יומיים אחרי מתקפת הטרור הרצחנית ביותר של חמאס אי-פעם, פרטים חדשים נחשפים על המזימה שאליה לפי הדיווחים נערך זמן רב, תוך שהוא מערים על ישראל וגורם לה להאמין שאינו מעוניין בעימות נרחב. בצל הדיווח שאיראן סייעה לחמאס בתכנון מתקפת הפתע ואף העניקה לו "אור ירוק" לפתוח בה בשבוע שעבר, סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה הלילה (בין ראשון לשני) כי התחבולה שמאחורי המתקפה נמשכה שנתיים שלמות.
הכותרת
האשליה, הקונספציה, המחדל והאמת: חמאס תמיד רצה שנקרוס
22:48
3 צפייה בגלריה
תרגיל צבאי של חמאס וגא"פ ברצועת עזה
תרגיל צבאי של חמאס וגא"פ ברצועת עזה
תרגיל שערכו חמאס והג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה, בחודש שעבר. דימו פשיטה על יישובים, ומימשו את תרחיש האימה
הדיווח הזה מתבסס על גורם שמקורב לחמאס, שטען כי התחבולה נמשכה למעשה מאז סיום מבצע "שומר החומות" ב-2021. המבצע הסתיים בהבנות שבמסגרתן אפשרה ישראל שורת הקלות, בהן הענקת אישורי עבודה בארץ לאלפי עובדים עזתים. ההערכה שעמדה מאחורי ההקלות הללו היא שחמאס לא מעוניין כאמור בהסלמה נוספת ומורתע לכאורה. הערכות שכאלו הועברו על ידי בכירים בצה"ל לדרג המדיני גם בימים שקדמו למתקפה, שבה חדרו מחבלי חמאס מהקרקע, מהאוויר ומהים.
לאורך השנתיים האחרונות חמאס אכן נמנע משיגורי רקטות לעבר ישראל, וגם בסבב הקודם בעזה, במבצע "מגן וחץ" שכוון נגד הג'יהאד האיסלאמי בחודש מאי, חמאס לא הצטרף ללחימה. "חמאס הצליח ליצור תדמית שלמה שלפיה הוא לא ערוך להרפתקה צבאית נגד ישראל", טען אותו גורם שמקורב לחמאס. "חמאס השתמש בטקטיקה מודיעינית חסרת תקדים על מנת להערים על ישראל במשך חודשים, באמצעות יצירת רושם שהוא לא מוכן להיכנס לעימות עם ישראל – בזמן שהוא נערך לפעולה המאסיבית הזו".
3 צפייה בגלריה
חדירת מחבלים בשדרות
חדירת מחבלים בשדרות
מחבלי חמאס בתוך שדרות, בשבת בבוקר
ברויטרס שוחחו עם גורמים ישראליים שהודו שאותה קונספציה ולפיה חמאס מעוניין בהטבות כלכליות ולא בעימות צבאי קרסה למעשה: "האמנו שהעובדה שהם (הפועלים) נכנסים (לישראל) ומביאים כסף לעזה תיצור רמה מסוימת של רוגע. טעינו", אמר דובר מטעם צה"ל. גורם ביטחוני ישראלי, ששמר על עילום שם, הודה כי מערכת הביטחון הוטעתה: "הם גרמו לנו לחשוב שהם רוצים כסף. ובמשך כל הזמן הזה הם היו מעורבים באימונים ובתרגילים – עד שהם השתוללו".
הגורם הישראלי התייחס בדבריו לאימונים שנערכו לא אחת בעזה על ידי ארגוני הטרור, אימונים שככל הנראה לא הדליקו נורה אדומה בקרב קהיליית המודיעין. המקור שמקורב לחמאס טען שהאימונים הללו נערכו לא אחת לעיני כל ובשטח פתוח. בחמאס, וגם בג'יהאד שערך אף הוא תרגילים שכאלה, הצהירו לעתים שבאותם אימונים תירגלו הכוחות הסתערות על "יישובי האויב", ממש כפי שעשו בסופו של דבר במתקפת הפתע – שבה רצחו המוני מחבלים מאות אזרחים, בהם ילדים, נשים וקשישים, וחטפו רבים מהם לעזה.
תיעוד שפרסם חמאס מפעולת החדירה לישראל

חמאס והג'יהאד ערכו תרגיל משותף שכזה רק לפני כחודש, והג'יהאד עשה זאת לבדו כמה ימים לפני מתקפת הפתע. "ישראל בטח ראתה אותם, אבל הייתה משוכנעת שחמאס לא מעוניין להיכנס לעימות", אמר המקור. באחד האימונים שנערכו, כך טען, חמאס בנה "התנחלויות דמה" ברצועה על מנת לאפשר ללוחמיו לתרגל הסתערות על היישובים הישראליים.
המקור שמקורב לחמאס טען עוד כי מרכיב מרכזי בתוכנית היה מניעת הדלפות. לדבריו, כחלק מהמאמץ הזה בכירים רבים בחמאס לא ידעו על התוכנית. הוא טען כי 1,000 מחבלים שהיו מעורבים במתקפת הפתע לא ידעו על המטרה המדויקת במהלך האימונים שערכו.
כחלק מהכשל המודיעיני החמור, גורם ביטחוני ישראלי נוסף ששוחח עם רויטרס ציין כי הייתה תקופה שבה ישראל האמינה כי מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, טרוד יותר בניהול הרצועה "מאשר בלרצוח יהודים". הגורם הזה ציין כי במקביל ישראל הפחיתה את תשומת הלב שלה בכל הנוגע לחמאס, והתמקדה יותר ויותר במאמצים לקדם עסקת נורמליזציה מול סעודיה (עסקה שיש המעריכים כי מתקפת הפתע נועדה להכשיל את המגעים לקידומה).
3 צפייה בגלריה
שיגורי רקטה רקטות מ עזה כפי שתועדו בשמי נתיבות
שיגורי רקטה רקטות מ עזה כפי שתועדו בשמי נתיבות
שיגורי הרקטות מעזה. ישראל נפלה לפח המודיעיני
(צילום: MAHMUD HAMS / AFP)
אחד הגורמים הישראליים ציין כי לצד הכשל המודיעיני, הכוננות של הכוחות בשטח הייתה לקויה. לדבריו, בזמן שהמתקפה יצאה לפועל ביום שבת ב-6:30 בבוקר, הכוחות סביב הרצועה היו דלילים ביחס לזמנים אחרים – כיוון שחלק מהחיילים הועברו לתגבר את הכוחות ביהודה ושומרון, בצל גל הטרור והמתיחות הגבוהה שהיו שם. "הם (חמאס) ניצלו את זה", אמר הגורם.