דברי מפקד פיקוד המרכז אלוף פוקס בזירת הפיגוע
(צילום: עידו ארז)

מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס התייחס בצהריים (שישי) לפיגוע הירי בבקעת הירדן שבו נרצחו שתי אחיות מאפרת ואמן נפצעה אנוש. "אני רוצה להשתתף בצער המשפחה, חווינו פה פיגוע טרור קשה", אמר אלוף פוקס בתדרוך לתקשורת בזירה. "לא הצלחנו למנוע את הפיגוע הזה, ונעשה הכול כדי למנוע את הפיגועים הבאים".
מפקד הפיקוד הוסיף: "צריך להגיד - אנחנו בעיצומו של גל טרור. היו לנו מספר אירועים ביו"ש ובזירות שונות שהתחילו בהר הבית. כפי שידענו לתפוס בעבר מחבלים, אנחנו במרדף. נתפוס אותם ונבוא איתם חשבון. בגזרת איו"ש, כמו בשאר המדינה, אנחנו בתגבור רב כדי להגן על הצירים ועל היישובים".
שלמה נאמן, יו"ר מועצת יש"ע וראש המועצה האזורית גוש עציון, תקף בתגובה את אלוף פוקס. לדבריו, "לבוא חשבון עם הרוצחים - הוא לא ההישג הנדרש מבחינתו. התנועה הציונית איננה חוג לחשבון. המדינה הזו נמצאת במלחמה ואנחנו מצפים למלחמה של ממש נגד האויב האכזר.
"מה שנדרש זה להכותו בכל מקום בטרם ייצא מביתו לפגוע, וענישה קולקטיבית לאחר כל פיגוע. אם החג שלהם אומר להרוג יהודים, אז שלא יהיה להם חג, אם החלום שלהם שלא יהיה לנו בית, אז שלא יהיה להם בית. להכות בהם ללא הרף עד שיפסיקו לחלום".
תיעוד רכב המחבלים בפיגוע הירי בצומת חמרה

שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב מיוחדת בעקבות הפיגוע, שבה השתתפו בין היתר הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, ראש המוסד דדי ברנע וראש השב"כ רונן בר. גלנט קיבל סקירה ראשונית על חקירת הפיגוע, ועל המצוד אחר המחבלים. שר הביטחון הנחה את הכוחות להקצות את כל המשאבים הנדרשים לירוט המחבלים, ולתגבור האבטחה על הצירים והיישובים ביו"ש ובכל רחבי המדינה.
תחקיר ראשוני של פיגוע הירי העלה כי המחבלים שנסעו ברכב עם לוחית זיהוי צהובה, ייתכן מזויפת, ירו לעבר הרכב של בנות המשפחה בצומת חמרה בכביש 57. בהמשך המחבלים ביצעו וידוא הריגה וכתוצאה מכך התנגש הרכב של הישראליות ברכב פלסטיני אחר. המחבלים נמלטו מהזירה - וכוחות צה"ל עורכים אחריהם מצוד.
מותן של האחיות נקבע בזירה. אם המשפחה, בת 48, פונתה כאמור במצב אנוש במסוק צבאי לבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. משם נמסר כי מצבה אינו יציב. אב המשפחה, שנסע במכונית אחרת, היה עד לטיפול בבנותיו וברעייתו. עוד התברר כי בעת שהאם ובנותיה נאלצו לסטות לשול הדרך, הוציא אחד המחבלים את פלג גופו העליון דרך חלון הרכב וירה לעברן. בזירה אותו 22 תרמילים של קליעי קלצ'ניקוב.
4 צפייה בגלריה
האוטו שנפגע בפיגוע הירי בצומת חמרה
האוטו שנפגע בפיגוע הירי בצומת חמרה
רכב המשפחה מאפרת בזירת הפיגוע
4 צפייה בגלריה
זירת פיגוע הירי בצומת חמרה
זירת פיגוע הירי בצומת חמרה
חקירת פיגוע הירי
( צילום: יאיר שגיא)
4 צפייה בגלריה
זירת פיגוע הירי בצומת חמרה
זירת פיגוע הירי בצומת חמרה
(צילום: יאיר שגיא)
לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיעה על כוונתו לקיים הערכת מצב ביטחונית, אולם הוא טרם מסר התייחסות פומבית לפיגוע הירי. במקביל, ח"כ דני דנון מהליכוד אמר בתגובה לפיגוע: "עם ישראל מצפה מאיתנו לתגובה קשה ונחושה הרבה יותר ממה שראינו עד כה. הקבינט צריך לתת לצה"ל הוראות ברורות - להוריד את הכפפות ולפעול בעוצמה".
ח"כ אוהד טל מהציונות הדתית קרא לכינוס חירום של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת שבה הוא חבר. טל, תושב אפרת ושכן של הנרצחות, אמר: "פניתי בדחיפות ליו"ר ח"כ יולי אדלשטיין לכנס את הוועדה על מנת לבדוק את המענה של מערכת הביטחון לפיגועי הטרור המשתוללים".
ח"כ טל ציין בפנייתו: "הבטחנו לבוחרינו מיגור הטרור ועלינו לעשות כל שביכולתנו כדי לקיים זאת. עלינו לדרוש תשובות ממערכת הביטחון וראשיה על הצעדים הנעשים בשטח להשגת מטרה זו. עוד פיגוע ועוד פיגוע ומשפחות שחרב עליהן עולמן. אנו נפקח ונדרוש ממערכת הביטחון לבצע את כל המהלכים הנדרשים למיגור הטרור. יש לחשב מסלול מחדש".
יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד אמר בתגובה לפיגוע: "שישי שחור וכואב. שתי נשים צעירות נרצחות בבקעה. אישה נוספת נלחמת על חייה. מחיר הטרור כבד היום והלב נשבר. אני מתפלל עם כל עם ישראל על חייה של האישה ושולח ניחומים חמים למשפחה שאיבדה היום בבקעה את היקרות להן מכול. כוחות הביטחון לא ינוחו עד שישיגו את הרוצחים הנתעבים. הטרור לא ינצח אותנו, נכה בהם ביד קשה".