על אף התגובה הלכאורה שלילית וחד-משמעית של חמאס להצעה לעסקת שחרור חטופים - והדרישה שלו להסגה של הכוחות הישראלים מרצועת עזה ועצירה מוחלטת של האש - זו אינה המילה האחרונה של הארגון במו"מ.
חמאס כרגע מבודד. המהלך של ראש ה-CIA - לכנס בפריז את נציגי קטאר, מצרים, ישראל, ארה"ב וצרפת כדי להסכים על הצעה אחת - נועד לדחוק את חמאס לפינה. זו אינה עוד עמדה ישראלית-אמריקנית בלבד, אלא הצעה שעומדות מאחוריה שתי השחקניות המשמעותיות ביותר בעולם הערבי ובכלל מבחינת חמאס: קטאר שמממנת את התנועה ואת הסיוע לעזה (בעתיד אולי גם את שיקומה), ומצרים שמאפשרת את הכנסת כל הסיוע הזה משטחה. ללא שתי אלה לא יהיה חמאס בעזה. כלומר, ככל שהלחץ של קטאר ומצרים על צמרת הארגון יגבר, נהיה עדים כנראה להתגמשות נוספת מצד חמאס.
1 צפייה בגלריה
ארכיון. יחיא סינוואר עם איסמעיל הנייה
ארכיון. יחיא סינוואר עם איסמעיל הנייה
ארכיון. יחיא סינוואר עם איסמעיל הנייה
(צילום: AFP)
שנית, הלחץ הצבאי כנראה עושה את שלו ומצליח לגרום לחבורת סינוואר לשקול את צעדיה. הפעילות בחאן יונס מרעידה פיזית את מבצרם של האחים סינוואר, מוחמד דף ואחרים. כוחות חמאס בעיר ובמחנה הפליטים שלה, המקום שהיה לסמל לעמידה של חמאס, להולדת הזרוע הצבאית, קורסים כעת אל מול הפעולה הצבאית הישראלית בזמן שסינוואר ואנשיו שמתחבאים במנהרות יכולים לעשות מעט מאוד.
בינתיים מאות אלפי תושבים נמלטים מחאן יונס דרומה ומערבה, אלפי אנשי חמאס נהרגו לפי ההערכות בצד הישראלי, ועוד ועוד מנהרות נחשפות בגזרה כשצה"ל רושם כמה הישגים טקטיים בלחימה מתחת לקרקע. המאמץ הזה ימשיך בשבועות הקרובים וצפוי לייצר לחץ גדול יותר על בכירי חמאס להסכים לעסקה ששמו לפניהם המתווכים הקטארים והמצרים.

לא תמיד מות גיבורים

ועוד מילה על סינוואר. גם הוא מבין שאף שהוא מסתתר היטב במנהרות, בסופו של דבר עשוי לקום אותו "ג'סוס", מרגל פלסטיני, שימסור מידע על מיקומו בזמן אמת, וכלל לא בטוח שהוא מעוניין להיות שהיד. שמו כבר נכנס לדפי ההיסטוריה הפלסטינית, אבל בשלב זה נראה שהיה מעוניין לשרוד את המלחמה ולהפוך למנהיג העם שלו.
סינוואר לא ימהר להילחם מול חיילי צה"ל או להקריב עצמו במלחמה, ונראה שאת מות הקדושים ו-72 הבתולות הוא משאיר לאחרים. הוא עשוי להזכיר במקצת שלושה בכירים של הזרוע הצבאית של חמאס מימי האינתיפאדה השנייה. איברהים חאמד, שהיה ראש הזרוע בגדה והמבוקש מספר אחת בשטחים במשך שש שנים; עבאס א-סייד, שתכנן והוציא לפועל פיגועי התאבדות קשים כולל זה שבמלון פארק בנתניה בליל הסדר 2002, וחוסאם בדראן שהיה מראשי הזרוע בגדה. כולם, ברגע האמת, כאשר כוחות צה"ל צרו על הבתים שבהם הסתתרו, נכנעו ללא קרב (כמעט ללא קרב במקרה של בדראן). הגדיל לעשות חאמד, האיש שהטיל את אימתו על מדינת ישראל, שיצא עם תחתונים לגופו מבלי שירה אפילו כדור אחד על כוחות צה"ל.
חאמד וא-סייד נמצאים בבתי הכלא הישראליים, ממתינים לעסקה שתוביל לשחרורם. סינוואר זוכר היטב שהתחייב ביום שחרורו לשחרר גם אותם. זה רגע האמת שלו ושלהם והתעקשות של חמאס שלא להגיע לעסקה עלולה לא רק להותיר אותם בכלא, אלא שביום מן הימים, כאשר תהיה עסקה, הוא כבר לא יהיה שם כדי לחגוג איתם את יציאתם לחופשי.