הרבנות הראשית לישראל הגישה היום (רביעי) לשר לשירותי דת מיכאל מלכיאלי מש"ס רשימת נציגים שיכהנו בוועדות לבחירת רבני ערים ברשויות המקומיות, על פי נוהל הבחירות הישן - ומבלי להמתין לשינוי החקיקה בעניין. כך נודע ל-ynet. הדבר נעשה לבקשת השר מלכיאלי, ובכך בעצם מוותרת ש"ס על חוק הרבנים.
1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
התנגד שבן גביר יהיה חבר בפורום ביטחוני - גם במחיר תקיעת החוק. דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בחירת נציגים לוועדות מהווה תהליך שש"ס רצתה לדחות עד שיעבור חוק הרבנים - מה שהיה נותן למפלגה השפעה הרבה יותר גדולה על הבחירה בכל עיר. עם זאת, מאז שהחוק הוקפא לא נעשה דבר כדי לגרום לו לעבור באיזשהו אופן. כשראו בש"ס שאין סיכוי להעביר את החוק - החלו כעת בהליך בחירת רבני הערים בלעדיו.
במפלגה מבינים כי האפשרות שהחוק יעבור כבר לא קיימת, ולכן ויתרו עליו בשלב זה. אך בהיעדר החוק, לא ניתן לכפות בחירת רב בעיר שבה ראש העיר לא מעוניין בכך, כמו תל אביב - שנותרה כיום ללא מינוי רב.
עו"ד אוהד וייגלר, מנהל המחלקה למדיניות ציבורית בארגון עתים - שהתנגדה לחוק מיומו הראשון - מסר: "נמשיך לפעול לטובת חוקים שתורמים לשיפור שירותי הדת ולטובת כלל החברה הישראלית, ולהתנגד לחוקים רעים שלוקחים את הכוח מתושבי הערים והשלטון המקומי לטובת השלטון המרכזי". תני פרנק, מנהל המרכז ליהדות ומדינה במכון הרטמן, הוסיף: "ש"ס לא ויתרה על מינוי רבני ערים. אלא שבניגוד לתכנון המקורי שלה, ש"ס תיאלץ לבצע את מינויי רבני הערים בהסכמת נבחרי הציבור המקומיים".
בחודש שעבר סירב יו"ר ש"ס אריה דרעי, כפי שנחשף ב-ynet, שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר יהיה חבר בפורום ביטחוני ובעל סמכות ומשמעות - גם במחיר תקיעת חוק הרבנים. באותו היום החליט יו"ר הקואליציה אופיר כץ לדחות את העלאת הצעת "חוק הרבנים המרוכך", החשובה לדרעי, בצל הניסיון של ראש הממשלה בנימין נתניהו להגיע לפשרה עם יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר על הכנסתו לפורום מצומצם לענייני המלחמה.
הצעת חוק שירותי הדת היהודיים (בחירות רבני ערים, רבנים אזוריים, רבני יישובים ורבני שכונות), שיזמו ח"כ ארז מלול מש"ס ושמחה רוטמן, קובעת לראשונה הסדר מקיף וכולל הנוגע לרבני ערים, רבני יישובים, רבנים אזוריים ורבני שכונות. ההצעה כוללת הסדרים הנוגעים לאופן בחירתו של הרב, תנאי הכשירות הנדרשים, משך הכהונה, גיל הפרישה, היקף המשרה ועוד. לפי הצעת החוק, השר לשירותי דת, כיום כאמור השר מיכאל מלכיאלי מש"ס, יקבע את הצורך במינוי רבני שכונות, מה שעלול להוביל למינויי מקורבים ותוספת תקנים בניתוק מצורכי הקהילה המקומית - כך שבעצם הצעת החוק לוקחת את הכוח מידיהן של הרשויות המקומיות.