פיזור הכנסת אושר בקריאה טרומית במליאה
(צילום: ערוץ כנסת)

מתחיל המרוץ לניסיון העברת "חוק הנאשם", ניסיון שכנראה לא יצלח: ביום ראשון ב-9:00 תתכנס ועדת חוקה חוק ומשפט לדון לראשונה ב"חוק הנאשם" - שימנע את האפשרות להרכיב ממשלה מאדם שהוגש נגדו כתב אישום, ולמעשה יחסום את בנימין נתניהו. הצעת החוק היא ביוזמת ח"כ גלעד קריב מהעבודה, יו"ר ועדת החוקה, ויו"ר מפלגתו מרב מיכאלי תומכת בה.
הוועדה בראשות קריב תתעסק הן בהכנת הצעות "חוק הנאשם" והן בחוק פיזור הכנסת - במקום ועדת הכנסת בראשות ח"כ ניר אורבך. שני הדיונים על התקנת הצעות חוק מטעם הוועדה, יתקיימו בהתאם לסעיף 80 בתקנון הכנסת שקובע כי "ועדת הכנסת, ועדת החוקה חוק ומשפט והוועדה לענייני ביקורת המדינה רשאיות ליזום, בתחומי ענייניהן לפי תקנון זה, הצעות חוק בנושאים אלה ולהכינן לקריאה הראשונה: חוקי-יסוד, עניינים שמתחייבים מתיקון של חוק-יסוד ומוצעים לצדו, הכנסת, חברי הכנסת, הבחירות לכנסת, מפלגות, מימון מפלגות ומבקר המדינה".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
ניסיון אחרון להעביר את "חוק הנאשם" לפני פיזור הכנסת. נתניהו
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
דיון בוועדת החוקה- ביטול רישום פלילי על שימוש עצמי בקנאביס
דיון בוועדת החוקה- ביטול רישום פלילי על שימוש עצמי בקנאביס
"יש מקום לקיים בעניין זה דיון רציני ומעמיק"
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
אתמול הבהיר ראש הממשלה היוצא נפתלי בנט כי יצביע נגד החוק - אך העניק לחברי סיעת ימינה חופש הצבעה. "הזכות לבחור ולהיבחר היא קדושה והיא מהות הדמוקרטיה, זו הייתה ונשארה דעתי", אמר. "אמנם ראינו שיש מחירים כבדים לכהונת נאשם בפלילים, אבל מי שצריך להכריע ביחס אליהם אלו אזרחי ישראל. בטח ערב בחירות - אין לנסות לשנות את כללי המשחק, אלא לתת להם להחליט בקלפי, ואני משוכנע שיבחרו נכון. ‏על כן אצביע נגד החוק".
יושב ראש הוועדה, ח"כ גלעד קריב, אמר: "הציבור הישראלי אינו יכול להיות בן ערובה לתרגילים פוליטיים. מרגע שהכנסת הצביעה ברוב כמעט פה אחד על הקדמת הבחירות - יש לסיים את התהליך במהירות וביעילות. במידה שוועדת הכנסת לא תקדם את התהליך במהירות המתבקשת. נעשה זאת באמצעות ועדת החוקה". לעניין חוק הנאשם אמר: "נושא זה נמצא בסדר היום הציבורי מיומה הראשון של הכנסת הנוכחית, ויש מקום לקיים בעניין זה דיון רציני ומעמיק בוועדת החוקה המופקדת על חוקי הבחירות והרכבת הממשלה".
יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה יריב לוין התייחס לסוגייה וכינה את רצונו של קריב "צפון קוריאה - הגרסה הישראלית". לדבריו, "רק בדיקטטורות יוצאים לבחירות, ורגע לפני כן מסלקים את יו"ר האופוזיציה. ח"כ קריב והגרסה העלובה הנוכחית של מפלגת העבודה, הם כתם שחור בהיסטוריה המפוארת של ועדת החוקה של הכנסת. זה לא יעזור להם. הדמוקרטיה תנצח. מועד הבחירות ייקבע כמו תמיד רק בהסכמה. נתניהו יתמודד - ונתניהו ינצח".
עם זאת, נציין, עד כה בקואליציה לא הייתה מוטיבציה גדולה מדי לאשר את החוק, אולם השבוע החלו שיחות בין ראשי מפלגות הקואליציה במטרה לבדוק היתכנות לחוקק אותו, תוך בדיקה של לוחות הזמנים עד פיזור הכנסת. למרות הנכונות של רוב מפלגות הקואליציה, ורוב שיש לכאורה בכנסת לאישור החוק, עדיין נראה כי סיכויו לעבור בפרק הזמן שנותר עד הפיזור הם קטנים.

בליכוד מאיימים: "הכנסת לא תתפזר בקרוב, נמצה את כל המהלכים"

חוק פיזור הכנסת, נזכיר, עבר בקריאה טרומית במליאה אתמול ולמעשה הזניק כמעט רשמית את בחירות 2022, שנה וקצת לאחר שהוקמה בישראל ממשלת בנט-לפיד. מרגע שאושר החוק ונפלה ההבנה במערכת הפוליטית שהכנסת תפוזר, התנהלו לאורך היום שיחות מרתוניות בין הקואליציה לאופוזיציה בניסיון להגיע להסכמות בשורה של נושאים שעל הפרק, בהם זהות הוועדה שבה יידונו הסוגיות.
3 צפייה בגלריה
מיקי לוי וניר אורבך
מיקי לוי וניר אורבך
פועל להקמת ממשלה חלופית ומנסה לעכב את פיזור הכנסת? ניר אורבך
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת )
אתמול נודע כי בקואליציה לא מצליחים להשיג את אורבך, שעומד בראש ועדת הכנסת שאמורה לדון בחוק פיזור הכנסת. החשש בקואליציה הוא שאורבך פועל להקמת ממשלה חלופית וינסה למנוע את הבחירות, או לפחות לעכב את פיזור הכנסת כדי לאפשר למצות את המאמצים להקים ממשלה שכזו.
הלשכה המשפטית של הכנסת מסרה בעקבות הודעת ח"כ קריב כי "לעניין קיום הדיון בחוק לפיזור הכנסת בוועדת החוקה חוק ומשפט - עמדת הייעוץ המשפטי של הכנסת הינה כי ספק רב אם יש לוועדת חוקה סמכות, וממילא הדבר לא דרוש, כל עוד יו"ר ועדת הכנסת לא מעכב את המשך החקיקה".
מטעמו של קריב נמסר כי "הדיון בהתפזרות הכנסת בוועדת החוקה נקבע על מנת לוודא שלא ייעשה ניסיון מכוון לעכב את תהליך החקיקה בצורה לא ראויה, ועל מנת להבטיח שאזרחי ישראל יידעו בוודאות במהלך השבוע הבא אם אנו יוצאים למערכת בחירות. כתמיד, עמדתם של היועצים המשפטיים תישמענה בכבוד רב ובהרחבה בדיוני הוועדה. ובמקום שבו תוצג מניעה משפטית, דעתם תכובד".
עוד נמסר כי "לוועדת החוקה סמכות מפורשת בתקנון הכנסת להציע הצעות חוק בנושא הכנסת והבחירות לכנסת. ככל שוועדת הכנסת תקדם כראוי את הטיפול בהצעות החוק לפיזור הכנסת, לא תידרש התערבותה של ועדת החוקה, אך הדיון ביום ראשון יתקיים כמתוכנן. יו"ר ועדת החוקה עדכן גם את יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ ניר אורבך, בכוונתו - טרם קביעת הדיון".
מהליכוד נמסר בתגובה על המהלך: "אפילו בצפון קוריאה לא מנסים למנוע את בחירתו של המועמד המוביל לראשות הממשלה במהלך מערכת הבחירות. בניגוד לחוק ולייעוץ המשפטי של הכנסת, קואליציית האחים המוסלמים העבירה את הדיון על פיזור הכנסת לוועדת החוקה. אם ימשיכו לפעול באופן לא חוקי הכנסת לא תתפזר בקרוב ואנחנו נמצה את כל המהלכים העומדים לרשותנו. גם המהלך הבזוי הזה לא מסתיר את העובדה שהממשלה היחידה שלפיד יכול להקים היא עם האחים המוסלמים והרשימה המשותפת".
ח"כ קריב השיב להם: "אחרונים שילמדו אותי מהי דמוקרטיה ומהו כבוד כלפי יועצים משפטיים - הם חברי הכנסת יריב לוין, יואב קיש, דודי 'מרסק העצמות' אמסלם, וחבריהם".