ניצחון לאופוזיציה: אושרה בטרומית הצעה להקמת ועדת חקירה לפרשת הרוגלות

חבר הכנסת התראיין בזמן ההצבעה - והקואליציה ספגה כישלון ראשון מתחילת כנס הקיץ: מליאת הכנסת אישרה הערב (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק להקמת ועדת חקירה ממלכתית לפרשת NSO והמשטרה, הצעה שהגיש ח"כ יואב קיש מהליכוד. האופוזיציה ניצחה 58:59 בהצבעה, לאחר שסגן שרת הכלכלה, ח"כ יאיר גולן ממרצ, התראיין בעת ההצבעה. שעות לפני כן משך הליכוד את הצעת החוק לפיזור הכנסת, לאחר דבריו של יו"ר רע"מ מנסור עבאס, על כך שמפלגתו תישאר בקואליציה.
ההצעה ביקשה להקים ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת השימוש שנעשה על ידי המשטרה ברוגלות. לאחר האישור שלה בקריאה טרומית, היא תועבר לוועדת הכנסת שתכריע איזו ועדה תכין אותה לקריאה ראשונה.
1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
סגן השרה יאיר גולן
(צילום: יואב דודקביץ)
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "לאור חומרת הדברים והחשש החמור כי במדינת ישראל הופעלו אמצעים טכנולוגיים מתקדמים המאפיינים מדינות דיקטטוריות כנגד אזרחים, לרבות אנשי ציבור בכירים, באופן אשר פוגע פגיעה חמורה בכבוד האדם, בפרטיות, בזכויות חשודים ונאשמים, בהליך הוגן וביסודות המשטר הדמוקרטי בישראל, מוצע להקים ועדת חקירה לפרשת שימוש גורמי אכיפת החוק ברוגלות".
"ראוי כי ועדת החקירה הממלכתית תבחן בין היתר את שימוש גורמי אכיפת החוק, משטרת ישראל ומי מטעמם בכלי רוגלה וכלים בעלי מאפיינים דומים וכן היקף השימוש האמור והשפעת השימוש על אזרחים ישראלים", נכתב בנוסף בדברי ההסבר להצעה שהגיש ח"כ קיש.
את ההחלטה למשוך מוקדם יותר את ההצעה לפיזור הכנסת מסדר היום הסבירו באופוזיציה בהחלטתו של עבאס להישאר בקואליציה ולסיים את הקפאת הפעילות בכנסת ובקואליציה. "כפי שצפינו, אך קיווינו אחרת, אחרי שמכרו את ביטחון ישראל, בנט ולפיד מכרו גם את ירושלים והר הבית לאחים המוסלמים. כדי להמשיך לאחוז בקרנות מזבח ההונאה, הם מוכנים לשלם דמים מרובים ולפגוע במדינת ישראל", אמר ח"כ שלמה קרעי מהליכוד. "הסרנו את הצעת החוק שלי לפיזור הכנסת, אך דבר לא השתנה. סוף הממשלה קרוב מאוד בעזרת השם".
מנגד, יו"ר הקואליציה הטרי ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) אמר: "בלוק האופוזיציה קיפל את זנבו ומשך את הצעת החוק. עוד ספין שהתרסק. הם מפחדים. מבינים שאין להם רוב. לא בכנסת. לא בציבור. מציעים לכל הספקנים להיאזר בסבלנות, הממשלה חזקה ומתפקדת. הקואליציה המאוחדת תמשיך להגיע לכנסת ולעבוד קשה למען הציבור הישראלי כולו".