שבוע לאחר מינויו של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר לראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור במקומו של איסמעיל הנייה שחוסל בטהרן, בעיתון "א-שרק אל-אווסט" היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית ניסו לשפוך אור על האופן שבו הוא מתנהל ומעביר מסרים.
לפי מקורות שסיפרו לעיתון, רק אנשים שיש לו בהם אמון יודעים את מיקומו הנוכחי. סינוואר עובר ממקום למקום, ואותם אנשים מהווים חוליה מקשרת בינו לבין שאר ההנהגה בעת הצורך.
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
סינוואר. יצר עבורו "מצב ביטחוני בטוח", שמאפשר לו לנהל שיחות טלפון
(צילומים: דובר צה"ל, AP)
3 צפייה בגלריה
מוחמד סינוואר, מוביל פרויקט בניית המנהרה ואחיו של יחיא סינוואר, נוסע ברכב בתוך המנהרה
מוחמד סינוואר, מוביל פרויקט בניית המנהרה ואחיו של יחיא סינוואר, נוסע ברכב בתוך המנהרה
מוחמד סינוואר. מאדריכלי 7/10, שמופקד על תנועותיו של אחיו
(צילום: דובר צה"ל)
גורם בכיר חשף כי לאחר שיצר עבורו "מצב ביטחוני בטוח", סינוואר הצליח לנהל שיחות טלפון. לדבריו, הדבר "דרש זמן רב" ולמעשה, אותו המעגל הקטן הזה שהוא יצר סביבו, "פועל לאבטחת כל מה שהוא צריך וזקוק ולהבטיח את התקשורת שלו עם מנהיגי התנועה מבפנים ומבחוץ, בדרכים מורכבות".
המקור אמר כי סינוואר "טיפל בכל מיני סיטואציות, העביר הנחיות פעם בשבועיים ולפעמים פעם בחודש לבכירי התנועה". הוא הוסיף כי המידע נמסר בכתב יד, לעיתים בהדפסה, ונשא את חתימתו, אך איש לא ידע כיצד הועבר. מקורות טוענים כי הוא מסתמך על העברה ידנית בסודיות מוחלטת מאדם אחד לאחר.
עם היבחרו ליו"ר הלשכה המדינית של חמאס, לאחר חיסול איסמעיל הנייה בטהרן, נשאלת השאלה כיצד הוא יעמוד בכל ההתחייבויות של התנועה, בין היתר העברת מסרים ודיונים בעניין עסקת חטופים.
אחיו, מוחמד סינוואר, מפקד בכיר ב"גדודי אל-קסאם", הזרוע הצבאית של חמאס, מוביל אותה ככל הנראה במקום מוחמד דף, ולפי "א-שרק אל-אווסט", האח הוא זה שמפקח על מחבואו ותנועותיו של אחיו. מוחמד סינוואר, נזכיר, הוא מהמבוקשים הבולטים על ידי ישראל, שכן הוא אחד מאדריכלי 7 באוקטובר, ויש לו קשר מיוחד עם אחיו. יש הסבורים כי הוא אף לוחמני ונוקשה יותר.
לדברי אחד הגורמים שדיברו עם העיתון, יחיא סינוואר, שנעדר לחלוטין מהופעות פומביות, אינו מנותק מהתנועה. לטענתו, הוא אף בקשר קבוע עם כולם, בדרכים שונות. לדברי מקור נוסף, לסינוואר היה חשוב לשלוח מעת לעת מסרים פנימיים וחיצוניים הקשורים לאופי העבודה, וכיצד להתמודד עם הקשיים והמכשולים שמטילה המלחמה על המציאות של העבודה המדינית, הצבאית ואפילו הפנימית בתוך הרצועה.
3 צפייה בגלריה
רצועת עזה לאחר חיסול מוחמד דף
רצועת עזה לאחר חיסול מוחמד דף
מוחמד דף וזירת חיסולו. שיטת המסרים הישנה ככל הנראה הובילה לחשיפת מיקומו
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD)
מאז תחילת המלחמה, בחמאס אימצו שיטת מסרים ידניים. כלומר, לא מדברים בטלפונים ולא משתמשים ברשתות סלולר, אלא בשיטות ישנות של כתיבת מסרים על דפים ושליחתם לבכירים השונים דרך שליחים שעובדים בתנועה.
אתמול דווח ברשת הטלוויזיה הסעודית "אל-ערביה" כי שליח המסרים של מח"ט רפיח, מוחמד שבאנה, הוא האיש שחשף לכאורה את מיקומו של ראש זרוע הצבאית של ארגון הטרור מוחמד דף - ובכך אפשר לישראל לחסלו בתקיפה האווירית לפני כחודש, תקיפה שבה חוסל גם יד ימינו ומח"ט חאן יונס ראפע סלאמה.
מקורות שצוטטו בדיווח הסעודי אמרו כי במסגרת החקירה שערך חמאס אחרי החיסול בחאן יונס, שאירע ב-13 ביולי, נחשף כי "המודיע" שחשף את מיקומו הוא אותו שליח שלפי הדיווח הינו איש הזרוע הצבאית של חמאס. השליח, כך נטען, עסק בהעברת מסרים ממח"ט רפיח מוחמד שבאנה - שלא חוסל עדיין - לאנשי חמאס שונים. נטען כי דף חוסל מיד לאחר שהודיע לסוכן שהפעיל אותו על מיקומו של הארכי-מחבל.
לדברי הגורמים האנונימיים שצוטטו בדיווח, המודיע הוא בן למשפחה גדולה מרפיח. נטען גם כי הוא העביר לישראל מידע על מח"ט העיר שבאנה, וכי העביר לה מפות מלאות של רפיח ושל מנהרות ונשק שמוחזק שם. לא לגמרי ברור מהדיווח מה עלה בגורלו של אותו "שליח", אבל נכתב בו כי הוא עדיין "עובר חקירות".