השיטפונות בתימן, בעקבות גשמים רבים שלא פוסקים מתחילת החודש, נמשכים גם בימים האחרונים – ובתקשורת הערבית דווח כי מספר ההרוגים טיפס לאחרונה לכמעט 100. לאסון שפוקד אזורים שונים במדינה, שבחלקים גדולים ממנה שולטים המורדים החות'ים שהינם בעלי בריתה של איראן, תורמת העובדה שהתשתיות במדינה הענייה רעועות ונפגעו משנים של מלחמת אזרחים עקובה מדם, מלחמה שטרם הסתיימה.
תיעוד השיטפונות בתימן
(מתוך X )

ביום חמישי האחרון, כך לפי הדיווחים, הודיע משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים כי מספר ההרוגים כתוצאה מהשיטפונות במדינה עלה ל-98 בסך הכול, כאשר 600 נוספים נפצעו. עוד דווח כי השיטפונות השפיעו על יותר מ-294,000 בני אדם, וכי יש קושי להביא סיוע מציל חיים לרבים מהנפגעים: עד כה, כך נטען, קיבלו סיוע רק 67,500 איש, בגלל פערי מימון בשווי 25 מיליון דולר.
לפי "אל-ערבי אל-ג'דיד", מנהל מחוז חיס באזור חודיידה, מטהר אל-קאדי, אמר כי השיטפונות פקדו 13 כפרים באזור הזה – שנמצא בשליטת החות'ים – וכי גם מחנות עקורים ניזוקו. לדבריו נזק רב נגרם ליותר מ-1,500 בתי מגורים, להרג של בעלי חיים ולהרס של אדמות חקלאיות.
6 צפייה בגלריה
שטפונות בתימן
שטפונות בתימן
השיטפונות בתימן
(מתוך X)
הרשויות שמנהלות את מחנות העקורים באזור מארב בתימן, כך לפי הדיווח ב"אל-ערבי אל-ג'דיד", הודיעו ביום ראשון האחרון כי מספר המשפחות שנפגעו מהשיטפונות שם הגיע ליותר מ-12 אלף – בהן 3,673 משפחות שבתיהן נהרסו לחלוטין. צוין גם כי בתי ספר ומתקני בריאות באזור נהרסו, מה שמחמיר עוד יותר את סבלם של התושבים.
ב"א-שרק אל-אווסט" דווח אתמול כי השיטפונות פגעו גם בבירה צנעא – שנמצאת גם היא בשליטת המורדים החות'ים. לפי הדיווח עשרות בתים, מבנים ושווקים היסטוריים בעיר העתיקה של צנעא, המוגדרת כאתר מורשת עולמי על ידי אונסק"ו, עומדים בפני סכנה מיידית עקב הגשמים. חלקם נהרסו, ואלה שלא – נסדקו והוצפו.
השיטפונות פוגעים בתימן כבר כמה שבועות, וסכנה נוספת שעליה דווח מוקדם יותר החודש היא שמוקשים שהטמינו החות'ים באזורים שונים בתימן ייסחפו ויפגעו באזרחים תמימים.
המהנדס האזרחי מוחמד אל-כבס אמר ל"אל-ערבי אל-ג'דיד" כי "אין לתימן תשתית אמיתית וזה מה שמגדיל את מספר הקורבנות במקרה של אסונות טבע, כמו שיטפונות וסערות. הערים לא מתוכננות, הן ללא ניקוז, הבנייה היא אקראית ולכן גשמים עזים גורמים למים להישאר שעות ואולי ימים ברחובות". לדבריו, התעלות הקיימות נחסמות מאבק או מאשפה, מה שתורם להצפות של רחובות ראשיים – כאשר הגורמים הממשלתיים לא מועילים במצב.
עוד נכתב בדיווח כי למרות שחלפו ימים ארוכים מתחילת אסון השיטפונות, מאמצי הסיוע עדיין מצומצמים יחסית ולא-תואמים את כמות הנפגעים. תחזית מזג האוויר לפי הפרסום ב"אל-ערבי אל-ג'דיד" לא מעודדת עבור התימנים, והגשמים צפויים להימשך.
יש לציין כי גם בלי שיטפונות, המצב בתימן – במיוחד באזורים שבשליטת החות'ים – קשה. אחרי שנים של מלחמת אזרחים המדינה סובלת מעוני קשה, מרעב נרחב ומהתפשטות מחלות. המצב הקשה במדינה לא מנע מחאזם אל-אסד, חבר הלשכה המדינית של החות'ים, לצייץ במהלך היום ברשת X – תוך ניתוק מוחלט מהאירועים: "בוקר טוב, השבח לאללה על ברכת הגשם ושבח לבורא".
החות'ים, שמבטיחים בדומה לאיראן ולחיזבאללה לנקום בישראל על ההפצצות בנמל חודיידה (כתגובה למתקפת הכטב"ם הקטלנית על תל אביב), ממשיכים בינתיים לתקוף ספינות בים האדום – כחלק ממה שהם מתארים כ"קמפיין תמיכה" בפלסטינים בעזה. היום דיווחה בריטניה כי המכלית Sounion, שנושאת מוצרי נפט ועשתה את דרכה מעיראק לקפריסין, הותקפה בים האדום כ-142 ק"מ מערבית לנמל חודיידה.
לפי הדיווחים החות'ים שיגרו לעברה כמה רקטות או טילים, וגם פתחו לעברה באש מסירות קטנות. שריפה פרצה על הסיפון, והמנוע של המכלית הושבת. צוות הספינה, ששטה תחת דגל יוון, לא נפגע – וגורם בתעשייה הימית אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הוא ממשיך לשלוט במכלית למרות השבתת המנוע. בצוות שני אזרחים רוסים ו-23 פיליפינים.