הוא נפסל מלכהן כשר, אבל בקואליציה לא רוצים לוותר על מקומו ליד שולחן הממשלה: בממשלה החלה התארגנות של שרים, בדרישה מראש הממשלה בנימין נתניהו להעניק ליו"ר ש"ס אריה דרעי את תפקיד ראש הממשלה החליפי, ובכך להכשיר את המינוי. נתניהו, שנפגש אתמול עם דרעי, לא שלל זאת, אבל לא מתלהב מהרעיון.
3 צפייה בגלריה
אריה דרעי מחוץ לביתו
אריה דרעי מחוץ לביתו
דרעי מחוץ לביתו, הבוקר. נתניהו לא מתלהב
(צילום: עמית שאבי )
לביתו של דרעי הגיע הבוקר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ואמש הגיעו פוליטיקאים נוספים - בהם שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם דרעי אמש, וכמוהו גם בכירים נוספים בליכוד ובש"ס.
ההליך של מינוי דרעי לראש ממשלה חליפי נחשב מורכב יחסית, ועל פי חוות דעת משפטיות דורש קיום אי אמון קונסטרוקטיבי - הבאת הצעה לכנסת שבמסגרתה הממשלה הנוכחית תופל ונתניהו יוצע מחדש כמועמד לראשות הממשלה. דרעי, במקרה הזה, יוצע כראש הממשלה החליפי. למעשה, בכך תשתמש הקואליציה בחוק ממשלת החילופים, שאותו התכוונה בכלל לבטל - ותתקיים השבעה מחדש של הממשלה.
בקואליציה קיימת תמימות דעים לכך שחייבים למצוא פתרון למשבר שנגרם בעקבות פסילת בג"ץ את דרעי כשר. בין המסרים שנשמעו הם שדרעי הקריב והלך עם נתניהו דרך ארוכה - חמש מערכות בחירות - ולדעתם היה "מאותרג" אם היה הולך עם לפיד. לדברי אותם שרים, בגלל שדרעי שילם מחיר, יש לעשות כל מה שניתן כעת כדי להחזיר אותו למוקדי הכוח.
(צילום: שמוליק דודפור)

שרי הממשלה החליטו לבחור בנתיב זה, מכיוון שנתיב אחר נחסם. העובדה שחלק משופטי בג"ץ פסלו את דרעי עקב עילת "ההשתק השיפוטי" - בעקבות מצג השווא שהגיש עם ההגעה להסדר טיעון אשתקד - גם ביטול עילת הסבירות לא תאפשר את מינויו העתידי.
"ההשתק השיפוטי" הוא דוקטרינה שפיתח השופט אלכס שטיין. על פי אמת מידה זו, כשהתעורר מקרה שבו אחד מהמתדיינים מעלה טענות עובדתיות או משפטיות סותרות באותו הליך עצמו או בשני הליכים שונים, הדבר מוגדר כפוגע בטוהר ההליך המשפטי, ניצולו לרעה ופגיעה באמון הציבור במערכת המשפט.
במקרה של דרעי, הוא דיבר לבתי המשפט בשני קולות - וכך הציג מעין מצג שווא: כשהורשע בעסקת טיעון אמר שהוא פורש מהפוליטיקה, ולכן התייתר הצורך לקבוע אם נפל קלון במעשיו - דבר שהיה מונע ממנו לכהן כשר. לאחר מכן, כדי לייתר את שאלת הקלון, נחקק עבורו בכנסת "חוק דרעי" - ואילו עתה הוא טען בפני בג"ץ כי כלל לא התחייב לפרוש. בפסיקה בבג"ץ התייחסו להבטחה של דרעי חמישה מתוך 11 השופטים. השופטים ברק-ארז, מינץ ושטיין ציינו זאת במפורש, והשופטים גרוסקופף וכבוב "הצטרפו גם הם לטעם זה כנימוק נוסף המצדיק את קבלת העתירות", כלשון הפסיקה.
3 צפייה בגלריה
מכתב היועמש"ית לבנימין לנתניהו לפטר את אריה דרעי
מכתב היועמש"ית לבנימין לנתניהו לפטר את אריה דרעי
מכתב היועמ"שית לנתניהו: העבר את דרעי מתפקידיו בממשלה
לקואליציה הנוכחית אין כל ערובה שפתרון של מינוי דרעי לראש ממשלת חליפי הוא אפשרי במצב שנוצר. במקרה כזה, הסוגיה צפויה להתגלגל שוב לפתחו של בג"ץ, וייתכן שחלק מהשופטים שפסקו שדרעי מושתק מלכהן כשר, יחליטו במקרה כזה שהוא גם פסול מלכהן כראש ממשלה חליפי, בדיוק מאותה סיבה - שהתחייב לפרוש מהפוליטיקה, אך בהמשך טען שלא. ולמרות זאת, רוב שרי הממשלה נחושים ללכת דרך עקלקלה ומסובכת, במטרה להכשיר את דרעי.
היום עדכנה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה כי שלחה אתמול לנתניהו מכתב, ובו היא דורשת לפטר את דרעי. בש"ס העריכו כי ראש הממשלה יפטר את דרעי ביממה הקרובה, לפני כניסת השבת.
10 מול 1: השופטים שפסלו את מינוי דרעי
"על פי פסק הדין שניתן, חבר הכנסת דרעי אינו יכול להמשיך לכהן כשר בממשלת ישראל", כתבה היועמ"שית לנתניהו. "אשר על כן, ועל פי סמכותך הקבועה בחוק יסוד: הממשלה, עליך לפעול בהתאם לפסק הדין ולהעביר אותו מתפקידיו בממשלה. נוכח המגבלות שבדין החלות בעניינך, יש למנות גורם אחר לכהן בתפקידי שר הבריאות ושר הפנים".