עשרות אלפי עובדים במגזר הציבורי ברשות הפלסטינית שובתים, חלקם כבר יותר מחודש, ובימים האחרונים צעדי המחאה מחריפים וארגונים נוספים הצטרפו לשביתה. הממשלה הפלסטינית לא מצליחה לפתור את המשבר, וכעת ישנן שמועות שראש הממשלה מוחמד אשתייה יתפטר.
כתוצאה משביתות וצעדי מחאה לשיבוש עבודה שהוכרזו על ידי איגודים מקצועיים ועמותות המייצגות עובדים, המגזר הציבורי בגדה המערבית משותק. השובתים דורשים לקבל את העלאת השכר שהובטחה להם, כמו גם זכויות כספיות ומנהליות ויישום הסכמים קודמים.
3 צפייה בגלריה
מוחמד אשתייה
מוחמד אשתייה
יתפטר? אשתייה
(צילום: AFP)
ראש הממשלה הפלסטיני אשתייה הודיע אתמול (שלישי) בישיבת הממשלה השבועית על חלוקת בונוסים לעובדים בכמה מגזרים, בניסיון להביא לסיומה של השביתה ולהחזרת העובדים לעבודתם. לפי הודעתו, מורים, מהנדסים ועובדים במקצועות הבריאות צפויים לקבל תוספת בשיעור של 5%, ורופאים כלליים יקבלו תוספת בשיעור של 10%.
עם זאת, הפערים בין הממשלה לעובדים התרחבו ואיגודים חדשים הצטרפו לשביתה. שביתת המורים נכנסת לחודשה השני, ואיגודי עורכי הדין, המהנדסים, הרופאים, האחיות והעיתונאים הודיעו בהצהרות נפרדות כי הם מצטרפים למחאה וכי יקיימו שביתות בימים ספציפיים. גם היום השביתה מתקיימת בכל אזורי הגדה המערבית. במקביל, היום הוכרזה שביתה כללית בכל שטחי הרשות בעקבות הרג ששת הפלסטינים אתמול בפעולת כוחות הביטחון במחנה הפליטים ג'נין.
מספר עובדי הרשות מוערך בכ-240 אלף, המקבלים כ-300 מיליון דולר בחודש, לפי נתוני הרשות הפלסטינית. מומחים פלסטינים מעריכים כי אשתייה, שלא מצליח לפתור את המשבר, יתפטר לאחר חזרת יו"ר הרשות אבו מאזן מקטאר בעוד שלושה ימים, ובארגון פתח כבר מוכנים לשינויים. גורם בארגון אמר כי "הפעם ראש הממשלה יהיה ניטרלי ולא ישתייך לשום פלג פלסטיני. זה הכרחי שהעניינים יירגעו ויחזרו למסלולם - אחרת נקרוס".
3 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה הפלסטינית החדשה
השבעת הממשלה הפלסטינית החדשה
בפתח מוכנים לשינויים. אבו מאזן ואשתייה
(צילום: AFP)
השביתות והמחאות של המגזר הציבורי מתרחשות בתקופה שבה הממשלה הפלסטינית סובלת מניכוי כספי הסליקה על ידי ישראל. מדובר בהכנסות הרשות ממסים שגובה ישראל על הסחורות המיובאות לפלסטינים דרך הנמלים. הכנסות אלה מוערכות בכ-700 מיליון שקל לחודש, תמורת עמלה של 3%.
בינואר האחרון הודיע שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על קיזוז של 138.8 מיליון שקל מכספי הרשות הפלסטינית והעברתם לנפגעי טרור. החלטה זו התקבלה על ידי הממשלה כסנקציה בעקבות פנייתה של הרשות לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג כדי שיבחן את "חוקיות הכיבוש הישראלי".
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים בראשות שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
מסיבת עיתונאים בראשות שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ'. ישראל קיזזה 138.8 מיליון שקל מכספי הרשות
(צילום: עמית שאבי)
לטענת מומחים פלסטינים, לא ניתן להפריד בין תפקידה של ישראל כמימד פוליטי, לבין המשבר הכלכלי שחווה הרשות הפלסטינית והסלמת המחאות, שעלולות להוביל לפיצוץ שכיוונו ותוצאותיו אינם ידועים. כבר יותר משנה שהרשות הפלסטינית מחלקת לעובדיה משכורות לא שלמות. כמו כן, היא לא הצליחה לעמוד בהסכמים שעליהם חתמה עם כמה איגודי עובדים, וגם לא שילמה פיגורים לעובדים בשל מחסור כספים.
בפסגת עקבה שהתקיימה לפני כשבועיים אבו מאזן שלח את נציגיו עם מסרים למניעת קריסת הרשות, והציב כמה קווים כלליים ותנאים לשיתוף פעולה של הרשות. בראשם, שיפור מצבה הכלכלי של הרשות ופעילות למניעת קריסתה. אבו מאזן גם דרש את העצמת כוח הביטחון של הרשות בגדה המערבית.