9 צפייה בגלריה
אור אטדגי נטלי סויסה ישראליות ישראל טורקיה איסטנבול פיגוע פיגועים פיצוץ מחבל מחבלת
אור אטדגי נטלי סויסה ישראליות ישראל טורקיה איסטנבול פיגוע פיגועים פיצוץ מחבל מחבלת
הישראליות שתועדו ליד החשודה בפיגוע באיסטנבול
שתי תיירות ישראליות מאשדוד זוהו בתיעוד מהדקות שקדמו לפיגוע שהתרחש אתמול (ראשון) בלב איסטנבול - כשהן הולכות ברחוב איסתיקלאל בעיר לצד מי שלפי הדיווחים היא החשודה בהנחת מטען החבלה. על פי דיווח באתר אשדוד נט, השתיים - אור אטדגי ונטלי סויסה מאשדוד - כבר עלו על טיסה חזרה לישראל. במקביל, במהלך הלילה עדכן שר הפנים הטורקי סולימאן סוילו כי נעצר האדם שביצע את הפיגוע, ולפי דיווחים בטורקיה מדובר באישה. מלבדה נעצרו 21 בני אדם נוספים.
בעלה של אור ואחיה של נטלי, לירון אטדגי, סיפר לאשדוד נט כי השתיים "היו בטיול יחד עם עוד כשמונה נשים, וביום האחרון הן התפצלו לקניות. אשתי ואחותי הלכו בכיכר המרכזית ליד המחבלת מבלי לדעת בכלל. היא עקפה אותן כשהן נעצרו לכמה רגעים בחנות, וברגע שהן יצאו התרחש פיצוץ אדיר במרחק של אולי 50 מטר מהן".
תיעוד מרגע הפיצוץ באיסטנבול

9 צפייה בגלריה
 אנשי משטרה מז"פ
 אנשי משטרה מז"פ
הטורקים מאשימים את ה-PKK. כוחות הביטחון בזירת הפיגוע באיסטנבול
(צילום: רויטרס )
לאחר שאטדגי וסויסה זוהו בתיעוד, החלה חרושת שמועות ותיאוריות קונספירציה פרצה בקרב גולשים רבים, בעיקרם תומכי חיזבאללה ואיראן. בערוץ טלגרם אחד של תומכי חיזבאללה, הידוע בעמדות אנטישמיות וקיצוניות, מיהר לשייך את מוצאן של הישראליות לפיגוע. בצירוף התמונה שרצה ברשת הם כתבו: "שתי נשים ישראליות נצפו הולכות לצד מי שחשודה כמחבלת - בפיגוע לא היו נפגעים ישראלים".
בסוכנות הידיעות האיראנית הרשמית "אירנא" שיתפו את התמונה, וציינו כי "שתי נשים ישראליות נצפו הולכות לצד החשודה בביצוע הפיגוע". בד בבד, בסוכנות לא ציינו במפורש את התאוריה שלפיה ישראל עומדת מאחורי הפיגוע, אלא הסתפקו רק בשיתוף.
גם בטוויטר התמונה זכתה לשיתוף מצד גולשים רבים. אחד מהמגיבים כתב כי "עכשיו המשטר בישראל לא יוכל לטעון שמדובר באנטישמיות", ברמז לכך שהפעם לא מדובר בהאשמת שווא על רקע היותן יהודיות. עם זאת, למרות השיח ברשתות החברתיות ובקרב תומכי חיזבאללה, בעת זו אלו לא עמדותיהן הרשמיות של לבנון או כל מדינה אחרת.
9 צפייה בגלריה
אור אטדגי
אור אטדגי
אור אטדגי
9 צפייה בגלריה
זירת הפיצוץ באיסטנבול
זירת הפיצוץ באיסטנבול
כל מנותקי הקשר הישראלים אותרו. זירת הפיגוע
(צילום: gettyimages )
במקביל, משרד החוץ אישר הבוקר כי לא נפגעו בפיגוע ישראלים, לאחר שאותרו כל המבקרים בטורקיה שהיה חשש לשלומם. מהמשרד נמסר: "לאחר שעות של פעילות אינטנסיבית של המחלקה לישראלים בחו"ל באגף הקונסולרי, מרכז מצב והקונסוליה הישראלית באיסטנבול, אותרו כלל מנותקי הקשר שהיה חשש לשלומם. אין נפגעים ישראלים באירוע".

שר הפנים הטורקי: "תפסנו את מבצע הפיגוע"

כאמור, שר הפנים הטורקי סולימאן סוילו הודיע כי המשטרה המקומית הצליחה ללכוד את "האדם האחראי" לביצוע הפיגוע. אתמול אמר שר המשפטים הטורקי בקיר בוזדג כי החשודה כמחבלת היא אישה שישבה על ספסל בזירת הפיצוץ במשך כ-40 דקות, שם, אחרי שעזבה את המקום, נראה תיק נטוש. השר סוילו לא פירט אם החשודה היא אותו אדם שנעצר - אך כלי התקשורת הטורקיים עדכנו כי מדובר באישה. מלבדה, נעצרו כאמור 21 בני אדם נוספים בחשד למעורבות בפיגוע.
אתמול אמר שר המשפטים הטורקי בקיר בוזדג כי החוקרים מתמקדים באישה שישבה על ספסל בזירת הפיצוץ במשך כ-40 דקות, שם, אחרי שעזבה את המקום, נראה תיק נטוש. "התיק הזה הכיל טיימר או שמישהו הפעיל אותו בשלט", אמר השר הטורקי - שלמעשה הכחיש אפשרות שאת הפיגוע ביצע מחבל מתאבד.
9 צפייה בגלריה
זירת הפיצוץ באיסטנבול
זירת הפיצוץ באיסטנבול
זירת הפיגוע באיסטנבול
(צילום: gettyimages )
9 צפייה בגלריה
זירת הפיצוץ באיסטנבול
זירת הפיצוץ באיסטנבול
(צילום: gettyimages )
סוילו, אגב, האשים את ארגון "מפלגת פועלי כורדיסטן" (PKK) כאחראית לביצוע הפיגוע. ה-PKK היא מיליציה כורדית שמוגדרת כארגון טרור בטורקיה, וגם בארה"ב ובאיחוד האירופי. סוילו אמר: "הערכתנו היא שההוראה לביצוע מתקפת הטרור הקטלנית הגיע ממחוז עין אל-ערב שבצפון סוריה, היכן ששוכנת המפקדה הסורית של ארגון ה-PKK".
סוילו ציין בנוסף כי מניין הרוגים בפיגוע עלה לשמונה, וכי מספר הפצועים עדיין עומד על 81 בני אדם. השר תיאר כי 50 מהפצועים כבר שוחררו מבתי החולים, בעוד שחמישה מהפצועים מאושפזים ביחידות טיפול נמרץ. בנוסף, שניים נמצאים במצב אנוש.

תושבי איסטנבול: מפחיד, אך אנחנו חזקים

במקביל, בטורקיה עדיין מנסים לעכל את האירוע הקשה שפקד את איסטנבול, ונראה שהטורקים עדיין בכוננות גבוהה. נוכחות בולטת של אנשי ביטחון מורגשת מיד לאחר הנחיתה בשדה התעופה הבינלאומי. עם זאת, שדה התעופה, שאמש היה עמוס בטיסות שנחתו מכל העולם, לא הזכיר ולא במעט את הבהלה הגדולה שהתרחשה כמה שעות לפני כן, בכיכר המרכזית של איסטנבול.
9 צפייה בגלריה
זירת הפיצוץ באיסטנבול
זירת הפיצוץ באיסטנבול
"רק אחרי דקות הצלחתי להסדיר נשימה". זירת הפיגוע באיסטנבול
(צילום: רויטרס )
9 צפייה בגלריה
זירת הפיצוץ באיסטנבול
זירת הפיצוץ באיסטנבול
(צילום: רויטרס )
עלי בן ה-32, תושב העיר שעובד כמדריך תיירים, סיפר ל-ynet: "אתה לא מתאר לעצמך כמה הפיגוע הזה פוגע בתיירות ובתחושת הביטחון שמאפיינת את טורקיה. אנחנו עדיין מנסים לעכל את המצב. מדובר בסיטואציה מפחידה ולא נעימה".
מנגד, אנואר (51) נהג מונית מקומי שעובד במקצוע במשך יותר מעשר שנים, העריך שהשגרה תחזור במהרה. "אני בספק אם מי שעשה את זה רצה לפגוע בטורקים. מדובר באירוע טרור לא קל, אך העם הטורקי חזק. לא ניתן לטרור לנצח. כולי תקווה שהתיירים יחזרו למדינה שלנו מהר ולא ייחסו לזה יותר מידי משמעות", אמר אנואר. "אני מאמין שהאנשים שעשו את זה ישלמו את המחיר", הוסיף.
בשדה התעופה פגשנו את אסמיר (35), אזרח טורקי המתגורר בלונדון, שנחת במדינה לקראת ביקור אצל הוריו. אסמיר סיפר כי "שמעתי את הדיווח על האירוע טרור ומיד התקשרתי להורים שלי. יש להם עסק ממש כמה מאות מטרים מאיפה שקרה האסון. חששתי מאוד, ובהתחלה כשהתקשרתי לאמא שלי היא לא ענתה לטלפון והתחילו לרוץ לי בראש כל מיני מחשבות. רק אחרי כמה דקות היא חזרה אלי והצלחתי להסדיר את הנשימה. אני מקווה שימצאו את האחראים לפיגוע".