דמיינו סקר שבו ענו 34% מהסטודנטים באוניברסיטת הרווארד כי הם מאמינים שגורמים בתוך ישראל מעורבים "במידה רבה" במתקפת חמאס של 7 באוקטובר, ו-30% נוספים מאמינים שגורמים ישראלים מעורבים "במידה מועטה ובינונית" בטבח. לא יהיה לכם ספק שתעמולת זוועה אנטי-ציונית ותעמולה אנטישמית - זה אותו דבר - גרמה לכך שהסטודנטים הללו משחררים את חמאס מאחריות ומטילים אותה על ישראל. זה נוח. הרי אחרי שנים של שטיפת מוח, הם מאמינים שהישראלים הם מפלצות. מכאן כבר קצרה הדרך לשלילה מוחלטת של זכות קיומה של המדינה.
1 צפייה בגלריה
ארכיון מחבלים פלסטינים חוגגים על טנק עולה באש
ארכיון מחבלים פלסטינים חוגגים על טנק עולה באש
במהלך מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר
(צילום: AP Photo, File)
אלא שיש בעיה. הסקר לא מגיע ממוקדי שנאת ישראל. לא מהרווארד, לא מברקלי ואפילו לא מטהרן. נכון, את התיאוריה שלפיה "הציונים אחראים" מפיצים בעיקר אנטישמים. אבל הסקר שצוטט לעיל - שבוצע על ידי מכון "אגם" עבור מחקר בניהול הפסיכולוג הפוליטי נמרוד ניר מהאוניברסיטה העברית - נערך בישראל.
כן, יותר מדי ישראלים מאמינים בעלילת הדם הזאת ומפיצים אותה. שנים כתבתי על עלילות הדם המרושעות שמפיץ השמאל האנטי-ציוני נגד ישראל, ועכשיו צריך לומר בקול ברור שיש גם – אמנם מתי מעט, בודדים - מהימין האנטי-ציוני שמפיצים עלילות כאלה.
אחת, סמדר שמואלי מהימין האנטי-ציוני, לשעבר מועמדת לכנסת ברשימת "המחנה הציוני", שמאז עברה מחנה, האשימה בידיעה מראש על המתקפה את המחאה נגד הרפורמה המשפטית בכלל, ואת שקמה ברסלר בפרט: "הם יצטרכו בבוא היום להסביר איך הם ידעו, יש הרבה מאוד חומר שנצבר". ושי גולדשטיין, חבר כבוד בגדוד המרעילים, כתב: "אם הייתי קצת יותר קונספירטור הייתי בטוח שהגברת ידעה משהו". הוא כתב "לא" כדי לקרוץ שהוא אומר כן.
האנטישמים, כזכור, האשימו את היהודים בידיעה מראש על פיגועי התופת בארה"ב ב-11 בספטמבר. עכשיו אלה אנטישמים מבית שמאשימים את היריבים הפוליטיים שלהם בידיעה מראש. אלה אותן שיטות. לשמואלי וגולדשטיין יש בדיוק אותה "איכות" של הוכחות.
בן-דרור ימיניבן-דרור ימיניצילום: אביגיל עוזי
ואיך זה שרבים כל כך מאמינים לקונספירציה כל כך מטומטמת? משום שישראלים רבים במצוקה. הם מחפשים הסבר למכה הקשה. חלק מהם מתקשים לעכל את העובדה שגם המנהיג הכול-יכול שלהם כשל. הרי הוא לא בשר ודם. הוא לא כשל. הוא הוכשל. אלמלא הייתי שומע את הדברים באוזניי פה ושם – לא הייתי מאמין. אבל אנחנו שומעים את הדברים. הם ברקע. מכונת הרעל עובדת.
הבעיה היא לא עם אלה שקונים כל תיאוריה אנטישמית או קונספירטיבית שמישהו מוכר להם. הם קורבנות. הבעיה היא עם אלה שמפיצים ביודעין את עלילות הדם. שמואלי היא אחת וגולדשטיין עוד אחד. והם לא לבד.
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il