הוושינגטון פוסט פרסם כתבה נרחבת על היכולות המודיעיניות שהובילו בין השאר לחילוץ ארבעת החטופים מלב מחנה הפליטים נוסייראת, וחשף טפח נוסף מהסיוע שנתנה ארה"ב לישראל עוד הרבה לפני המבצע.
חילוצם של אנדריי, שלומי ואלמוג
(צילום: דוברות המשטרה)

לפי הוושינגטון פוסט, אנשי פיקוד המבצעים המיוחדים המשולבים של ארצות הברית (JSOC) עובדים לצד סוכני ה-CIA יחד עם ישראל לצורך איסוף מידע מודיעיני ברצועת עזה, שעיקרו מיקומם של החטופים - ובהם גם אזרחים אמריקנים. המפגשים בין אנשי ה-JSOC לעמיתיהם הישראלים מתקיימים על בסיס יומי, נכתב. בנוסף נמצאים בישראל סוכני FBI שמסייעים בחקירת פשעי חמאס ומסייעים בשיקום החטופים שחזרו.
בשבועות הראשונים של המלחמה, נכתב בדיווח, גורמים ישראלים שאחראים על איתור החטופים ברצועת עזה ביקשו מידע ספציפי מארה"ב כדי לעזור לגשר על פערים במידע שקיבלו ממקורותיהם. הדבר כלל "פיסות מידע מסוימות", בנוסף לטכנולוגיות וגם למומחיות בניתוח כמויות גדולות של תמונות - שמאפשר הצגת תמונה אחת מפורטת יותר, כולל בתלת-ממד, של שטח רצועת עזה.
"הם סיפקו לנו כמה יכולות שלפני 7 באוקטובר לא היו לנו מעולם", אמר בכיר ישראלי לוושינגטון פוסט. בכיר אחר ציין כי ארה"ב סיפקה "תמונות לוויין מפורטות ביותר", שהיו חסרות לישראל.
2 צפייה בגלריה
חשיבות המודיעין האנושי. ארבעת הישראלים שחולצו מנוסייראת
חשיבות המודיעין האנושי. ארבעת הישראלים שחולצו מנוסייראת
חשיבות המודיעין האנושי. ארבעת הישראלים שחולצו מנוסייראת
(צילום: REUTERS/Marko Djurica, דובר צה"ל)
בוושינגטון פוסט נכתב גם כי כוחות מיוחדים מה-JSOC (כוח דלתא), שלהם ניסיון רב בחילוץ בני ערובה, היו מוכנים באוקטובר להתפרס ברצועת עזה כדי לחלץ אזרחים אמריקנים שחמאס מחזיק. "אם היינו מצליחים להשיג באופן חד-צדדי מידע שנוכל לפעול לפיו, והיינו חושבים שאפשר לחלץ אזרחים אמריקנים בחיים, היינו פועלים", אמר אחד הגורמים האמריקנים. "אבל היה מעט מאוד מידע ספציפי על חטופים אמריקנים".
הוושינגטון פוסט גם ציין דיווח של אתר HIGH SIDE, שלפיו כוח דלתא ביצע באוקטובר את "אחת הפריסות הגדולות בתולדותיו" בעקבות משבר החטופים בעזה, אך מאז שהגיעו הכוחות הללו למזרח התיכון - הם גילו כי הסיכוי לחלץ בני ערובה חיים הולך ודועך, בהתבסס על איכות המודיעין שהיה זמין אז.
בוושינגטון פוסט צוין כי חילוץ החטופים בשבוע שעבר הסתמך על מידע מדויק של מיקומם, ונכתב כי רמה זו של מודיעין - שמאפשרת פעולה בשטח - הייתה חסרה לישראל במשך שנים ברצועת עזה. הסיבה לכך, נטען, היא הסתמכות יתר על טכנולוגיה וכישלון בבניית רשת של מרגלים אנושיים בשטח. מיעוט המודיעין האנושי, בין השאר, היה אחראי לכישלון של ישראל לזהות ולהבין מה מתכנן חמאס לפני 7 באוקטובר.
מאמצי איתור החטופים, נכתב, חשפו עד כמה חשוב אותו מודיעין אנושי. גורמים ישראלים אמרו, למשל, כי מבצע השבת גופות החטופים מג'באליה התרחש אחרי שמחבל חמאס הצביע על מיקומן בחקירותיו. לדברי הגורמים, חקירות של מחבלים אחרים הפכו למרכיב חשוב בתמונת המודיעין הכוללת של ישראל. מנתחי מודיעין ישראלים מצאו גם ערך בשרתים, מחשבים, טלפונים ומסמכים שנתפסו במסתורים של מחבלי חמאס ברצועת עזה, ואנליסטים אמריקנים סייעו לכרות מהמקורות הללו רמזים לגבי מקום הימצאם של חטופים. גורם ישראלי בכיר אמר כי היתוך של מידע שהתקבל מרשומות אלקטרוניות ופיזיות עם מקורות מודיעין אחרים סייע לישראל לאתר חטופים במהלך שתי פעולות חילוץ בעבר (כנראה חילוצם של לואיס הר ופרננדו מרמן, ושל אורי מגידיש).

מסבירים מהי קונספציה

בוושינגטון פוסט צוטט בכיר במודיעין הישראלי שפירט כיצד עטפה ישראל את רצועת עזה במעקבים אלקטרוניים, ובמקרים מסוימים עקבה אחר אנשי חמאס באמצעות הטלפונים שלהם. "היינו על כל תא שירותים בעזה", אמר הבכיר. "אם שכבת עם אשתך - שמענו אותך".
אבל, היכולות הללו הובילו להסתמכות יתר על טכנולוגיה, בעוד יכולות הניתוח של ישראל התנוונו. חבר לשעבר ב-8200 אמר כי בעבר היה נהוג לקיים שיחות קבועות עם עמיתים מהמוסד ושב"כ, אך הדבר "השתנה בשנים האחרונות". הוא הזכיר את "הבריכה", המאגר של סוכנויות הביון הישראליות שהוצף במידע מודיעיני לפני 7 באוקטובר - ללא יכולת מתאימה לנתחו. "המערכת התקלקלה", אמר אחד המרואיינים הישראלים בכתבה.
עם זאת, דובר צה"ל מסר לוושינגטון פוסט כי מדובר בביקורות "שקריות", ש"פוגעות במאמץ המלחמתי של אנשי השירות שפועלים זה שמונה חודשים בזירות קרובות ורחוקות כאחד, כדי לסייע לכוחות על הקרקע, באוויר ובים ולהגן על עם ישראל".
2 צפייה בגלריה
לוחמי הימ"מ שהשתתפו במבצע ארנון "זרעי קיץ" לחילוץ החטופים מרפיח
לוחמי הימ"מ שהשתתפו במבצע ארנון "זרעי קיץ" לחילוץ החטופים מרפיח
לוחמי הימ"מ שהשתתפו במבצע חילוץ החטופים
(צילום: דנה קופל)
בוושינגטון פוסט הסבירו מה משמעות המונח "קונספציה", וציינו כי גורמי המודיעין הישראלים ננעלו על תפיסה שלפיה חמאס מעוניין יותר להתעשר ולשלוט בעזה מאשר לתקוף את ישראל. "חשבנו שהוא לא יעז לתקוף", הודה בכיר לשעבר במודיעין הישראלי בכתבה.
גורמים אמריקנים וישראלים הדגישו כי כל מידע מודיעיני שארה"ב מספקת או נותנת לישראל גישה אליו, בכל אופן, ישמש רק לאיתור חטופים ולמעקב אחר הנהגת חמאס. לישראל אסור להשתמש במידע אמריקני כלשהו כדי לפגוע במחבלי חמאס "פשוטים" בכל מבצע צבאי, לרבות תקיפות אוויריות. לפי הוושינגטון פוסט, הכללים הללו מפורטים בהסדרים פורמליים כתובים ארוכי-שנים שנבחנים על-ידי עורכי דין בקהילת המודיעין האמריקנית, לצד הנחיות חדשות מהבית הלבן בעקבות הטבח ב-7 באוקטובר.
אבל, בדיווח מטילים ספק בכך שישראל אכן לא משתמשת במודיעין האמריקני לאותן "מטרות אסורות". גורמים רשמיים ציינו כי למידע הנוגע למקומות אפשריים של חטופים יכול להיות גם מטרה כפולה: בני ערובה יוקפו על-ידי מחבלי חמאס ששומרים עליהם ומשתמשים בהם כמגן אנושי; לארה"ב, נכתב, אין יכולת להבטיח שישראל לא משתמשת במודיעין הזה כדי לכוון דה-פקטו לאותם אנשי חמאס בדרג נמוך יותר. בכל מקרה, גורם המשרת ב-8200 אמר כי סוכנויות מודיעין ישראליות "זהירות מאוד לא להשתמש במה שארה"ב נותנת להן באופן מבצעי אם זה אסור", והדגיש כי "שיתוף הפעולה טוב מאוד. חשוב לשמר את הקשרים הישירים".