2 צפייה בגלריה
בלינקן, לפיד, נתניהו וביידן
בלינקן, לפיד, נתניהו וביידן
בלינקן, לפיד, נתניהו וביידן
(צילום: אלעד גוטמן, AFP, AP)
מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, התקשר הלילה (בין חמישי לשישי) לראש הממשלה היוצא יאיר לפיד כדי לשבח את ישראל על "הבחירות החופשיות וההוגנות", והודה ללפיד על השותפות ביניהם לאורך כהונתו הקצרה כשר חוץ ולאחר מכן כראש ממשלה. המנצח של הבחירות, בנימין נתניהו, צפוי לשוחח בסוף השבוע עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן - ובינתיים בחר בלינקן שלא להתקשר אליו.
בשיחה עם לפיד בלינקן אישר מחדש את עוצמת היחסים בין ארה"ב לישראל, וגם הדגיש את דאגתו העמוקה מהמצב הביטחוני ביהודה ושומרון והמתיחות שם. לדברי בלינקן, כל הצדדים צריכים לפעול כדי לעצור את ההסלמה בדחיפות.
ביידן נוחת ופונה לנתניהו: "אתה יודע שאני אוהב אותך"
(צילום: לע"מ)

בארצות הברית מודאגים מתוצאות הבחירות, ובעיקר מהאפשרות שאיתמר בן גביר ימונה לשר בכיר בממשלה החדשה. לפי שעה לא ברור אם הממשל יאפשר למשל לבן גביר להיכנס לשטחי ארה"ב, מכיוון שהורשע בעבר בתמיכה בטרור ובהסתה לגזענות. בן גביר לא ביקש עד היום להגיע לארה"ב מלבד פעם אחת – בשנת 1988, אז טס לשם במסגרת טיול בר מצווה עם אמא שלו. לפי שעה עדיין לא ברור מה יקרה אם בן גביר יגיש בקשה לקבלת ויזה לארה"ב בתור שר בממשלת ישראל, כשהוא נושא דרכון דיפלומטי.
יו"ר עוצמה יהודית טען לא פעם בשבועות האחרונים שנפגש עם גורמים בשגרירות האמריקנית. שם לא אישרו ולא הכחישו. אבל בכל הנוגע לעבודה עם בן גביר במקרה שימונה לשר, בארה"ב ניכרים בלבול ומבוכה. בכיר אמריקני אמר ל-ynet כי לפי שעה בארה"ב לא יודעים לאיזה שר צפוי להתמנות בן גביר ואיזו ממשלה תקום. "אנחנו מצפים שישראל תכבד את העקרונות שלנו - שמירה על פתרון שתי המדינות וחיים בכבוד לעם הפלסטיני", אמר הבכיר. ומנגד, גורם אמריקני אמר כי בארה"ב יתקשו לעבוד עם יו"ר עוצמה יהודית כשר.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
מינוי שלו לשר לביטחון הפנים יעביר מסר לארה"ב. בן גביר
(צילום: רויטרס)
לאור זאת, לקואליציית נתניהו צפויים לא מעט אתגרים מול הממשל הדמוקרטי בארה"ב, וברקע הסיקור בעולם היא תצטרך להרגיע את הקהילה הבינלאומית שלא מדובר בממשלת ימין קיצונית. על נתניהו יהיה להדגיש שישראל היא עדיין מדינה מערבית דמוקרטית-ליברלית, והרבה מזה תלוי בתפקידים שישמור לחברי מפלגתו בממשלה. מינוי של בצלאל סמוטריץ' לשר ביטחון ושל בן גביר לשר לביטחון פנים עשוי להיחשב מסר של הענקת סמכויות בנושאים רגישים ונפיצים לאנשים שנחשבים קיצונים מאוד.
עם זאת, לנתניהו יש קשרים טובים עם ביידן והם מכירים זה את זה שנים רבות, ועדות לכך נראתה בביקור ביידן בישראל - אז אמר לו הנשיא האמריקני: "אתה יודע שאני אוהב אותך". בפני נתניהו עומדות לפחות עוד שנתיים של ממשל דמוקרטי, שמתייחס כלפיו בחשדנות ויגיב בחוסר סובלנות אם הוא ינצל התחזקות של הרפובליקנים בבחירות האמצע כדי לנגח את הממשל הנוכחי, כפי שעשה בתקופת אובמה בנאומו בקונגרס – צעד שנחשב עד היום לטראומה בעיני הדמוקרטים.
נתניהו יצטרך לקבל החלטה אם הוא ממשיך את הקו הקודם של הממשלה של שיקום היחסים עם המפלגה הדמוקרטית וקיום יחסים דו-מפלגתיים, אבל לא בטוח שזה יהיה אפשרי בגלל הטינה שהדמוקרטים רוחשים לו ולשותפים שלו. דובר מחלקת המדינה האמריקנית נד פרייס כבר אמר כי "מערכת היחסים של ארה"ב עם ישראל תמיד הייתה מבוססת אינטרסים משותפים, ובמיוחד ערכים משותפים. אנחנו מקווים שכל גורמי הממשלה הישראלית ימשיכו לחלוק איתנו את הערכים של חברה דמוקרטית ופתוחה, שכוללת סובלנות וכבוד לכל החברה, ובמיוחד למיעוטים".
ממשל ביידן, כך נראה, יגלה קו תקיף בכל מה שנוגע לבנייה בהתנחלויות ולפגיעה בחפים מפשע. נתניהו יצטרך להחליט אם להמשיך במדיניות של הממשלה הנוכחית שדגלה בחיזוק הכלכלה הפלסטינית ובהקלות לאוכלוסייה בגדה וברצועה. לא צפוי לחזור למדיניות מזוודות הדולרים לחמאס. הוא ייכנס לתפקיד בימים שבהם המתיחות עולה בגדה, והקבינט שבראשו יעמוד יצטרך לקבל החלטות בנושא, כשבבייס הימני מצפים לצעדי משילות משמעותיים.