בעקבות התבטאויות פוליטיות של דיפלומטים ועובדים, הפיץ היום (חמישי) משרד החוץ בראשות אלי כהן לכלל העובדים בארץ ובחו"ל כללי "עשה ואל תעשה" ברשתות החברתיות - בהן דרישה "להימנע מלהביע דעה בנושאים פוליטיים או מדיניים", לרבות שיתוף פוסטים, סימון לייקים וכדומה.
את ההנחיות הפיץ ראש חטיבת דיפלומטיה דיגיטלית דוד סרנגה, לאחר שבאחרונה ננזפה משמעתית סגנית שגרירות ישראל בפריז רונית בן דור לאחר שקידמה בחשבון הטוויטר שלה, חשבון רשמי של משרד החוץ, קריאות נגד הממשלה וסימנה לייק לציוצים ובהם הביטויים "ממשלת הזדון", "קואליציית שמד", "מי אפסיים" ועוד.
2 צפייה בגלריה
משרד החוץ בירושלים
משרד החוץ בירושלים
"להימנע מהבעת דעה פוליטית ברשתות". ההנחיה לעובדי המשרד
(צילום: shutterstock)
2 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן
שר החוץ אלי כהן
בכירי ם במשרד טוענים לסתימת פיות. "הנחיה גורפת מדי"
(צילום: רויטרס)
סרנגה כתב לעובדים כי "לאור זאת, התבטאות במרחב הווירטואלי וברשתות החברתיות, הן בחשבון פרטי והן בחשבון רשמי, בנושאים בעלי אופי מדיני או פוליטי כפופה לכללי החוק, תקנון שירות המדינה (תקשי"ר) ותקנון המשרד. בהקשר זה יובהר כי 'התבטאות במרחב הווירטואלי' כוללת גם שיתוף וסימון לייק. אנו מצפים מעובדי המשרד לנהוג במשנה זהירות ולהפעיל שיקול דעת, על מנת לשמור על הצביון הייצוגי והממלכתי של שירות החוץ". לא כולם אהבו את ההנחיות של ראש החטיבה - ויש גם בכירים במשרד שחושבים שהיא גורפת מדי - ויש בה משום "סתימת פיות".
יש לציין כי סגנית השגריר בן דור אינה לבד ומנגד, נוגה ארבל, חוקרת במרכז למחקר מדיני במשרד החוץ, תקפה בחריפות את ראשי המחאה בחשבון הטוויטר שלה. כך למשל צייצה שאהוד ברק הוא "חלאה שונא נשים ועומד מאחורי המהפכה הצבאית שמתקדמת בצעדי ענק". היא הוסיפה כי ברק "מטורף תאב הכוח הזה, שלא אכפת לו מאף אחד - בטח לא אחת. כשהוא יגמור לחרב את הדמוקרטיה בישראל, בעזרת השתיקה וההכלה שלנו, זכויות נשים לא יעניינו אותו".

"כן יעניינו אותו נערות וילדות. אנחנו יודעות את זה כי הוא שלח אליהן הרבה יותר מידיים עוד כשהיה ברור לחלוטין שזה אסור". היא המשיכה: "רוצות לחיות תחת הדוצ'ה הזה? במדינה שמלקקת פצעים מהפיכה צבאית, שמעט שלטון החוק שעוד היה בה נעלם והיא בכלל אסירת תודה למטורף שהביא עליה את השבר רק כי נעלב מזה שלא קוראים לו לדגל?".
ארבל התייחס גם לאיומי אי-ההתייצבות למילואים וצייצה: "נו בחייכם, תפסיקו לאיים ותעשו את כבר. שנים שצה"ל צריך רה-אורג וקיצוץ בשומנים. שלא לדבר על הפנסיות שתחסכו למדינה. די כבר לאיים. מיצינו. לכו ואל תחזרו ותבינו, אף אחד לעולם, לא יחזיק אתכם בצבא בכוח. עצם זה שצריך הופך אתכם למיותרים".
בסיום הודעתו כתב סרנגה לעובדים: "הפעילות במרחב הווירטואלי וברשתות החברתיות מהווה חלק מובנה וחשוב בעבודתנו כעובדי משרד החוץ בארץ ובחו"ל. אנו מעודדים זאת ומצפים כי עובדינו יהיו פעילים ונוכחים ברשת. לתשומת ליבכם, כי המרחב הווירטואלי והרשתות החברתיות הם מרחב פתוח ופומבי, כך גם לגבי קבוצות פייסבוק המוגדרות כסגורות. על כן, לא ניתן להבחין בין המרחב הפרטי והאישי לבין הרשמי, הנובע מזהותנו המקצועית כעובדי משרד החוץ המייצגים את מדינת ישראל, בארץ ובחו"ל".