מעצרו בשבוע שעבר של שוטר בתפקיד רגיש ביחידת העילית להב 433, בחשד שמסר לכאורה מידע לארגוני פשיעה, לא הפתיע את המשטרה שפועלת כל העת לעקוב אחר שוטרים שסורחים ו"חוצים את הקווים". גם במקרה הזה קצין ערני בלהב 433 הפנה את תשומת ליבם של מפקדיו לכך שהשוטר הצעיר מבצע בדיקות חריגות במערכות המידע המשטרתיות בכל הנוגע לעבריינים בכירים, מה שהביא את מח"ש לחקירה גלויה בעניינו.
4 צפייה בגלריה
משרדי להב 433
משרדי להב 433
משרדי להב 433 בלוד. "כל הזמן עם היד על הדופק"
(צילום: אוראל כהן)
אף שאותו שוטר שוחרר היום (ראשון) למעצר הבית בהסכמת מח"ש – בעקבות היחלשות הראיות נגדו – עצם מעצרו מציף מחדש את התופעה של "חפרפרות" בתוך המשטרה, ואת המאבק בה. "ארגוני הפשיעה עסוקים כל הזמן בניסיונות לגייס אליהם שוטרים, בייחוד רכזי מודיעין שמחזיקים במידע רב", אמר ל-ynet קצין בכיר במשטרה.
"תפיסה של שוטרים סוררים היא חלק מתוכנית העבודה שלנו", הוא הוסיף – והדגיש את הנזק הרב שנגרם כתוצאה מהמידע שמעבירים אותם שוטרים שסרחו, שכולל מלבד לחומרים משטרתיים מסווגים גם מידע מודיעיני: "אתה מתכנן פעילות כלשהי נגד ארגוני הפשיעה, ואז אתה רואה שהעבריינים מוכנים לפעילות הזו ומכירים פרטים שהם לא אמורים להכיר".
הקצין הבכיר הוסיף כי במסגרת המאבק בהדלפות מתוך המשטרה, "אנחנו כל הזמן פוקחים עין ומפעילים את יחידת ביטחון השדה של המשטרה – שיודעת לפענח כניסות חריגות למערכות המשטרה". הוא ציין כי ישנן אינדיקציות נוספות שעשויות להצביע על שוטרים שעושים שימוש חורג במערכות המשטרתיות.
דיון הארכת המעצר של השוטר מלהב 433
(צילום: נדב אבס)

4 צפייה בגלריה
החשוד בהארכת מעצרו
החשוד בהארכת מעצרו
השוטר מלהב 433 שנחשד בהעברת מידע לעבריינים. הראיות נחלשו, והוא שוחרר למעצר בית
(צילום: מוטי קמחי)
אז איך מנסים ארגוני הפשיעה לגייס שוטרים לשורותיהם? לרוב ישנה היכרות מוקדמת בין השוטר לבין העבריינים, כמו קרבה משפחתית לאחד ה"חיילים" או הבכירים בארגון. "חלק מדרג הביניים בארגוני הפשיעה היה עד לא מזמן נורמטיבי לגמרי, חלקם קצינים בצה"ל ש'התגייסו' לארגוני הפשיעה ואז מנסים לגייס אנשים שהכירו בעולם הנורמטיבי", אמר אותו קצין הבכיר.
בכיר לשעבר במח"ש, שחקר בעצמו שוטרים סוררים, מוסיף: "לרוב הארגונים לא יפנו באופן שרירותי לשוטרים, אלא רק לכאלו שיש ביניהם היכרות מוקדמת מהצבא או היכרות משפחתית או חברתית ברמה כזו או אחרת. תחילה יציעו לשוטר סכום כסף קטן של כמה אלפי שקלים, רק כדי שיוכיח שיש לו נגישות למידע ושהוא אכן מסוגל להעביר את המידע מהמשטרה לידי העבריינים".
לדברי הבכיר לשעבר במח"ש, לעתים מגויסים שוטרים על בסיס פחד, אך אז ייתכן מאוד שיישברו: "ברגע שאתה מגייס מישהו מאינטרס של פחד אתה חושש שהוא יישבר ויתוודה בפני מח"ש. אם אתה מגייס מישהו עם אינטרס משותף כמוך של בצע כסף, הוא לא ישתף פעולה עם הצד השני. לרוב שוטרים שחצו קווים ונתפסים ישר מודים. אבל זה אחרי חקירה סמויה בשיתוף של מח"ש, איסוף ראיות. איום הייחוס שלנו הוא שיש כאלה – אנחנו כל זמן עם האצבע על הדופק", הסביר.

עם משכורת כמו של שוטרים, זה לא מעט

וכמה כסף מרוויח שוטר שחצה את הקווים? על פעולה ראשונית של העברת מידע, התשלום יעמוד בדרך כלל על סכום של בין 5,000 ל-10,000 שקלים, תלוי בטיב המידע שהעביר השוטר. "כשמדובר בשוטרים שהם בני מיעוטים, לרוב המניע הוא לא כספי אלא נאמנות משפחתית שבטית. כשמדובר בשוטרים יהודים, המניע כמעט תמיד הוא בצע כסף", ציין אותו איש מח"ש לשעבר.
4 צפייה בגלריה
משטרה
משטרה
סכום הכסף לא גבוה, אבל עם משכורת של שוטרים - גם תוספת חד-פעמית של 10,000 שקלים היא משמעותית
(צילום: shutterstock)
שוטר יכול להעביר לעבריינים מידע על פעילות מבצעית שמתכננת המשטרה, ידע על פעילות ופשיטות צפויות על רישוי עסקים, מידע פנימי מתוך חקירות ומידע מודיעיני. בסופו של דבר, סכומי הכסף שעבריינים משלמים לשוטרים סוררים אינם גבוהים במיוחד – אבל במצב הקיים שבו המשכורת של שוטרים גם היא לא גבוהה במיוחד, תוספת חד-פעמית של כ-10,000 שקלים יכולה להיות משמעותית עבור אותו שוטר.
הגיוס האיכותי ביותר מבחינת ארגוני הפשיעה הינו של שוטרים מתוך להב 433, היחידה הארצית למאבק בפשע מאורגן, בשחיתות ציבורית ובפשיעה בינלאומית. "מי שמגיע לדרגת החיכוך הגבוהה ביותר עם העבריינים הם רכזי מודיעין", הסביר החוקר לשעבר במח"ש. כחלק מעובדותם, ולאורך השנים, נצבר אמון בין קציני המודיעין לעבריינים: אלו מפעילים תחילה את העבריינים כמקורות, אך ככל שעובר הזמן מתהדקים הקשרים והיוצרות עלולות להתהפך – רכז המודיעין המפעיל עלול להפוך למופעל.
אחד המקרים הבולטים לאחרונה של רכז מודיעין שהורשע בהעברת מידע היה זה של גלעד גרנביץ', שוטר לשעבר שבמהלך עבודתו בתפקיד רגיש בלהב 433 העביר מידע משטרתי מסווג לאזרח – מידע שהועבר בהמשך לגורמים עברייניים ובכללם אלי מוסלי. השוטר לשעבר הורשע ב-2018 הסדר טיעון שנחתם עם מח"ש בעבירות של קשירת קשר לפשע, פגיעה בפרטיות, שימוש לרעה בכוח המשטרה ועוד. נגזרו עליו אז 13 חודשי מאסר, אולם הוא כבר ריצה אותם במהלך תקופת מעצרו.
4 צפייה בגלריה
הקראת גזר דין לגלעד גרנביץ'
הקראת גזר דין לגלעד גרנביץ'
גלעד גרנביץ' במהלך הקראת גזר דינו ב-2018. מסר מידע לחבר אזרח, שהתגלגל ממנו לעבריין
(צילום: גלעד מורג)
גרנביץ', שהיה רכז מודיעין ביחידת המטענים בלהב 433, נחשף מתוקף תפקידו למאגרי מידע, כולל כאלה המסווגים "סודי ביותר". במהלך השנים 2014-2013 הוא ניהל קשר חברות קרוב עם אותו אזרח, ובשלב מסוים קבעו השניים כי השוטר ימסור לחברו מידע משטרתי רגיש. בהתאם לכך, האזרח יוכל לסייע לשוטר באמצעות קבלת ידיעות, איתור וגיוס אנשים כמקורות מודיעין וסיוע בהפעלתם. לפי כתב האישום, גרנביץ' "עצם את עיניו" בפני האפשרות שחברו ישתמש במידע המסווג. החבר גלגל את המידע הלאה וביקש תמורתו 100 אלף דולר. הוא יצר קשר עם חוקר פרטי ששימש כמתווך, וזה פנה למקורב למוסלי. בסופו של דבר עבר המידע לעבריין.