החברה הטייוואנית אמרה כי זו שבהונגריה היא שאחראית - ועכשיו האצבע מופנית בכלל לחברה מסתורית בבולגריה: בזמן שבחיזבאללה עדיין מתאוששים מרצף הפיצוצים אתמול (רביעי) ושלשום, כעת מתגלים פרטים חדשים על הדרך שעשו הביפרים שהתפוצצו ביום שלישי בלבנון ובסוריה.
הביפרים שהתפוצצו הם מסוג AR-924 של חברת "גולד אפולו" הטייוואנית, אבל שם הכחישו מיד כל מעורבות - ואמרו הם יוצרו ונמכרו על ידי חברה בשם BAC, שמקום מושבה בבודפשט. המנכ"לית כריסטיאנה ברסוני-ארצ'ידיאקונו טענה מנגד כי החברה "רק מתווכת", ובדיווח באתר ההונגרי "טלקס" נטען כעת כי המכשירים יובאו בכלל ללבנון מבולגריה.
2 צפייה בגלריה
החברה המסתורית החדשה בפרשת פיצוצי הביפרים
החברה המסתורית החדשה בפרשת פיצוצי הביפרים
מקום מושבה לכאורה בסופיה של החברה המסתורית החדשה בפרשה
תיעוד מרגעי פיצוץ הביפרים

לפי הדיווח, חברה בשם "נורטה גלובל בע"מ", שממוקמת בסופיה ונמצאת בבעלות אזרח נורבגי, היא שהעבירה את הביפרים. באתר האינטרנט של החברה הבולגרית, בדומה לזו של החברה ההונגרית, מופיעים כמעט אך ורק פרטים כלליים. אפילו מייל וטלפון ליצירת קשר אין באתר, וגם לא שם של מנהל או עובד כלשהו. את שם המנהל כביכול ניתן למצוא באתר למידע עסקי, ושמו לכאורה הוא רינסאן הוז - אבל פרטים לגביו לא נמצאו ברשת.
אתמול אמר דובר ממשלת הונגריה כי הביפרים לא יוצרו במדינה. "הרשויות אישרו כי החברה המדוברת היא חברה המתווכת בסחר, ואין לה שום אתרי ייצור בהונגריה", אמר הדובר, זולטן קובאץ'. "יש לה מנהלת אחת, והמכשירים המדוברים לא נראו כלל בהונגריה".
גורמים המעורים בנושא אמרו ל"טלקס" כי אותה מנהלת - ברסוני-ארצ'ידיאקונו - עשתה עסקים עם החברה הבולגרית. "אמנם על הנייר BAC חתמה על החוזה עם 'גולד אפולו', אבל למעשה 'נורטה גלובל בע"מ' היא שעמדה מאחורי העסקה", נכתב שם. בדיווח נטען כי החברה הבולגרית, ולא BAC, היא שייבאה את הביפרים מטייוואן, והחברה הבולגרית הייתה גם זו שארגנה את העברת הציוד, ואת מכירתו לחיזבאללה.
תיעוד פיצוץ מכשירי קשר בזמן הלוויה בביירות, אתמול

2 צפייה בגלריה
החברה המסתורית החדשה בפרשת פיצוצי הביפרים
החברה המסתורית החדשה בפרשת פיצוצי הביפרים
באתר החברה לא ניתן למצוא פרטים ליצירת קשר
מתקפה בשתי מכות
הסוכנות לביטחון לאומי בבולגריה טענה מנגד לאחר הדיווחים כי לא נמצא אישור למכירות רלוונטיות הנוגעות לאותה חברה, וציינה כי החלה בחקירת הנושא ביחד עם רשויות נוספות במדינה. לדבריהם, עד כה נמצא כי הדבר היחיד שהועבר דרך בולגריה הוא סכום של 1.6 מיליון אירו, שנשלח להונגריה.
בכל מקרה, לחיזבאללה הועברו אלפי ביפרים, שנועדו ליצירת קשר בטוח יותר - כך האמינו בארגון הטרור - מאשר בטלפון סלולרי. ב"ניו יורק טיימס" נחשף כי קצב העברתם הואץ לאחר נאומו של חסן נסראללה ואזהרתו מהשימוש בטלפונים ניידים, וההזדמנות שזיהו קציני המודיעין בישראל. מכשירי הקשר שהתפוצצו אתמול נרכשו כמעט באותו הזמן כמו הביפרים, לפני כחמישה חודשים.
חברת Icom Inc היפנית, שלפי הדיווחים מכשירי הקשר שנושאים את הלוגו שלה התפוצצו אתמול בלבנון, אמרה כי הפסיקה את תהליך הייצור שלהם כבר לפני עשור. מוקדם יותר מסרה החברה כי היא "חוקרת את העובדות", והבוקר הודיעה: "מכשירי IC-V82 יוצאו והופצו, בין היתר למזרח התיכון, בין 2004 ל-2014".

ההלם בלבנון

רצף המתקפות חסרות התקדים, שבחיזבאללה מייחסים לישראל, הוביל להלם במדינה השכנה שמתמודדת עם אלפי נפגעים. "הלבנונים מבוהלים, הם מנסים להיפטר ממכשירים אלחוטיים", דווח אמש ברשת אל-חדת' הסעודית, שם ציטטו מקורות איראניים לפיהם מכשירי הקשר שהתפוצצו, בגל השני של המתקפות, "נמצאים בשימוש נרחב באיראן".
ב"ניו יורק טיימס" נכתב אתמול כי מכשירי הקשר היו גדולים וכבדים יותר מהביפרים שהתפוצצו יממה לפני כן, ובמקרים מסוימים אף גרמו לשריפות גדולות יותר. לפי ההערכה שפורסמה בעיתון האמריקני, כמות חומרי הנפץ בהם הייתה גדולה יותר.
בינתיים, בעוד האמריקנים עדיין מנסים למנוע הסלמה וטוענים כי "מסלול דיפלומטי" הוא הפתרון - עורך שופר חיזבאללה, העיתון "אל-אחבאר" הלבנוני, איבראהים אל-אמין, פרסם מאמר בעיתון תחת הכותרת: "מלחמת ההשמדה בגרסתה הלבנונית - ישראל רוצה לחסל את חיזבאללה".
במאמרו ציין כי נראה כי שישראל מתכוננת לשלב חדש של עימות קשה מול חיזבאללה, שיכוון ליכולות הארגון האנושיות והצבאיות, וכי זה מה שהופך את השיח על מלחמה כוללת למציאותי. "אם האויב החליט להוציא לפועל מבצע נגד יותר מעשרת אלפים איש, אנשי צבא ואזרחים, במרכזים, במוצבים או בבתים, אז הוא החליט שאנחנו במלחמה ללא כללים".