רשת CNN חשפה בצהריים (יום ב'), בדיווח הנסמך על גורמים במודיעין האמריקני, כי כמה ממתקפות הכטב"מים האחרונות בתוך רוסיה בשבועות האחרונים – בראשן המתקפה שבה נפגע גג במתחם הקרמלין במוסקבה – בוצעו על ידי רשת של פעילי חבלה מקומיים ברוסיה, שאוקראינה סייעה בהקמתה ובחימושה באמצעות הברחות מעבר לגבול. הרשת הזו, כך לפי הדיווח, מורכבת מרוסים התומכים בממשלה בקייב, וכן מסוכנים שמוכשרים בלוחמה המערבת כלי טיס בלתי מאוישים.
תיעוד מתקפת הכטב"מים בקרמלין, בחודש שעבר

7 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
זלנסקי, פוטין ופיצוץ הכטב"ם מעל גג בניין בקרמלין בחודש שעבר. הנשיא האוקראיני לא מאשר כל פעולה
(צילום: AP ,AFP)
בדיווח מודגש כי לא ברור אם כי כל מתקפות הכטב"מים האחרונות שדווחו ברוסיה – בהן למשל המתקפה בשבוע שעבר שבה נפגעו כמה בנייני מגורים במוסקבה – בוצעו על ידי אותה רשת של פעילי חבלה. אולם הגורמים האמריקניים מדגישים כי המתקפה החריגה בתחילת מאי נגד הקרמלין, מעונו של הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין, כן על בוצעה על ידי הרשת. הם מאמינים שהכטב"מים באותה מתקפה שוגרו מתוך רוסיה, ולא משטחה של אוקראינה.
המודיעין האמריקני מעריך לדברי הגורמים כי אוקראינה היא זו שמחמשת את "תאי החבלה" ברוסיה, בכטב"מים מתוצרת אוקראינית. ארה"ב מתנגדת בפומבי למתקפות בעומק רוסיה וקיבלה הבטחה מקייב שלא תשתמש בנשק מתוצרתה במתקפות שכאלו, ושני גורמים אמריקניים אמרו ל-CNN כי אין ראיות לכך שהמתקפות ברוסיה בוצעו באמצעות כטב"מים מתוצרת אמריקנית.
המודיעין האמריקני, דווח עוד, לא קבע עדיין בצורה החלטית כיצד כלי הטיס הועברו לידי פעילי החבלה המקומיים, אבל כמה מהגורמים ציינו כי בגבול בין רוסיה לאוקראינה פועלים כבר שנים נתיבי הברחה. מדובר בגבול ארוך ביותר, שקשה מאוד לסתום בו פרצות, וגורם מודיעין אירופי ששוחח גם הוא עם CNN אמר כי האוקראינים מיומנים היטב בהברחות לרוסיה וכי עשו זאת במשך כמעט עשור, מאז פרוץ הסכסוך בין המדינות ב-2014. אותו גורם העריך כי שוחד משחק תפקיד חשוב בהברחות הללו: "אתם צריכים להבין שמדובר באזור פריפריאלי ברוסיה. הישרדות היא בעיה של כולם, וכסף מזומן עושה פלאים".
7 צפייה בגלריה
מפעילים רחפן ב קרב על ווהלדר במחוז דונייצק מלחמה אוקראינה מול רוסיה
מפעילים רחפן ב קרב על ווהלדר במחוז דונייצק מלחמה אוקראינה מול רוסיה
לוחם אוקראיני משגר רחפן לאוויר, ארכיון. רשת הפעילים מורכבת גם מסוכנים מומחים
(צילום: AP )
המודיעין האוקראיני, כך מעריכים הגורמים האמריקניים, ממלא תפקיד בחימוש ובתחזוק רשת פעילי החבלה ברוסיה. הגורמים הדגישו כי הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי אמנם הגדיר גבולות כלליים לאופן הפעילות של שירותי הביטחון והמודיעין שלו, אבל הוא לא נדרש לאשר באופן אישי כל פעולה.
הדיווח הזה תואם לדיווח שפורסם כבר בחודש שעבר ב"ניו יורק טיימס", ולפיו גורמים אמריקניים מעריכים שזלנסקי לא היה מודע לקיומה של התוכנית לתקוף את הקרמלין. לפי ה"טיימס", ארה"ב חושדת שמתפתחת מגמה שבה יחידות אוקראיניות יוצאות לפעולות מוגבלות בתוך שטח רוסיה או שולחות לשם שותפים שלהן הפועלים בהנחייתן, מבלי לעדכן בכך את הנשיא זלנסקי ובלי להיות נתונות לפיקוחו. לעתים, כך מעריכים בוושינגטון, זלנסקי ואנשיו יודעים רק באופן כללי ביותר על הכוונה לבצע פעולות, והעובדה שהם אינם מעודכנים בפרטיהן מאפשרת להם להכחיש אחריות להן.
בחודשים האחרונים, כשברקע נמשכות מתקפות הטילים והמל"טים של רוסיה על אוקראינה, דווח על שורה ארוכה של מתקפות כטב"מים נגד יעדים בעורף הרוסי, בין השאר בחצי האי קרים ובמוסקבה. לצד פגיעת הכטב"מים בגג בניין בקרמלין, מוסקבה הותקפה כאמור פעם נוספת וכמה בניינים בה נפגעו. עוד דווח על פיצוצים מסתוריים של עמודי חשמל ומסילות רכבת בעומק רוסיה, ועל חיסולים שבהם הואשמה קייב, בין השאר זה של הבלוגר הלאומן ולדלן טטרסקי ושל דריה דוגינה, בתו של אלכסנדר דוגין, "האידאולוג של פוטין".
7 צפייה בגלריה
דריה דוגינה
דריה דוגינה
אלכסנדר דוגין, בתו דריה והחיסול שבו נהרגה ומיוחס לאוקראינה
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
רוסיה בלגורוד מסוק ו ירי במהלך פלישה של מסתננים לכאורה מורדים רוסים משטח אוקראינה
רוסיה בלגורוד מסוק ו ירי במהלך פלישה של מסתננים לכאורה מורדים רוסים משטח אוקראינה
מסוק בשמי בלגורוד במהלך פלישה של מורדים רוסים שהחלה מהשטח האוקראיני, בחודש שעבר
בחודשים האחרונים דווח גם מעת לעת על ירי ארטילרי לעבר כמה מחוזות רוסיים שגובלים באוקראינה, בראשם מחוז בלגורוד. בימים האחרונים התגברו ההפגזות בבלגורוד באופן משמעותי, ובסוף השבוע דיווחו הרשויות במחוז כי שבעה בני אדם נהרגו. במקביל, למחוז הזה פלשו לאחרונה כמה וכמה פעמים חיילים משני ארגוני מורדים רוסים פרו-אוקראיניים, שגוררים את כוחות הביטחון הרוסיים לעימותים מזוינים. אתמול טענו המורדים כי פלשו פעם נוספת לבלגורוד, ולקחו בשבי כמה לוחמים רוסים. רוסיה טענה מצדה כי סיכלה את ניסיונות הפלישה.
שלל המתקפות בעורף הרוסי הן סימן לתעוזה האוקראינית ההולכת וגוברת, כשברקע ההיערכות למתקפת-הנגד שקייב מתכוונת לצאת אליה כדי לתפוס מידי הכוחות הרוסיים לפחות חלק מהשטחים האוקראיניים שנכבשו מאז פברואר אשתקד. אף שבאופן פומבי הממשל האמריקני מביע התנגדות למתקפות בעורף הרוסי, בדיווח שלה היום מציינת CNN כי בשיחות פרטיות אומרים גורמים אמריקניים ומערביים שמדובר באסטרטגיה צבאית נבונה, כזו שמאלצת את מוסקבה להסיט משאבים מהחזית באוקראינה על מנת להגן על הטריטוריה שלה.
הלוחמים האוקראינים מבקשים: דממה לפני מתקפת-הנגד
(צילום: ממשרד ההגנה האוקראיני)

בינתיים ממשיכים בעולם לעסוק בשאלה האם מתקפת-הנגד האוקראינית כבר החלה, אחרי שרוסיה טענה הלילה כי סיכלה הסתערות "רחבת-היקף" של קייב על קווי ההגנה הרוסיים בחלקו הדרומי של מחוז דונייצק, במזרח אוקראינה. בקייב אותתו בימים האחרונים שהמתקפה עשויה להיפתח בכל רגע: הנשיא זלנסקי הצהיר רק בסוף השבוע כי ארצו השלימה את ההכנות שלה, ואתמול קרא משרד ההגנה האוקראיני לשמור על דממה בכל הנוגע למתקפה הצפויה.
גם הבוקר שמרו בקייב על עמימות, ואף הזהירו מ"שקרים" שמוסקבה מפיצה לכאורה, אם כי לא הכחישו את טענותיה בצורה ישירה. דובר הצבא האוקראיני טען ש"אין לו מידע" על מתקפה גדולה בדונייצק. "לא נגיב על כל סוג של פייק", אמר. מנגד, ב"ניו יורק טיימס" דיווחו מפי גורמים אמריקניים כי ישנם סימנים לכך שהמתקפה אכן החלה, ולדבריהם צילומי לוויין מעידים על התגברות המתקפות מצד הכוחות האוקראיניים.
7 צפייה בגלריה
טנק אוקראיני מסוג T-72 מנווט בין עצים באזור דונייצק ב מזרח אוקראינה מלחמה מול רוסיה
טנק אוקראיני מסוג T-72 מנווט בין עצים באזור דונייצק ב מזרח אוקראינה מלחמה מול רוסיה
טנק אוקראיני באזור דונייצק, ארכיון. רוסיה טוענת שהדפה "מתקפה רחבת היקף"
(צילום: EPA)
תיעוד שפרסמה רוסיה: "הפצצות נגד האוקראינים בדונייצק"
(צילום: משרד ההגנה הרוסי)

מוקדם יותר, בהודעה שפרסם הבוקר מפקד כוחות היבשה האוקראיניים, הגנרל אולכסנדר סירסקי, הוא נמנע מלהתייחס לטענות הרוסיות. לדבריו כוחותיו ממשיכים "לנוע קדימה" בסביבת העיר בחמוט – השוכנת בחלקו הצפוני של מחוז דונייצק – והצליחו להשמיד עמדה רוסית סמוך לעיר הזו, שרוסיה הודיעה בחודש שעבר כי השלימה את כיבושה בתום הקרב הממושך והקשה ביותר במלחמה.
קייב טוענת כי למרות נפילת העיר היא שולטת בשטחים שמסביב, וחיזוק לטענה של סירסקי השמיע בצהריים יבגני פריגוז'ין, מי שעומד בראש "קבוצת וגנר" – ששכירי החרב שלה הובילו את המאמץ הרוסי לכיבוש בחמוט. פריגוז'ין, שנוהג למתוח ביקורת קשה על הנהגת הצבא הרוסי, טען כי הכוחות האוקראיניים הצליחו לכבוש חלק מיישוב בשם ברקיבקה, צפונית לבחמוט, והוא אמר שמדובר ב"בושה" עבור הצבא הרוסי.