השר גדעון סער: "הליכוד לא יכול לכפות עליי את ביבי"
(צילום: נויל האריס)

הקדמת הבחירות טורפת מחדש את הקלפים במערכת הפוליטית, וכעת נערכים במפלגות השונות לקמפיין סבוך במיוחד – כשברקע חששן של המפלגות הקטנות כי לא יצליחו לעבור את אחוז החסימה. אחת מהן היא תקווה חדשה בראשות שר המשפטים גדעון סער, אך הוא הצהיר בריאיון לאולפן ynet הבוקר (שלישי) כי למרות הסקרים הבעייתיים מבחינתו – אין בכוונתו לרוץ במסגרת משותפת, וחזה שמפלגתו תזכה "בהצלחה". הוא העריך בנוסף כי יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו לא ישיג את הרוב הנדרש של 61, "למרות כל הספינים" כלשונו.
אחריו התראיין באולפן ynet ח"כ ישראל כץ מהליכוד, שחזה בדיוק ההפך – הישג גדול לליכוד, כיוון שלדבריו הבחירה כעת ברורה – בין נתניהו ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד. בנוסף הצהיר כץ, שעומד בראש מזכירות הליכוד, כי יציע למוסדות המפלגה לאשר את המשך כהונתו של נתניהו כיושב הראש שלה בלי פריימריז – אך הבהיר שפריימריז כן ייערכו לרשימת המפלגה לכנסת. הוא הביע התנגדות לשריונים ברשימה.
4 צפייה בגלריה
גדעון סער, ישראל כץ
גדעון סער, ישראל כץ
סער וכץ. הקלפים הפוליטיים נטרפים מחדש
(צילום: יריב כץ, שאול גולן)
בריאיון עם סער טען יו"ר תקווה חדשה כי "לא היה מנוס" מהחלטתם של ראש הממשלה היוצא נפתלי בנט וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד (שיהפוך עם פיזור הכנסת לראש ממשלת המעבר) להקדים את הבחירות. הוא אמר כי מסר שכזה העביר בשיחות בשבועיים האחרונים עם השניים, כשברקע משבר תקנות יו"ש והאזהרות החוזרות ונשנות של סער לעתיד הקואליציה אם לא תצליח להאריך אותן.
"הקואליציה התחילה את כנס הקיץ למעשה בלי רוב עם 60 חברים, ומשבוע לשבוע נוספו עוד ועוד מורדים. הגענו ל-56 חברים בקואליציה עם ארבעה מורדים בארבע מפלגות שונות וכך אי אפשר למשול. מאותו רגע אני חושב שזו הייתה ההחלטה האחראית הנכונה", אמר.
אף שלא אמר זאת בצורה מפורשת לחלוטין, סער טען בריאיון כי מפלגתו תרוץ בבחירות באופן עצמאי. הוא נשאל אם לנוכח הסקרים כדאי שיחבור לשותפים אחרים, והשיב: "עם מה בדיוק? אני אומר לכם את זה בצורה פשוטה, תקווה חדשה שהיא מפלגה נאמנה של ימין ממלכתי רציני אחראי שהוכיח עצמו ועמד במילתו, תרוץ בבחירות הבאות ותצליח".
4 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
סער. "יש לנו עמוד שדרה, קיימנו כל מה שהבטחנו"
(צילום: עמית שאבי)
-הסקרים לא איתכם, זה לא עובר לציבור. "אני משוכנע שנצליח בבחירות האלה, הציבור יעשה מאזן איזה מפלגות התפרקו תוך כדי תנועה ואיזה לא. איזה מפלגות עמדו במילתן ואיזה לא, לאיזה יש עמוד שדרה ואיזה לא".
-אז חיבורים לא על הפרק כרגע? "אמרתי את זה בשלוש וריאציות שונות".
סער שיבח את התנהלות מפלגתו בקואליציה שקרסה, וטען כי בניגוד לשותפותיה הצליחה להפגין אחידות ולכידות. לטענתו, תקווה חדשה "קיימה כל מה שהבטיחה" ו"הגיעה להישגים בנושאים לאומיים שממשלות ליכוד לא הגיעו אליהם – כמו שימוע פומבי לבחירת שופטים לבית המשפט העליון, כמו עונשי מינימום על עבירות נשק בלתי חוקי, כמו תוכנית לאומית להכפלת ההתיישבות ברמת הגולן תוך שנים ספורות. את כל אלו עשינו בפחות משנה והגענו להישגים עם יכולת ביצוע בלתי רגילה".
שר המשפטים התייחס גם לדבריו אמש של נתניהו ולפיהם אינו שולל אפשרות של הקמת ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית – כשלטענת נתניהו גורמים מסוימים בקואליציה, בראשם סער עצמו, שללו את האופציה הזו. סער הבהיר כי אכן כך: לדבריו ניתן היה להקים ממשלה בקלות – אם נתניהו היה מוותר על ההנהגה. "אם הליכוד היה מתעשת ומסתכל על האפשרות להקים ממשלה לאומית בכנסת, הדבר הזה היה בהחלט יכול לקרות אבל הם מתעקשים להעביר את ביבי, ניסו ארבע פעמים וזה לא הלך".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו  ויואב גלנט
בנימין נתניהו  ויואב גלנט
סער "מכבד" את זכות הליכוד לבחור בנתניהו: "אבל הוא לא יכול לכפות עליי אותו"
(צילום: עמית שאבי)
- הוא נבחר בצורה דמוקרטית, יש גם פריימריז ויש ציבור שהולך אחריו. "אני מכבד את זה מאוד, זכותו של הליכוד להעמיד בראשותו את ביבי – אבל הוא לא יכול לכפות עליי את ביבי, ומאחר שלא נשב בממשלה בראשות ביבי – נגמר העניין. גם אחרי הבחירות הבאות, למרות כל הספינים, לא יהיו 61 לביבי כפי שלא היו במערכות בחירות הקודמות".
-לא יהיו לו? "זו הערכתי. אנחנו נצטרך לעבוד קשה. צריך להבין במה מדובר: ממשלה של ביבי ובן גביר תביא להתנגשות ודאית עם שלטון החוק, תהיה שבויה בקיצוניות מכל סוג שהוא. זו ממשלה רעה מאוד לישראל ויש לנו מספיק זמן להסביר לאזרחי ישראל מדוע צריך להימנע מזה".

כץ: "עבאס מתחנן 'קחו אותי', אמרנו לו לא"

באולפן ynet התראיין בהמשך ח"כ כץ, שהביע ביטחון כי מפלגת הליכוד תזכה בהצלחה רבה בבחירות הבאות, גדולה אף יותר מזו שחוזים לה כעת הסקרים: "הפעם במעוזי הליכוד תהיה הצבעה יותר גבוהה, אנשים מבינים שיש הכרעה. אנשי ליכוד ראו את הממשלה הזו באופן הכי חמור שיכול להיות, את בנט כמי שהוליך שולל ואת הממשלה כמי שנשענת על הגרועים שבאויבי ישראל. לכן יש מוטיבציה אדירה, והסקרים האלה לא משקפים את מה שיהיה".
כץ בריאיון באולפן ynet, הבוקר
(צילום: נויל האריס)

לטענת כץ, כיוון שחלק ממצביעי ימינה ותקווה חדשה התאכזבו מהקואליציה עם רע"מ, בעוד תומכי ליכוד אחרים שישבו בבחירות הקודמות בבית ייצאו הפעם לקלפי, הליכוד יזכה בקולות רבים יותר: "הפעם לפיד בפרונט, אין הסוואות ויודעים מי השותפים העתידיים שלו, ונתניהו בפרונט. וההכרעה תהיה ברורה הפעם. אנחנו הולכים לכיוון בחירות, לא ניתן יד לשום תרגילים".
כץ הצהיר כאמור שיציע שנתניהו ימשיך לכהן כמועמד של הליכוד לראשות הממשלה – ללא פריימריז לראשות המפלגה. "הוא נבחר לכל השנים האלה, התוצאה ברורה. זה הכי דמוקרטי בעולם – כשאתה באמצע הקרב אתה לא מחליף את המפקד. נתניהו הצליח להפיל את הממשלה, הוביל יחד איתנו את המאמץ והוא האלטרנטיבה וכך גם הציבור רואה. מי שלא רוצה את בנט רוצה את ביבי".
הוא הבהיר כי לגבי הרשימה עצמה ייערכו פריימריז, והביע התנגדות לשריונים – כשברקע הדיווחים על הצעות שריון לח"כים סוררים מימינה כמו עידית סילמן וניר אורבך. אתמול לא שלל נתניהו את האפשרות הזו, ולדבריו "ייקח זאת בחשבון", אם כי לא הבהיר אל מי הוא מתכוון בדיוק. כץ טען כי אינו מכיר דיווחים שכאלו, אך הוסיף כי למרות התנגדותו – אם נתניהו יביא הצעות "נקודתיות" לשריונים, "יהיה קשב לדברים".
הצהרת בנט ולפיד על הקדמת הבחירות, אמש
(צילום: אלכס גמבורג )

את הריאיון עמו פתח כץ במתקפה על בנט, ולדברי הוא "נשבר" באופן שמעיד על אי-התאמתו לתפקיד ראש הממשלה. לטענתו, לא מדובר בממלכתיות אמיתית, אלא כזו שנכפתה על בנט אחרי שנכשל בהצלת ממשלתו. "יש כאן שני לקחים – ציבורי וליכודי. הלקח הראשון שאסור שמי שעומד בראש רסיסי מפלגות יהיה ראש הממשלה, הניסיון עלה במחיר כבד. הדבר השני מבחינתי שאסור שמפלגות ערביות מהמבחר שקיים כרגע – לא ח"כים ערביים שיכולים להיות במפלגות אחרות – אסור שיהיו בתוך הקואליציה. הפער בינינו לבינן הוא כל כך גדול בנושאים מהותיים שאי אפשר לרמות".
כץ תקף בחריפות גם את יו"ר רע"מ מנסור עבאס, וטען כי הוא "מוליך שולל ומדבר בחלקלקות". הוא טען כי עבאס מבקש כעת לקיים מגעים עם הליכוד: "היום עבאס מתחנן 'קחו אותי'. הוא מוכן להקים עכשיו ממשלה ואנחנו אומרים לו לא". עבאס, נזכיר, טוען כי בעבר קיים מגעים של ממש מול הליכוד להקמת ממשלה משותפת, וטען שגם כץ עצמו ניהל עמו מגעים כשהיה שר האוצר. כעת טען כץ כי מדובר בשקר ואמר שלא נפגש עמו כשיה שר האוצר.
4 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
מנסור עבאס. כץ טוען: "הוא שקרן"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"אני התנגדתי לשילובו, לא הייתי איתו במגעים ולא נפגשתי איתו לפני ואחרי הבחירות. האיש שקרן, באישור – מועצת השורא נותנת לו אישור לשקר וזה ההבדל בינו לבין טיבי ועודה", אמר כץ. גם את עודה, אגב, תקף הח"כ מהליכוד, וטען כי קרא ל"מרד" בהצהרתו ליד שער שכם, שבה פנה לשוטרים ערבים וביקש מהם להניח את נשקם. כץ הוסיף שבכוונתו לעתור לוועדת הבחירות על מנת שתפסול את עודה בגין "המרדה נגד המדינה היהודית", כלשונו של כץ.

ח"כ מיהדות התורה: "אנחנו לא 'רק נתניהו'"

לאולפן התראיין גם ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה, שטען כי אף שלכאורה נסתם הגולל על האפשרות של ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית, הסיכוי לכך עדיין קיים – אם כי קטן. "ההכרזות שהגיעו היום, בעיקר מכיוון תקווה חדשה, שלא יהיה שום סיכוי, אלה הכרזות שבאות להגיד שיש אפשרות, אבל אנחנו לא שם", אמר.
מקלב הוסיף כי ניסיון הקואליציה לפזר במהירות את הכנסת נועד למנוע אפשרות של ממשלה חלופית, שבראשה יעמוד נתניהו: "אלה לא דברים תמימים כפי שזה נראה, בהסכמה וידידות מאוד גדולה. הוא (לפיד) ממהר מאוד כדי שלא תקום ממשלה חלופית, הוא ממהר לפזר את הכנסת ולהיכנס ללשכה ולקיים את הרוטציה".
ח"כ מקלב מיהדות התורה על הדרמה הפוליטית
(צילום: גיל יוחנן, נויל האריס)

מקלב הביע תמיכה בהורדת אחוז החסימה, כשברקע דיונים שנערכו בסוגיה בימים האחרונים, אך הדגיש כי אינו בטוח שהמהלך ייצא לפועל. "הליכוד ויש עתיד לא רוצות להוריד את אחוז החסימה, אבל המפלגות הקטנות כן. הורדת אחוז החסימה תיתן למפלגות לעבור את אחוז החסימה ותהיה יציבות פוליטית יותר גדולה. זה נותן גמישות פוליטית יותר גדולה. אם זה יהיה מעשי, אני לא בטוח".
מקלב טען עוד כי אף שמפלגתו נמנית עם מה שמכונה "גוש נתניהו", הוא לא סבור שניתן לכנות אותו ואת חבריו לסיעה אנשי "רק נתניהו". לדבריו, "אנחנו רואים שהליכוד מוביל. יש לנו ערכים ועקרונות ולא יכולים להגיד לנתניהו להתפטר. אנחנו חושבים שצריכים לתת גיבוי ועמדנו מאחוריו גם כששילמנו מחיר יקר. המחנה שאומר רק לא נתניהו הוא הרבה יותר לא נתניהו מאשר אנחנו אומרים רק נתניהו".
ח"כ סופר: "ריצה בנפרד של בן גביר? לא הזמן להרפתקאות"
(צילום: גיל יוחנן, נויל האריס)

ח"כ אופיר סופר מהציונות הדתית, חבר סיעתו של בן גביר, התראיין גם הוא לאולפן ynet ואמר כשנשאל על הריצה המשותפת עם עוצמה יהודית כי השותפות בין שתי המפלגות "הולכת טוב ומצוין". בתשובה לשאלה אם בן גביר עשוי לרוץ בנפרד, השיב: "אני חושב שאין מקום להרפתקאות". לדבריו, "אני חושב שהכוח שבן גביר צבר בתקופה האחרונה רק יהווה קטליזטור להצלחת המחנה הלאומי בכלל. אנחנו מבינים בדיוק מה המטרה – להקים ממשלה לאומית ימנית עם אג'נדה יהודית ציונית. זו המטרה וזה מה שנעשה".