ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הערב (ראשון) סרטון שבו פרס את תנאי חמאס לעסקת חטופים נוספת. לדבריו, ארגון הטרור - אותו כינה "מפלצות חמאס" - דורש תמורת שחרור חטופים את סיום הלחימה, הוצאת הכוחות מהרצועה, שחרור כל רוצחי ואנשי הנוחבה והשארת שלטון חמאס על כנו בעזה. נתניהו אמר כי "אם נסכים לכך - לוחמינו נפלו לשווא". את הדברים פרסם בצל הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" על חידוש מתקרב של המגעים לעסקה.
נתניהו טוען: זו דרישת חמאס החדשה לעסקת חטופים
(צילום: לע"מ)

"אנחנו החזרנו עד היום 110 מהחטופים הביתה, ואנחנו מחויבים להחזיר את כולם", הבהיר נתניהו בפתח דבריו, "זה אחד מיעדי המלחמה והלחץ הצבאי הוא תנאי הכרחי להשלמתו. אני עובד בעניין הזה סביב השעון. אבל שיהיה ברור: אני דוחה על הסף את תנאי הכניעה של מפלצות החמאס".
"אם נסכים לתנאים - לוחמינו נפלו לשווא. אם נסכים לכך - לא נוכל להבטיח את ביטחון אזרחינו. לא נוכל להחזיר את המפונים בביטחה לבתיהם, ו-7 באוקטובר הבא יהיה רק עניין של זמן. אני לא מוכן להשלים עם פגיעה אנושה כזאת בביטחון ישראל, ולכן לא נסכים לכך". הוא הוסיף כי התנאים החדשים שמעמיד חמאס כעת "מחדדים אמת פשוטה - אין תחליף לניצחון". נתניהו טען, כשברקע גם המחלוקת בקבינט המלחמה סביב הסוגייה, כי "רק ניצחון מוחלט יבטיח את חיסול החמאס והחזרת כל חטופינו".
2 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר, הפגנה מול בית ראש הממשלה בקיסריה, ביבי בינימין נתניהו
יחיא סינוואר, הפגנה מול בית ראש הממשלה בקיסריה, ביבי בינימין נתניהו
(צילום: עידו ארז, שרון צור, אלי מנדלבאום)
לדברי ראש הממשלה, את הדברים הללו אמר גם לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן בשיחה ביניהם בסוף השבוע האחרון. "אני מאוד מעריך את התמיכה של ארה"ב בישראל, וגם הבעתי זאת בפני הנשיא. ועם זאת, אני עומד בתוקף על האינטרסים החיוניים שלנו. הדגשתי בפני הנשיא ביידן את הנחישות שלנו להשלים את כל יעדי המלחמה, ולהבטיח שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל", אמר.
נתניהו גם הציג שוב את עמדתו בנוגע ל"יום שאחרי", שגוררת ביקורת בינלאומית נגדו - על "שליטה ביטחונית מלאה על כל השטח ממערב לירדן": "אני עומד על כך שאחרי שנשיג את הניצחון המוחלט, אחרי שנחסל את החמאס - לא יהיה בעזה שום גורם שמממן טרור, מחנך לטרור או משלח טרור. עזה חייבת להיות מפורזת, בשליטה ביטחונית מלאה של מדינת ישראל".
ראש הממשלה גם התייחס לאותה ביקורת בינלאומית בהודעתו ומסר כי "כראש ממשלת ישראל אני עמדתי בתוקף על העמדה הזאת מול לחצים בינלאומיים ופנימיים כבירים. ההתעקשות שלי היא שמנעה במשך שנים הקמת מדינה פלסטינית שהייתה מהווה סכנה קיומית לישראל. כל עוד אני ראש הממשלה אמשיך לעמוד עליה בתקיפות. אם למישהו יש עמדה אחרת, שיגלה מנהיגות ויגיד את עמדתו ביושר לאזרחי ישראל".
שר הביטחון יואב גלנט בטייסת 100 של חיל האוויר בבסיס ״חצור״
(צילום: אלעד מלכה)

במקביל, שר הביטחון יואב גלנט הגיע היום לטייסת 100 של חיל האוויר בבסיס חצור, ובהמשך קיים טיסה בשמי עזה יחד עם מפקד הטייסת סגן-אלוף ש'. לאחר הטיסה אמר גלנט: "ראיתי את הכוחות פועלים בצפון הרצועה, במרכז הרצועה, בדרום הרצועה. הדברים נראים בצורה בלתי רגילה, חזיתי בתקיפה בזמן אמת של חיל האוויר בדרום רצועת עזה".
הוא הוסיף: "הדיוק, איכות הביצוע, התיאום המושלם עם הכוחות, מרשימים מאוד. אנחנו פועלים בפעולה עצימה במרחב חאן יונס וזה ילך ויתרחב. פטריות העשן של הטנקים, של התותחים ושל מטוסי חיל האוויר, ימשיכו לחסות את שמי רצועת עזה, עד אשר נשיג את המטרות שלנו ובראשן – מיטוט חמאס והחזרת חטופים לביתם".
2 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
מוקדם יותר היום דווח כאמור ב"וול סטריט ג'ורנל" כי ארה"ב, מצרים וקטאר משלבות כוחות ומפצירות בישראל ובחמאס להניע תהליך דיפלומטי מדורג, שבסופו יוכרז על סיום המלחמה בעזה. בדיווח צוין כי אף אחד מהצדדים לא הסכים לתנאים שבהצעה החדשה.
לפי הצעת המתווכים, מדובר בתוכנית בת 90 יום, שבמהלכה תיעצר הלחימה למשך מספר בלתי מוגדר של ימים, שבהם חמאס ישחרר את כלל האזרחים הישראלים החטופים. במקביל, ישראל תשחרר מאות אסירים פלסטינים, תוציא את הכוחות מערי הרצועה, תאפשר חופש פעולה, תעצור מעקבים באמצעות רחפנים ותכפיל את כמות הסיוע ההומניטרי לעזה.
בשלב השני, חמאס ישחרר את החיילות החטופות וכן ישיב את גופות הישראלים שבידיו, ואילו ישראל תשחרר עוד אסירים פלסטינים. בשלב השלישי של התוכנית ישוחררו גם חיילים ישראלים מידי חמאס, וכן "גברים בגיל הלחימה" - שאותם חמאס מחשיב כחיילים - בעוד ישראל תמקם את הכוחות מחדש מחוץ לשטח הרצועה. בכירים במצרים טוענים כי על השולחן נמצאות גם האפשרות של הקמת קרן בינלאומית מיוחדת לבנייה מחדש של עזה, וערובות לביטחונם של מנהיגי חמאס.
בכירים שמעורבים בשיחות אמרו כי ישראל וחמאס מוכנים לפחות לקחת חלק בשיחות, לאחר שבועות של קיפאון מאז תום ההפוגה ב-30 בנובמבר. לדברי אותם בכירים, מדובר ב"צעד חיובי" בכיוון הנכון. בימים הקרובים אמור המשא ומתן להתחיל להתנהל בקהיר. טאהר אל-נונו, יועץ התקשורת לראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי טרם נעשתה התקדמות אמיתית בתהליך המוצע, וכי בכירים ישראלים עוד לא הגיבו להצעה.