הסנגוריה הצבאית הגיעה היום (שלישי) להסכמה עם התביעה הצבאית על שחרורם למעצר בית של חמשת חיילי המילואים החשודים בהתעללות במחבל חמאס שהוחזק במחנה שדה תימן, עד ליום חמישי הבא. זאת לאחר שהתביעה הצבאית ביקשה להאריך את מעצר הבית שלהם לשם מיצוי החקירה בעניין, לקראת הגשת כתבי אישום נגד החשודים בכפוף לשימוע. בית הדין נעתר לסיכום בין הצדדים, והאריך את צווי איסור הפרסום על פרטי החשודים, חוקרי מצ"ח והתביעה הצבאית.
הדיון בהארכת מעצר החשודים
(צילום: יריב כץ)

2 צפייה בגלריה
התובע ועורכי הדין של המילואימניקים שחשודים בהתעללות במחבל בבית ליד
התובע ועורכי הדין של המילואימניקים שחשודים בהתעללות במחבל בבית ליד
סנגורי החשודים בבית הדין
(צילום: יריב כץ)
לפי דובר צה"ל, במהלך שהות חמשת החשודים במעצר הבית הם יופנו - על דעת ההגנה - לתסקיר מעצר, וחומרי חקירה יועברו להגנה באופן הדרגתי. עם סיום החקירה יתאפשר להגנה, ככל שתרצה, לקיים שימוע.
גורמים בצה"ל מעריכים כי במקביל לשימועים יחל משא ומתן בין הצדדים כדי להגיע לעסקאות טיעון שימנעו משפט הוכחות נפיץ וארוך, כפי שהיה בפרשת אלאור אזריה. בשלב זה מעריכים בצבא כי הסיכוי להסדרים שימנעו משפט עם כל החשודים הוא נמוך, עקב הפרופיל התקשורתי הגבוה של הפרשה וחילופי הטענות.
לפי הסנגוריה הצבאית, אלוף-משנה במיל' אבי עמירם וסרן ליאור פורת המייצגים את אחד החשודים בפרשה ניהלו את המגעים עם התביעה הצבאית לגבי שחרור כלל החשודים (על דעת באי כוחם), נוכח הימשכות החקירה הצפויה. עוד נמסר כי עורכי הדין מטעם הסנגוריה הצבאית דרשו לבחון באופן מעמיק במסגרת החקירה "טענות הגנה מהותיות נוכח קשיים שנתגלו בחקירה, מה גם שהחשודים הם אנשי מילואים בעלי משפחות ואין לראות בהם כמי שנשקפת מהם מסוכנות לציבור".
2 צפייה בגלריה
הארכת מעצר של לוחמי מילואים בחשודים בהתעללות במחבל נוח'בה בבית ליד
הארכת מעצר של לוחמי מילואים בחשודים בהתעללות במחבל נוח'בה בבית ליד
החשודים בבית הדין הצבאי, שלשום
(צילום: יריב כץ)
ההפגנה מחוץ לבית ליד לאחר הארכת מעצרם של חיילי המילואים

בסנגוריה הצבאית הוסיפו כי "אנו מברכים על ההחלטה של הפצ"רית ועל ההסכמות שהושגו. ההסכמות יוצגו בפני בית הדין הצבאי בדיון היום".
התובע טען בדיון כי "החקירה נמצאת ביישורת האחרונה, נשארו פעולות חקירה אחרונות לביצוע. בית הדין קבע כי יש חשד סביר. בחנו את הצעת בית הדין שניתן לשקול חלופת מעצר. החשודים שוחררו ממילואים עקב המעצר. אני מבהיר לחשודים שעליהם להגיע לחקירה ביום שני".
בית המשפט החליט על שחרור החשודים למעצר בית מלא בפיקוח, תוך הפקדת ערבות כספית בסך 5,000 שקלים, חתימת ערבות צד ג' בסך 15 אלף שקלים, הפקדת דרכון, איסור יציאה מהארץ ואיסור לקיים שיח עם אף גורם בחקירה, תוך התחייבות להתייצב לחקירה ביום שני.
חמשת חיילי המילואים חשודים בתקיפה, מעשה מגונה בכוח ועבירות אינוס במחבל. כל החשודים מכחישים את המיוחס להם. בדיון בעניינם ביום ראשון קבע בהחלטתו השופט סגן-אלוף טובי הארט כי "נאספו ראיות משמעותיות". באותו הדיון עלה כי המחבל נשאל פעמיים על טענות החשודים שלפיהן תקף אותם, אך לא נחקר באזהרה. התביעה סירבה למסור לסנגורים האם המחבל השתתף בטבח ב-7 באוקטובר. בתוך כך, מאות בני אדם הפגינו מחוץ לבית הדין הצבאי, וקראו קריאות בגנות הפרקליטות והממשלה.
במצ"ח, נציין, פנו למכון הלאומי לרפואה משפטית וביקשו חוות דעת אודות המקרה. הם התבקשו להעביר חומר רפואי, אך העבירו רק מסמך של רופא שבדק את המחבל בשדה תימן, ובנוסף מסמך של הרופא שבדק אותו בבית החולים אסותא אשדוד. ד"ר חן קוגל, מנהל המכון לרפואה משפטית, סירב לספק חוות על בסיס היעדר תמונות, שכן לדבריו הוא לא יכול לקבוע מה גרם לפציעה של המחבל על סמך הראיות שמצ"ח הציגה. במצ"ח אמרו כי לא היו להם תמונות לשלוח. המחבל, יש לציין, כבר החלים לאחר שעבר ניתוח - ולכן אין דרך לדעת מה קרה לו על פי מצבו הגופני הנוכחי.