במשמרות המהפכה של איראן טענו היום (ראשון) כי עצרו 12 בני אדם ש"שיתפו פעולה עם ישראל" ומתכננים פעולות נגד ביטחונה של טהרן. "מכיוון שהמשטר הציוני ותומכיו המערביים, ובעיקר ארה"ב, לא הצליחו במטרותיהם המרושעות נגד תושבי עזה ולבנון, הם מבקשים כעת להפיץ את המשבר לאיראן בשורה של פעולות מתוכננות נגד ביטחון ארצנו", נכתב בהודעה.
נמסר כי ה-12, שכונו "פעילים", נעצרו בשישה מחוזות שונים באיראן. עם זאת, בהודעה לא צוין מתי הם נעצרו ומה מצבם כעת.
בשלהי חודש יולי, נזכיר, ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, חוסל בטהרן - בפעולה שיוחסה לישראל לפי פרסומים זרים, אך בירושלים לא קיבלו עליה אחריות.
1 צפייה בגלריה
מצעד צבאי בטהרן
מצעד צבאי בטהרן
ארכיון
(צילום: ATTA KENARE / AFP)
הקרמלין הודיע בשבוע שעבר כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין קיבל את המלצת משרד החוץ הרוסי לחתום על הסכם שותפות אסטרטגית עם איראן ויחל לקדם את המהלך. הצעד, שאם יתממש יעלה רשמית את שיתוף הפעולה בין טהרן למוסקבה לדרגה חסרת תקדים, צפוי להטריד מאוד את ישראל והמערב.
הודעת הקרמלין באה שבוע אחרי שארה"ב חשפה כי טהרן העבירה לידי מוסקבה טילים בליסטיים, בצעד שתואר על-ידי וושינגטון, וכן על-ידי בריטניה, צרפת וגרמניה, כ"הסלמה דרמטית". העברת הטילים קצרי הטווח תשמש את רוסיה למלחמתה באוקראינה, תקל את כלכלת החימושים שלה ותאפשר לה לנצל טילים אחרים בארסנל כדי להכות ביעדים רחוקים יותר בעומק באוקראינה.
רוסיה ואיראן מקיימות יחסים הדוקים כבר שנים, אבל מאז פברואר 2022, אז פלש צבאו של פוטין לאוקראינה, חלה התקרבות דרמטית ביניהן. בעקבות הפלישה ההיא הטיל המערב סנקציות קשות ביותר על מוסקבה, וזו מצאה עצמה מבודדת – במידה רבה כמו טהרן. בניסיון למצוא אפיקים חדשים של שיתוף פעולה צבאי וכלכלי, ובאותה ההזדמנות לערער את היציבות במערב, הידק הקרמלין את קשריו עם הרפובליקה האיסלאמית והחל לסייע לה לקדם את האינטרסים שלה, בעוד זו מחמשת את הצבא הרוסי בכטב"מים מתאבדים כדי לתקוף מטרות באוקראינה.
החשש במערב, וביתר שאת בישראל, הוא שבתמורה לסיוע האיראני בנשק תספק רוסיה לטהרן ידע ואמצעים הדרושים לה לקידום תוכנית הגרעין והטילים שלה. מאז פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין עם איראן ב-2018 החלה טהרן להפר עוד ועוד התחייבויות שלה בהסכם, וכעת היא מעשירה אורניום לרמה של עד 60%, כשהרמה הנדרשת עבור נשק גרעיני היא 90%, והדרך לשם מהירה יחסית. על פי הערכות עדכניות במערב, אם תחליט לפרוץ לפצצה איראן זקוקה כעת לכמה ימים בלבד, ולכל היותר שבועיים, כדי להעשיר די אורניום לרמה של 90%.