חברי קיבוץ ניר יצחק שבעוטף צפויים לסיים את שהותם במלון באילות ב-1 בספטמבר, אחרי שפונו מהבית בעקבות הטבח ב-7 באוקטובר, וכרגע אין להם פתרון דיור. חברי הקיבוץ פרסמו פנייה לציבור בבקשה למצוא מקום שיקלוט אותם – בעיר או באזור כפרי, כלל לא משנה להם – "העיקר להישאר קהילה אחת מלוכדת".
2 צפייה בגלריה
מפונים במלון
מפונים במלון
מפוני העוטף במלון, דצמבר
(צילום: שלו שלום)
בהחלטת ממשלה בנושא פינוי תושבי היישובים בעוטף הוחלט כי בתחילת חודש יולי הקרוב ייסגרו לצמיתות מוקדי הפינוי ומימונם על ידי המדינה. לניר יצחק – ששמונה מחבריו נרצחו במתקפת הפתע, ושלושה נוספים נחטפו ונרצחו בשבי חמאס – הוחלט להאריך את השהות עד לתחילת חודש ספטמבר בעקבות הלחימה בדרום הרצועה, כשלושה קילומטרים מהקיבוץ.
בימים אלו רועש מאוד בניר יצחק בעקבות התקדמות הפעולה הצבאית באזור רפיח. לכן, הוחלט בצה"ל להגדיר אזור זה כ'שטח צבאי סגור', כולל הקיבוץ עצמו, דבר שלא מאפשר בשלב זה חזרה הביתה של התושבים. מה יעשו התושבים החל מ-1 בספטמבר? עדיין לא ברור, וגם מנהלת 'תקומה' מנסה למצוא עבורם פתרון.
2 צפייה בגלריה
מפוני קיבוץ בארי בים המלח
מפוני קיבוץ בארי בים המלח
מפוני העוטף במלון בים המלח. ארכיון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"אנחנו בודקים אופציות כמו למשל פתרון עירוני או כפרי, אולי לעלות צפונה מהערבה", אמר יואב לבן, תושב הקיבוץ וחבר בצוות איתור המגורים למפונים. "אף אחד לא הבטיח לנו שיהיה לכך פתרון מימון מלא, אבל אני בטוח ש'תקומה' יסייעו במימון. האידיאל מבחינתנו כמובן בראש ובראשונה זה לחזור לניר יצחק, אבל זה לא יקרה השנה. אנחנו נערכים לכך שנחזור לקיבוץ בקיץ 2025. יש כמה הצעות על הפרק, בערים ובקיבוצים אחרים בארץ, אבל אנחנו בוחנים אותן. הסוגיה החשובה ביותר היא נושא חינוך ילדינו. אנחנו מחפשים מקום שבו הילדים שלנו מכל הגילים יוכלו להשתלב במערכות החינוך".
שאר היישובים בעוטף שאינם מוגדרים על ידי המדינה "יישובים אדומים" – כלומר, שאינם ראויים למחיה בעקבות ההרס והזוועות שהותירו המחבלים – אמורים לשוב הביתה בתחילת חודש יולי, אז ייסגרו כאמור מוקדי הפינוי והמדינה תחדל מלממן את השהות.
אלא שזה לא כל כך פשוט. יישובים רבים, בהם ניר עם, סופה, מפלסים וזיקים, שיגרו מכתבים בימים האחרונים ודרשו להאריך את השהות בטענה כי הלחימה עדיין נמשכת. היישובים ציינו כי באזור נשמעים פיצוצים חזקים, והדבר יוצר חרדות בעיקר אצל ילדים קטנים.