ילדים וקשישים, נשים וגברים, אזרחים, חיילים ואנשי כוחות הביטחון וההצלה: מ-7 באוקטובר נרצחו ונפלו בלחימה 1,690 בני אדם, שקיפחו את חייהם במתקפת הטרור של חמאס ובאירוע המלחמה שפרצה בעקבותיה, כשה"הותר לפרסום" האחרון הגיע היום (שני) בצהריים. השתתפו בפרויקט לזכרם ושתפו כאן את מילות הפרידה שלכם.
שגב שושן (28) ממודיעין, נרצח במסיבה ברעים
שגב שושןשגב שושן ז"ל
מורה מבית הספר שבו למד, כתב: "שגב היקר והאהוב, לא ממש יצא לי להכיר אותך, רק מההפסקות בבית הספר, מפעילויות שלקחת בהן חלק וכד'. וזה כבר מדהים ומעיד עד כמה היית עם נוכחות וחיוך שלא יורד מפניך. תמיד מסביבך חברים, צחוקים ורוח נעורים, כזו שלא מפספסים. נגעת בכל כך הרבה אנשים, תמיד עם אנרגיות שמקרינות טוב לב, אושר ושמחה. קוראת ודומעת - איזה חלל עצום השארת בלבבות משפחתך, חבריך וכל מכירך ואוהביך. תהיה זכור אצלי לעד! הי"ד".
איתי יהושע (36) מחדיד. איש שב"כ, נהרג בקרב בבארי
איתי יהושע (משמאל)איתי יהושע ז"ל
"איתי, הפכת את העולם הזה לטוב יותר בימי חייך וגם מתת, בניסיון להפוך את העולם הזה לטוב יותר. תמיד היית שמח, צנוע וטוב אל כולם. היה כיף להיות בחברתך, לחוות איתך חוויות. תמיד היית מצחיק, מרים את האוירה. היית אהוב על כולם ואין אחד שלא הכיר אותך. אומנם לא היינו בקשר לאחרונה, אבל תודה לרשתות החברתיות, התעדכנתי. ידעתי שהתחתנת עם דפני, שנולדה לך ילדה. ושמחתי בשבילך. לא הייתי מוכנה לעדכון האחרון. נשבר לי הלב. אתה עובר לי במחשבות המון, תודה וסליחה שהיית צריך להקריב את החיים שלך בשביל שלי ולילדים שלי יהיה מקום לחיות בו. יהי זכרך ברוך ❤️".
חנן עמר (38) מאשקלון, נרצח במסיבה ברעים
חנן עמרחנן עמר ז"ל
"הכי חזק בכיתה! היית הילד הכי מיוחד ביסודי, הכי שובב, הכי אמיץ, הכי מגניב. היית כבר אז ביסודי חבר אמיתי, חבר אוהב, חבר שייצא איתך לכל מסע שתבקש ויגן עליך מול כולם. לימים גדלת והמשכת להיות מי שאתה כמו ביסודי, מיוחד חזק וטוב לב לכל הסובבים אותך. זכיתי לחזור להיות חבר לתקופה כשהייתי מסתפר אצלך והרגשתי תמיד שאתה אח אמיתי בדיוק כמו שהיית/היינו ביסודי. בהלם מוחלט קיבלתי את הבשורה הקשה. המחשבה הראשונה הייתה 'איך זה יכול להיות לעזאזל!'. אתה בין האנשים הכי חזקים שאני מכיר! אף אחד לא יכל עליך. אוהב ומתגעגע לקול שלך, לפרצוף, לחיוך. אזכור תמיד ולעולם לא אשכח! נוח על משכבך בשלום אחי!".
שמיל אבאסוב (33) מבאר שבע, נרצח במסיבה ברעים
שמיל אבאסובשמיל אבאסוב ז"ל
"החצי השני שלי אנחנו כל כך מתגעגעות אליך, אתה כל כך חסר לנו. היית האלוהים שלי, מי שמחזיק אותי אותי שפויה בעולם האכזר הזה, הגב התומך שלי, החצי השני שלי. אני בטוחה שהבנות שלנו יגדלו, הן יהיו מאוד גאות בך, המלאך שלנו, אוהבים אותך נורא".
סיון אלקבץ (23) מכפר עזה, נרצחה בביתה
בצד ימין אלה סיון אלקבץ ונאור חסידיםסיון אלקבץ ז"ל
"סיוני שלי כמה שאני מתגעגעת אלייך, הלב כואב והמוח בכלל לא מעכל את גודל האובדן. הגעגוע תוקף בכל מיני רגעים שהיו הכי נורמליים לפני היום הנורא הזה. אין רגע שבו אני לא חושבת עלייך או פתאום נזכרת או מדמיינת מה היית עושה בסיטואציה הזאת ואיך היית מגיבה. חיים שנגדעו והנשמה הכי טובה בעולם שנלקחה מאיתנו בשלב מוקדם מידי💔 אני כל כך מתגעגעת ולנצח לנצח אזכור אותך ואקח אותך איתי בלב בכל צעד ודרך בחיי".
סא"ל אלי גינסברג (42) מדברת. קצין לוחם בשייטת 13, נהרג בבארי
סא"ל אלי גינסברג סא"ל אלי גינסברג ז"ל
"אלי היקר והנערץ, הכרתי אותך ביחידה כמפק"צ צעיר ובשיחה הראשונה שלנו גיליתי אדם מלא ענווה, צנוע, עם מלא דאגה לאחר. תמיד בגובה העיניים בלי טיפת יהירות, תמיד היה נעים לדבר איתך והיית מייעץ לי ברגעים קשים. אני לא יודע אם הייתי מצליח לסיים את השירות בלי התמיכה ממך. תחסר לי מאוד, תמיד אמשיך להגיע ולהדליק נר זיכרון. נוח על משכבך. אני כל הזמן חושב עליך בתקווה לימים יותר טובים".
רס"ן (מיל') דור זימל (27) מאבן יהודה. סמ"פ בחטיבת עציוני, נפגע משיגורים מלבנון
דור זימלרס"ן דור זימל ז"לצילום: דובר צה"ל
"דור דור מתוקי שלי, איך כותבים מילות פרידה למי שאי אפשר להיפרד ממנו? כל שעה מרגישה כמו שנה כל יום מרגיש כמו נצח הבטחנו להמשיך בחיים, להמשיך לחיות אותם, לצחוק, להנות, להיות יחד. ואנחנו באמת משתדלים. אבל יש רגעים, שעות, ימים, שזה נראה בלתי אפשרי. אז אנחנו מחבקים אחד את השני ואתה ידעת לחבק ולעטוף כל כך הרבה אנשים בחיים שלך, ועכשיו הם מחבקים אותנו. מתגעגעת ואוהבת עד אין סוף, אמא ❤️".
"אהבה שלי, אתה חי ונושם בתוכי, השארת לי ולכל המשפחה והחברים מתנות קטנות וגדולות, שיעורים לחיים ואהבה בארגזים. אני גאה להיות בת הזוג שלך! העולם זכה בך, כל אדם שהכיר אותך זכה ודאגת להפוך אותו לאדם טוב יותר. הלוואי שלכולם היה קצת 'דור'. אני מבטיחה שנפזר אותך ברחבי העולם ונצווה את חיינו כפי שרצית שנעשה. אני אוהבת אותך לנצח!!! תמיד, שיר".
שלומי מתיאס (47) מחולית, נרצח בביתו
שלומי מתיאס מורה ש נרצח ב עוטף עזהשלומי מתיאס ז"לקרדיט: דוברות משרד החינוך
"מרצה בחסד, מורה מדהים. זכיתי ללמוד ממך ולהכיר מוזיקה יותר מקרוב. אדם מדהים של נתינה, לב ושמחת חיים".
"שלומי היקר, היית אדם מדהים ורב פעלים בחייך. תמיד נתת המון למען הזולת, לימדת את ילדינו מוסיקה וחיברת ביניהם בצורה כל כך מופלאה בעזרת השירים והמנגינות שלך. אוהב שלום ורודף צדק. אין הרבה אנשים טהורים ונותני אהבת חינם כמוך בעולם. כואב הלב ומצמרר שאיש יקר כמוך, רודף שלום ואהבה, חייו נגדעו בצורה כה מחרידה ובטרם עת. שיהי זכרך וזכר אשתך ברוך".
שני קופרווסר (28) מחיפה, נרצחה במסיבה ברעים
שני קופרווסרשני קופרווסר ז"ל
"שני.. מתגעגע נורא. הכרתי אותך מהיום שנולדת, זה לא נתפש, ילדה יפה, עיניים ירוקות. יפיפייה, אנרגיות חיוביות, תמיד מחייכת. אזכור לנצח".
"קופר, לאבד אותך מרגיש כמו דף שנקרע מספר חיי. פרק שהיה מלא בצחוק עד שכואבת הבטן, סודות משותפים, הרפתקאות בלתי נשכחות. קשר שאמנם אינו קשר דם, אבל את לי כאחות. פגשתי אותך לראשונה ב2011 בתיכון וככל שהזמן עבר, הדבק שקישר ביננו התחזק. מההתחלה ראיתי ילדה עם חיוך מאוזן לאוזן, יפה, חכמה ועם חלוף הזמן זכיתי לראות איך את הופכת לאישה צעירה, דעתנית, שיודעת מה היא רוצה. אני מתגעגעת אלייך, חושבת עלייך בכל רגע".
סמל בן אבישי (20) מנהריה. חייל בחטיבת הצנחנים, נהרג בקרב בצפון הרצועה
סמל בן אבישי ז"לסמל בן אבישי ז"לצילום: דובר צה"ל
"בן היקר הילד, אין יום שאני לא עובר ומסתכל על הסטיקרים שמודבקים על כמה מכוניות של השכנים ובני המשפחה שלך. בכל פעם שאני רואה את אביך היקר, אופיר, כואב לי מחדש ואני נפעם מהכוחות ומהאופטימיות שלו. נוח על משכבך בשלום, ושהשם ייתן את כוחות הגוף והנפש למשפחתך היקרה והאוהבת".

סמ"ר יונתן סביצקי (21) ממודיעין מכבים רעות. לוחם באגוז, נהרג בקרב במוצב כיסופים
סמ"ר יונתן סביצקי סמ"ר יונתן סביצקי ז"לצילום: דובר צה"ל
"את יונתן הכרתי רק דרך הסיפורים של אמא שלו, בלה, חברה שלי. מעולם לא פגשתי אותו. למרות זאת הסיפורים שבלה סיפרה עליו לאורך השנים תמיד היו מאוד בהירים, שמחים ומלאי אהבה ואור. למדתי להכיר את יונתן דרך העיניים שלה ולהבין שמדובר בבחור מיוחד, טוב לב ואהוב. הלב נשבר והכאב בלתי נתפס. שלא תדעו עוד צער!".
"קשה לי למצוא מילה שתתאר אותך אחי, כל סיפור מתעלה על השני וגיבור זה כבר לא מספיק בשביל לתאר אותך, לא רק כלוחם, אלא גם כבן אדם. אתה זכור לי תמיד מחייך ואופטימי, עוזר לכולם ומפיץ טוב, אי אפשר היה להיות לידך בלי לחייך. תודה ששמרת עלינו סביצקי, הלוואי והיית יודע כמה כולם פה חושבים עלייך, מתגעגעים אלייך ואוהבים אותך. מי שהיית גורם לי לרצות להיות בן אדם טוב יותר ואני אזכור אותך לתמיד, יהי זכרך ברוך".
סמל יקיר יעקב לוי (21) מחפץ חיים. לוחם בעוצבת עקבות הברזל, נהרג בקרב בדרום הרצועה
יקיר יעקב לוי ז"ליקיר יעקב לוי ז"לצילום: דובר צה"ל
"יקיר אחייני היקר, אהוב ליבי ונפשי. הפרידה קשה מאוד וכל יום אני נזכר בך ובחיוך הנסוך על פניך. שתהיה מליץ יושר על משפחתך ועל עם ישראל כולו".
"יקיר היקר, היית אור גדול בעולם, בע'ה נשתדל להמשיך ולהפיץ אותו הלאה. ת.נ.צ.ב.ה".
דן זומר (27) מנס ציונה, נרצח במסיבה ליד נירים
דן זומרדן זומר ז"ל
"דן זומר! כך אמא נועה כינתה אותך. ילד עדין. כך אני זוכרת אותך. אפילו הספקתי לשמור עליך מעט כבייביסיטר. שנים ארוכות היית בן יחיד להוריך, כמוני, עד שמאיה אחותך הצטרפה. נוח על משכבך בשלום. תהא מנוחתך עדן. שולחת כוחות רבים, חיבוק חיזוק לנועה, אילן ומאיה. אוהבת וזוכרת... דנה".
"דן שלנו, ילד של נתינה, עם חיוך מקסים וצנוע מאוד. מכבד כל אדם באשר הוא. לא ביקורתי, לא שיפוטי, זך היית וכך תישאר. הקול הרך שלך הוא בבואה לאישיות המדהימה, לקסם ולחן הייחודי שלך. מתגעגעת אלייך בכל רגע, מאזינה לשיר בביצוע המקורי שהשארת לנו, ומביטה בתמונה שלך (כל יום) ומנשקת אותה. עזור לנו שם מלמעלה להחזיק מעמד כאן למטה, תן לנו את הכוחות, יקר שלי".
סמל שלום מנחם (21) מבית אל. לוחם בעוצבת עקבות הברזל, נהרג בקרב בדרום הרצועה
סמל שלום מנחם ז"לסמל שלום מנחם ז"לצילום: דובר צה"ל
"שלום אחי הגדול, היקר והאהוב. אני לעולם לא אשכח אותך את מי שהיית כל מה שעשית בחיים. איך הלכת לנו ככה פתאום. זה לא קל לקבל את הבשורה הזאת מאימא בטלפון, ולהגיד לי שקרה משהו בעזה. אני חשבתי בהתחלה שאולי נפצעת או משהו כזה, ואז אני מסתכל בגוגל ורואה שזה היה אירוע עם שמונה הרוגים. לא ידעתי איך לאכול את זה. היית לי אח כל כך מיוחד, תמיד חייכת חיוך גדול, היית ילד שמח מאוד, אני כל כך אוהב אותך. כל פעם שחזרת מהצבא שאלתי אותך איך היה וזה היית מספר לי שאתה נלחם אני בטוח בזה שהיית הלוחם הכי טוב שיכול להיות, הנחמה שלי זה שאתה קרוב כל כך לקב"ה.
"אני מבקש ממך סליחה ומחילה על כל הפעמים שזלזלתי בך, שלא הערכתי אותך כמו שצריך, שכעסתי עליך שלא היה צריך. לא הערכתי את מי שהיה לצידי אתה היית האח המושלם, התייחסת אלינו הכי טוב גם כשרבנו אהבתי אותך, אתה היית שקט מופנם, ויקיר הרים אותך ופתח אותך והוציא אותך מהשקט שהיית בו ופתאום היית ילד שלא מפחד להראות את עצמו".
רס"ר (מיל') עמרי בן שחר (25) מגבעתיים. לוחם בעוצבת חוד החנית, נהרג בקרב בדרום הרצועה
רס"ר (במיל') עמרי בן שחר ז"לרס"ר (במיל') עמרי בן שחר ז"לצילום: דובר צה"ל
"אהבת חיי, שנה אחורה מהיום שבו בכיתי כשהלכת למלחמה כי דאגתי לך. דאגתי כל כך אבל לא תיארתי לעצמי שחודשיים ויום אחרי ה07.10 תלך למקום אחר (ובתקווה טוב יותר). מתגעגעת אלייך בכל יום אהבה שלי, אתה כל כך חסר לנו כאן. אתה חי בתוכי ובלבבות של עוד רבים אחרים. אני גאה להיות הבת זוג שלך, גאה במה שלימדת אותי וגאה בך ובערכים שלך. אוהבת אותך עד אינסוף❤️".
סמל איתי עמר (19) מכוכב יאיר צור יגאל. לוחם בעוצבת עקבות הברזל, נהרג בקרב בדרום הרצועה
סמל איתי עמר ז"לסמל איתי עמר ז"לצילום: דובר צה"ל
"איתי ילד אהוב, כמה שאתה חסר! תמיד מחייך, תמיד בעשייה, תמיד חיובי. כל החברים מתגעגעים מאוד, כולם בצבא, נלחמים וזוכרים אותך בכל רגע ושעה ביום. החיוך הטוב שלך לעד יהיה אתנו והצוואה הקצרה, אך כל כך ברורה שלך, היא נר לרגלינו! 'תישארו שמחים בשבילי'".
"עמר היה הילד הכי מדהים בעולם, כמה רמות מעל כולם, כמו מלאך שהלך בינינו ובין כל מי שהכיר, אוהב אותך ונמשיך להנציח אותך בכל דרך♥️💔".
שני גבאי (26) מיקנעם, נרצחה במסיבה ברעים
 שני גבאי שני גבאי ז"ל
"ביום כיפור האחרון לאחר עשור של היכרות, פעם אחרונה שראיתי אותך. העברנו את הזמן כל החברים במשחקי קופסא ביקשת שלא ירמו אבל גנבת איזה רמאות קטנה בעצמך, הערתי לך. התווכחת אבל בחצי חיוך. בסוף הערב אמרת לי בפעם הראשונה שאת אוהבת אותי ושאני חכם, וזה הדבר שאזכור ממך לתמיד. גם אני אוהב אותך שני, היום אני יודע את זה. תודה שהיית חברה טובה לאשתי שהכרתי אותה אצלך בבית בישיבה מקרית. שורפת בלב המחשבה שלעולם לא תרקדי שוב ונותר רק להתנחם שאמנם לא תחיי חיים מלאים אבל כל רגע שחיית היה מלא בחיים, אוהב אותך ומתגעגע".
נעם שלום (25) מחריש, נרצחה במסיבה ברעים
נעם שלוםנעם שלום ז"ל
"לא הכרתי אותך אישית, אבל אני זוכרת שעליתי לתיכון את בדיוק סיימת בית ספר והיית בי"ב. במופע פורים של השכבה שלך העיניים שלי התמגנטו עלייך בגלל האור והחיוך שהקרנת החוצה. את תמיד נחקקת לי בזיכרון כילדה יפה מלאה בחברים ומלאה בשמחה. יהי זכרך ברוך והי״ד💔".