בעקבות התקרית החריגה במעבר רפיח, שבה נהרג היום (שני) חייל מצרי בחילופי אש עם כוחות צה"ל, מתנהל שיח שקט של גורמים בכירים בישראל מול המצרים. במגעים שהתקיימו בין קצין ישראלי לבכיר מצרי הוחלט לשמור על "פרופיל תקשורתי נמוך" בפרשה כדי לבלום משבר מדיני בלתי רצוי לשני הצדדים.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה רוהמ ביבי בנימין נתניהו ,  כרם שלום, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
ראש הממשלה רוהמ ביבי בנימין נתניהו ,  כרם שלום, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
נתניהו וא-סיסי
(צילום: REUTERS/Shannon Stapleton, חיים גולדברג פלאש90, Christophe Ena/POOL/AFP)
מקור מצרי מספר ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" כי שני הצדדים החליטו לתת לפרשת הרג החייל המצרי "למות בשקט". מקור ביטחוני נוסף במצרים אמר כי כתבים צבאיים מצרים התבקשו "להתרחק מהפרשה", וציין כי גם בצד הישראלי הפעילו את הצנזורה, כדי "למנוע פרסומים שיעוררו זעם בצד השני". מצרים וישראל מקיימות בדיקה נפרדת של נסיבות האירוע.
החייל המצרי נהרג כאמור בחילופי אש עם כוחות ישראליים במעבר. בישראל ציינו כי אין נפגעים בקרב כוחותינו, בתקרית שעלולה להוביל למשבר דיפלומטי. מקורות מצרים הטילו את האחריות על ישראל. הגורמים אמרו לערוץ הקטארי "אל-ערבי" כי הירי במעבר רפיח "החל מהצד הישראלי", אך גורמים בצה"ל טוענים כי חיילים מצרים הם שהחלו בירי לעבר כוח צה"לי שעבר במקום. חיילים מצרים נוספים נפצעו.
במצרים מכנים את האירוע "תקרית חריגה מאוד", ומזהירים כי הרג החייל המצרי הוא הפרה בוטה של הסכם השלום בין מצרים לישראל. הם מדגישים את המתיחות בין הצדדים, שהחלה לטענתם כשישראל השתלטה על קרוב לשני שלישים מציר פילדלפי ועל הצד הפלסטיני של מעבר רפיח.
ההשתלטות על המעבר גרמה להחלטה של מצרים להפסיק להעביר סחורות לרצועת עזה, בעוד ארה"ב וישראל לוחצות על מצרים לעבוד עם הצד הישראלי במעבר רפיח, כדי להכניס מוצרי מזון ותרופות לרצועה. מצרים הבהירה כי לא תסכים לנוכחות ישראלית קבועה במעבר רפיח.
"הישראלים לא יהיו הפרטנרים שלנו בדרך לתושבי הרצועה", אמר גורם ביטחוני מצרי ל-ynet ו"ידיעות אחרונות". "אנחנו מבינים שישראל מנסה לסחוט את מצרים, בזווית האנושית, כדי להעביר את הסיוע לעזה".
בתוך כך, גורם ביטחוני ישראלי בכיר אמר כי מצרים עוקבת אחרי ההתנהלות המדינית, הפוליטית והצבאית בישראל. "אנחנו מזהים איך נתניהו מנסה להימלט מציפורני בן גביר, סמוטריץ' ודומיהם".
אש ברפיח, אמש

2 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
הנזקים בעקבות השריפה ברפיח
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
אמש צה"ל תקף במרחב שכונת תל א-סולטאן שבצפון-מערב רפיח, פעולה שהעלתה גם היא את המתיחות בין מצרים לישראל. בתקיפה חוסלו המחבל יאסין רביע, ראש מטה הגדה של חמאס, והמחבל חאלד נגאר, בכיר במטה הגדה. הפלסטינים דיווחו כי התקיפה אירעה במחנה העקורים באזור, וגרמה לאוהלי הפליטים לעלות באש. משרד הבריאות בעזה, המנוהל על ידי חמאס, טען כי לפחות 35 בני אדם נהרגו ועשרות נפצעו - דיווח שצוטט בכלי תקשורת מרכזיים בעולם.
בצה"ל מסרו כי טרם התקיפה ננקטו צעדים רבים על מנת לצמצם את הסיכוי לפגיעה בבלתי מעורבים, שעל בסיסם הוערך כי לא צפוי היה להיגרם נזק לאזרחים. בתוך כך, דובר צה"ל הודיע כי הנסיבות שהובילו למותם של אזרחים במרחב התקיפה מתוחקרות על ידי מנגנון התחקור המטכ״לי, גוף עצמאי שאחראי על בחינת אירועים חריגים בלחימה.