ראש הממשלה בנימין נתניהו ישלח לארה"ב את השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר ואת ראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי "לטובת המשך הלחימה" ברצועת עזה, ובעקבות בקשת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. כך נמסר אמש (שלישי) מלשכת ראש הממשלה.
דרמר והנגבי יגיעו לוושינגטון כדי לדון בתוכנית צה"ל לפעולה ברפיח. לפי הודעת לשכת רה"מ, נתניהו "הבהיר כי הוא נחוש לפעול ברפיח על מנת לחסל סופית את שארית גדודי החמאס, תוך מתן פתרונות הומניטריים לאוכלוסייה האזרחית". גם בוועדת החוץ והביטחון הבהיר ראש הממשלה כי אין מנוס מכניסה קרקעית לרפיח. למשלחת יתלווה גם מתאם פעולות הממשלה בשטחים רסאן עליאן.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ראש הממשלה אישר, עקב בקשת הנשיא. נתניהו וביידן
(צילום: מרים אלסטר, Eros Hoagland / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AF)
אתמול מסר הבית הלבן כי פגישה בין גורמים ישראליים לאמריקניים בנוגע לתוכנית הישראלית לכניסה קרקעית לרפיח תתקיים ככל הנראה בתחילת השבוע הבא. כמו כן, הודיע הבית הלבן בעקבות השיחה שלשום בין ביידן לנתניהו כי שני המנהיגים "הסכימו שהצוותים שלהם ייפגשו בקרוב כדי להחליף דעות ולדון בגישות חלופיות שיתמקדו בגורמי מפתח של חמאס ויבטיחו את גבול מצרים-עזה ללא מבצע קרקעי גדול ברפיח".
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן ציין כי ‏ביידן ביקש מנתניהו לשלוח לוושינגטון בימים הקרובים צוות בכיר כדי לשמוע את ההסתייגויות שיש לארה"ב מהתוכניות של ישראל לכניסה לרפיח, וכדי להציג בפני האמריקנים תוכנית פעולה חלופית שתפגע במרכיבים משמעותיים של חמאס ברפיח, אך ללא כניסה קרקעית רחבה לעיר. נתניהו הסכים לבקשה.
בכירים בממשלה אומרים כי אי-אפשר להיכנס לרפיח כל עוד עומדת עסקת חטופים על הפרק. "אתה לא יכול לפנות יותר ממיליון אזרחים מרפיח, ואם תהיה הפסקת אש תאפשר להם לחזור. הצבא לא מדשדש וגם לא הדרג המדיני. נושא העסקה חשוב מאוד ורוצים להביא אותה, ולכן ברור שתהיה דחייה בפעולה ברפיח. בינתיים, הצבא מגביר את הפעולות שלו לצוד את ראשי החמאס", מסרו.
2 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט
שר הביטחון יואב גלנט
מגעים גם לביקור של גלנט בארה"ב
(צילום: לע"מ)
בנוסף לדרמר ולהנגבי, מתנהלים מגעים גם לנסיעה נפרדת של שר הביטחון יואב גלנט לוושינגטון בשבוע הבא. יש אישור עקרוני לנסיעה מצידו של נתניהו, אך העניין עוד לא סגור. אם הנסיעה תצא לפועל, מדובר יהיה בביקור הראשון של גלנט בארה"ב מאז פרוץ המלחמה.
מוקדם יותר אתמול התייחס נתניהו במהלך דיון בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת ליחסים המתערערים עם ארה"ב. הוא אמר כי "צריך להיות קו ברור. צריך להגיד לא, ומי שלא יכול להגיד לא לארה"ב - שלא יהיה ראש ממשלה". ח"כ מאיר כהן מיש עתיד הגיב: "אנחנו מדברים על 'האויב' האמריקני יותר מאשר על האויב החמאסי". יו"ר הוועדה ח"כ יולי אדלשטיין ביקש לציין בפרוטוקול שזה נאמר "בצחוק", וח"כ טלי גוטליב מהליכוד העירה: "מסתבר שארצות הברית לא באמת ידידה".
ח"כ זאב אלקין (תקווה חדשה) שאל את נתניהו בדיון בוועדה על פעולה ברפיח, בצל הסיכום שהושג שלשום בשיחתו עם ביידן לגבי שליחת צוות שידון בנושא: "אם אתה אומר שתהיה בכל מקרה פעולה ברפיח, אז למה לשלוח את הצוות? על מה ידבר?". נתניהו הדגיש שישראל תשמור על שליטה ביטחונית בעזה.
ראש הממשלה אמר גם במהלך הדיון כי ההתקפות של ארה"ב נגדו הן כי הוא "מונע הקמת מדינה פלסטינית. ראש ממשלה אחר היה עושה את זה, מרוויח את האמריקנים אבל מפסיד את המערכה של ישראל מול חמאס. אין לנו שום ברירה אחרת אלא לפעול ברפיח". נתניהו הוסיף כי גורמים בישראל משתפים פעולה עם האמריקנים נגד הממשלה, ובכך מונעים כניסה לרפיח ואת ניצחונה של ישראל על חמאס. כמו כן, עקץ ראש הממשלה את גנץ: "מי שנוסע לארה"ב, שיידע לעמוד מאחורי מדיניות הממשלה ולהגיד לאמריקנים לא - כמו שאני אומר להם לא".
פורסם לראשונה: 19:50, 19.03.24