המשטרה התירה אחר הצהריים (א') לפרסום כי סמלת-שנייה שירה חיה סוסליק מבאר שבע, ששירתה כסיירת במג"ב דרום, נפלה בהיתקלות עם המחבל בפיגוע בתחנה המרכזית בעיר. בבית החולים סורוקה עדכנו כי תשעה נוספים נפצעו, בהם שניים במצב קשה, ארבעה בינוני והיתר במצב קל. עוד 15 לקו בחרדה. מתחילת המלחמה נפלו 67 שוטרים, 58 מהם בקרבות ב-7 באוקטובר.
3 צפייה בגלריה
סמ"ש שירה חיה סוסליק ז״ל הנרצחת בפיגועי בבאר שבע
סמ"ש שירה חיה סוסליק ז״ל הנרצחת בפיגועי בבאר שבע
סמ"ש שירה חיה סוסליק
(צילום: דוברות מג"ב )
שירה, בת 19 במותה, התגוררה בבאר שבע והותירה אחריה הורים ושלושה אחים. היא התגייסה למשמר הגבול בינואר 2023 למסלול הכשרת הסיירות במשמר הגבול. "חבריה ומפקדיה ליחידה מספרים שהייתה דמות משמעותית ביחידה, שוטרת מקצועית ומסורה אשר ידעה להוות כתף תומכת ולהעלות לכולם את המצב רוח, אהבה לרקוד בלט וליהנות עם חברים, שאפה תמיד למצוינות והייתה דוגמה לחברותיה", ספדו לה במג"ב.
מפקד משמר הגבול ניצב בריק יצחק אמר: "סמ״ש שירה סוסליק ז"ל בחייה גילמה בפועלה את כל ערכי משמר הגבול, מקצועיות, חתירה למגע, אומץ לב, גבורה עילאית תוך חירוף נפש. לצערי, במשימתה החשובה - שמירה על בטחון האזרחים והמדינה - נפלה במהלך הפיגוע הקשה".
ניצב יצחק הוסיף: "גם כאשר המחיר הוא קשה, נמשיך לפעול, ללא לאות לשמירה מתמדת על ביטחון האזרחים, אני אומר בצער - היום איבדנו אחת מטובות בנותינו עת שחירפה נפשה. משמר הגבול, על כלל משרתיו, ימשיך לפעול בכל מקום ובכל זמן לשמירה על ביטחון המולדת ואזרחיה".
חשבון הטיקטוק של סוסליק

מפקדת יחידת סיירות דרום, רב-פקד מירי קליין כהן, סיפרה על הלוחמת שנפלה: "יצירתית, אהבה לרקוד, בלטה במסירותה, אהבה אהבת אמת את עבודתה כסיירת משמר הגבול והייתה מהטובות ביותר שהובילו את היחידה בשמירה על ביטחון האזרחים והמדינה. שוטרת מצטיינת בעלת חדוות עשייה, הראשונה לכל משימה".
בפוסט בטיקטוק שהעלתה שעות בודדות לפני הפיגוע שבו נהרגה, צירפה שירה תמונות מהשירות המבצעי במג"ב עם הכיתוב "החיים ממשיכים". שירה, שנמנתה עם צוות סיירות במג"ב, הייתה במשמרת עם עוד כמה בנות מיחידתה בזמן הפיגוע. היא נהרגה, חברותיה נפצעו. חקירה העלתה כי המחבל ירה בה ראשונה מטווח אפס, ולא הותיר לה סיכוי.
3 צפייה בגלריה
סמ"ש שירה חיה סוסליק ז״ל הנרצחת בפיגועי בבאר שבע
סמ"ש שירה חיה סוסליק ז״ל הנרצחת בפיגועי בבאר שבע
שירה חיה סוסליק. "איבדנו אחת מטובות בנותינו עת שחירפה נפשה"
(צילום: דוברות מג"ב )
זירת הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע
(צילום: מאיר אבן חיים, אילנה קוריאל )

לפי הפרטים הראשוניים מהפיגוע הקשה, המחבל אחמד אלעוקבי - בן 29 מהפזורה הבדואית עוקבי שבנגב - הגיע באוטובוס לתחנה חמוש באקדח, ופתח באש מחוץ לסניף מקדונלד'ס. מפכ"ל המשטרה רב-ניצב דני לוי אמר בהצהרה בזירה כי המחבל חוסל תוך שלוש שניות על-ידי חיילים ואנשי כוחות הביטחון שהיו במקום.
למחבל היה עבר פלילי, והוא מגיע מהמשפחה המורחבת של המחבל מוהנד אלעוקבי, שב-2015 ביצע בתחנה המרכזית בבאר שבע את הפיגוע שבו נהרג לוחם גולני עומרי לוי ז"ל. אלעוקבי, שירה בלוי גם כן עם אקדח שהיה ברשותו, היה בקשרים עם חמאס.
על רקע הקשר הזה, מפקד מחוז דרום המשטרה ניצב אמיר כהן אמר בהצהרה אחר הצהריים בזירה כי המשטרה עצרה "רבים" מבני משפחתו של המחבל. "אנחנו אחרי פיגוע קשה מאוד. זהות המפגע ידועה לנו, אנחנו כרגע במעצרים נרחבים במשפחה שמשויכת למחבל הזה. אנחנו עוצרים אותם ברגעים האלה", אמר ניצב כהן. הוא הדגיש כי האירוע הסתיים: "אני רוצה להרגיע את הציבור בבאר שבע ובאזור. אנחנו בפריסת כוחות רחבה מאוד".
3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בבאר שבע
זירת הפיגוע בבאר שבע
זירת הפיגוע
(צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)
המפכ"ל לוי הדגיש את הכוננות הגבוהה בימים אלו: "משטרת ישראל מתוחה בכל הקצוות, בהנחיה שלי כל שוטרי משטרת ישראל נמצאים כעת בחוץ. בכל מקום שיש בו במקומות הומי אדם בצירים בואכה מדינת ישראל. אנחנו בכל מקום. אני מזכיר לכם שמ-7/10 משטרת ישראל הייתה שם, משטרת ישראל תמשיך להיות שם עם כל הכוחות שיש".
גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיע לזירת הפיגוע. "אנחנו משתתפים בצער המשפחה", אמר כשהנוכחים במקום קראו: "נכשלת! תתפטר!". "השוטרות גיבורות", המשיך בן גביר. "אנחנו מציבים אותן כאן כדי לעמוד בקו האש מול אותם מחבלים וצריך להגיד שהן גיבורות. אני חושב שהלקח הגדול מ-7 באוקטובר זה שנגמר ההומניות, אין סלחנות בתחומים שאני אחראי עליהם, זה מה שאנחנו עושים בהריסת בתים, בלפעול בצורה נחרצת מול אותם אנשים לא נאמנים".
בן גביר טען כי "יש המון בדואים נאמנים למדינה, אבל יש כאלה שלא נאמנים. מי שלא נאמן צריך להרוס לו בתים להיכנס להראות משילות וזה מה שהמפכ"ל והממ"ז עושים. אני קורא לראש הממשלה להעביר עוד היום את החוק שהצענו לגירוש משפחות מחבלים. האחריות שלי בזה שאני מחזק את המשטרה, האחריות שלי בזה שהבאתי כיתות כוננות. אנחנו במלחמה, מי שלא הבין שאנחנו במלחמה כנראה לא מבין כלום. צריך לנצח אותם ואנחנו יכולים".
בן גביר בזירה
(צילום: מאיר אבן חיים / אילנה קוריאל )

יו"ר רע"מ ח"כ מנסור עבאס כתב בחשבונו ברשת X אחרי הפיגוע: "היום בוצע פשע נתעב בבאר שבע נגד אזרחים חפים מפשע, אנו מגנים את הפיגוע במיוחד שהמבצע אזרח ערבי מהפזורה בנגב. זו לא דרכם של האזרחים הערבים שידעו לגלות מחויבות אזרחית ערכית וחוקית, וסלדו מכל סוג של אלימות, ודחו כל ניסיון לגרור אותם להשתתף במעשי אלימות פוליטית".
הדיווח על הפיגוע התקבל בשעה 14:27 במוקד 101 של מד"א. המשטרה מסרה כי כוחות רבים של יחידות המחוז, בהם שוטרים, לוחמי יס"מ, מג"ב ומתנדבים הגיעו סמוך לזירת האירוע, הקימו מחסומי תנועה וערכו חיפושים כדי לשלול אפשרות של מעורבים שנמלטו - ובהמשך הודגש כי האירוע הסתיים. עוד הדגישו במשטרה כי לא היה אירוע ביטחוני נוסף בעיר.
עובדי מקדונלד'ס שבסמוך אליהם נפתחה האש העידו כי התחבאו במקפיא. תרין יעקבוב מבאר שבע, מנהלת הסניף, סיפרה: "היינו בתוך הסניף. יש לנו דלת חיצונית וזכוכית נעולה. שמענו יריות ויצאנו החוצה. ראינו את המחבל עם רובה מרסס, נכנס ומנפץ את כל הזכוכיות. סגרנו את הדלת והיינו עם שני חיילים ואזרחית בתוך המקפיא. החזקנו את הדלת שלא ייכנס וחיכינו רבע שעה עד שיכולנו לצאת. בדרך ראינו פצועים".