פאוזיה אמין סידו, הצעירה היזידית שחולצה מרצועת עזה אחרי עשר שנים בשבי, סיפרה לרשת CNN כי נחטפה על-ידי דאעש באוגוסט 2014, כשהייתה בת 11, אז כבש ארגון הטרור את העיר סינג'אר שבצפון עיראק. באותה עת, מחבלי דאעש חוללו זוועות בכל מקום שאותו כבשו בסוריה ועיראק, ובסינג'אר עצמה הם הוציאו להורג גברים ונערים יזידים, ואנסו נשים ונערות.
פאוזיה אמין סידו חוזרת למשפחתה

פאוזיה היא אחת מאותן נשים יזידיות שהפכו קורבן להתעללות הזו, שכללה בין היתר סחר בבני אדם. לדבריה, היא הועברה ונמכרה במקומות שונים בכמה מדינות במהלך השנים שעברו מאז חטיפתה. "הגעתי למחנה אל-חול בסוריה, לפני שהבריחו אותי לאידליב בשנת 2019 - ומשם לקחו אותי לטורקיה", סיפרה. "ב-2020 סידרו לי דרכון בטורקיה, כדי שאוכל לטוס מאיסטנבול להורגאדה שבמצרים - ומשם לעזה".
פאוזיה סיפרה כי תחילה היא שהתה ברפיח שבדרום רצועת עזה במשך שנה, והחיים שם היו "בלתי נסבלים". "אנשי חמאס הטרידו אותי כל הזמן בגלל היותי יזידית, ורצו למנוע כל קשר שלי עם המשפחה שלי - עד כדי כך שפירמטו את הטלפון שלי במהלך החקירות שלהם", אמרה.
אביה של פאוזיה סיפר בעבר כי הצליח ליצור עימה קשר. "שטפו לה את המוח והשפיעו על המחשבות שלה", אמר אז. "כשאימה שאלה אותה למה היא לא חוזרת, היא ענתה - 'אם תעזבי אותי אגיע לגן עדן'. עד כדי כך הם שטפו לה את המוח".
לאחר שפרצה המלחמה באוקטובר 2023, פאוזיה הועברה ממקום למקום לעיתים תכופות, עד יום שלישי האחרון - שבו חולצה אחרי עשר שנים של תלאות. לפי צה"ל, במהלך המלחמה, המחבל שהחזיק בה נהרג - כנראה בתקיפה ישראלית - והיא נמלטה למקום מסתור ברצועה.
בשיחה עם CNN פאוזיה לא הזכירה את התקיפה שהרגה את המחבל שהחזיק בה, ורק אמרה ש"ניצלה ברפיח" בזכות ארגון לא-ממשלתי, שאת שמו לא ציינה. היא הוצאה בימים האחרונים במבצע חשאי מרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום. עם יציאתה לישראל, המשיכה לירדן דרך מעבר גשר אלנבי - ומשם חזרה למשפחתה בעיראק.
1 צפייה בגלריה
פאוזיה אמין סידו
פאוזיה אמין סידו
תעודת הזהות המזויפת של פאוזיה אמין סידו, שנשלח לכתב "כאן"
(צילום: התאגיד)
עיראק מסרה כי המגעים לשחרורה של פאוזיה מעזה נמשכו ארבעה חודשים. לפי ראש המטה של שר החוץ העיראקי, פאוזיה נמצאת במצב פיזי טוב - אבל עברה טראומה מימיה בשבי אצל המחבל - ומהתנאים ההומניטריים הקשים בעזה.
דובר מחלקת המדינה האמריקנית, מתיו מילר, אמר כי "ממשלת עיראק ביקשה מאיתנו לעשות כל שביכולתנו כדי להוציא אותה מעזה ולהחזיר אותה הביתה. לכן, במהלך השבועות האחרונים עבדנו עם כמה מהשותפים שלנו באזור כדי לעשות את זה".
בתאגיד השידור "כאן" נחשף כי פאוזיה יצרה קשר עם הכתב הישראלי רועי קייס, ושלחה לו בין השאר תעודה מזויפת שבה היא מכונה "מרים מוחמד". היא אמרה לו: "נחטפתי לעזה על-ידי אנשים מארגון שאני לא יכולה להגיד את שמו. עכשיו אני נמצאת במוואסי בחאן יונס לבדי בלי אף אחד אחר. אני מבקשת סיוע, אני רוצה לצאת מכאן. יש כאן הרס עצום".

היסטוריה של רדיפות

בשנת 2014, כאשר ארגון דאעש יצא למסע כיבושים שבו השתלט על שליש משטח עיראק ועל חלקים נרחבים מסוריה, הוא כיוון רבים ממעשי הטבח שלו נגד היזידים, שבהם, כארגון סוני, הוא רואה מי שכופרים באיסלאם. לפי הערכות, במעשי הטבח רצח כ-5,000 גברים יזידים ונשים יזידיות מבוגרות, ובמקביל לקח בשבי כ-7,000 נשים, נערות וילדות יזידיות. בהמשך שועבדו הצעירות והילדות הללו, והפכו לשפחות מין של מחבליו. מעשי דאעש נגד היזידים הוגדרו על-ידי האו"ם כרצח עם.
הקהילה היזידית בעיראק היא מיעוט קטן, דתי ומבודד, שמשלב מרכיבים של איסלאם, דת הזרתוסטרא והנצרות. הקהילה סבלה במהלך ההיסטוריה מרדיפות חוזרות ונשנות, שבוצעו על ידי ממשלים וצבאות שונים שכבשו אותה. מחבלי דאעש ביצעו את הטבח בעיר סינג'אר בעיראק באוגוסט 2014, וזה היה אחד הגורמים שהניעו את הקואליציה בראשות ארה"ב לתקוף מהאוויר את דאעש וליזום מאבק נרחב בארגון הטרור.
לאורך השנים, כ-3,500 יזידיות שוחררו או חולצו. אבל רבות נוספות עדיין נעדרות. להערכת פעילים יזידיים, רובן כבר לא בחיים - אבל מאות עדיין נמצאות בחיים. הזוועות שעברו הנשים היזידיות בידי דאעש זכו להכרה עולמית בשנת 2018, השנה שבה הגיחה לעולם תנועת MeToo, כשנדיה מורד, יזידית שנחטפה ואולצה לשמש שפחת מין של מחבלי הארגון, זכתה בפרס נובל לשלום. היא זכתה בפרס הודות לעבודתה כפעילה למען זכויות הנשים.