חומרי הנפץ נלקחו לפי הכללים. חומרי הנפץ, בהם נוזליים, אמורים להיות אדישים לטלטלות או לנפיצות קרובה אם הם מנוידים בצורה מסוימת ותחת כללי בטיחות מחמירים - ולא אמורים לפגוע בכוח. כלקח מפגיעת ה-RPG בנמ"ר גבעתי בתחילת המלחמה, אז נהרגו 11 לוחמים, יש הקפדה שחומרי נפץ יוחזקו מחוץ לרכב.
לקח אחר שהופק מאסונות קודמים היה ניוד אמצעים נפיצים ואמצעי חבלה בכלים לא מאוישים, או שימוש במינימום חיילים בתוך הכלים המשוריינים שנושאים חומרי נפץ שונים בקווי הלחימה הקדמיים. בצה"ל יתחקרו האם הנמר"ה נשאה בשיירה את חומרי הנפץ לפי אותם לקחים שהופקו, בדגש על הפרדה ככל הניתן בין לוחמים למכלי חומרי הנפץ והמוקשים.
פורסם לראשונה: 23:44, 15.06.24