12 מדינות בהובלת ארה"ב הזהירו את המורדים החות'ים בתימן מפני "ההשלכות" של תקיפותיהם בים האדום, אלא אם כן יחדלו מהן באופן מיידי. בממשלו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן תיארו את ההצהרה, שבה לקחו חלק גם בריטניה, גרמניה ויפן ו-8 מדינות נוספות, כ"אזהרה אחרונה" לחות'ים, בעוד ביידן "שוקל לפעול צבאית נגדם" אם ימשיכו במתקפותיהם. "לא תהיה עוד אזהרה", אמר בכיר אמריקני.
4 צפייה בגלריה
מורדים חות'ים ב צנעא תימן 27 בינואר 2022
מורדים חות'ים ב צנעא תימן 27 בינואר 2022
ביידן יפעל צבאית נגד החות'ים? "אזהרה אחרונה"
(צילום: EPA, AP)
המדינות גם דרשו מהחות'ים לשחרר את ספינת הסוחר שעליה השתלטו בחודש נובמבר. "שהמסר שלנו יהיה ברור: אנו קוראים להפסקה מיידית של כל המתקפות הלא-חוקיות האלה ולשחרורם של כל הצוותים והאוניות שנשבו בניגוד לחוק", נכתב בהצהרה. "החות'ים יישאו באחריות של ההשלכות אם ימשיכו לאיים על חיי בני אדם, על הכלכה העולמית ועל המסחר החופשי בנתיבים הימיים באזור".
ה"אזהרה" מגיעה כחודש אחרי שהמורדים החות'ים בתימן הכריזו כי בכוונתם למנוע מעבר של כל ספינה העושה דרכה לישראל דרך הים האדום, בין שמדובר בספינה בבעלות ישראלית ובין שלא, ובצל התסכול הגובר של גורמים רשמיים בארה"ב מתגובתו של הנשיא ביידן בנוגע לסוגייה.
מאז אותו איום של החות'ים בחודש שעבר כמה מענקיות ההובלה הימית הודיעה על השעיית פעילותן בים האדום, ובתגובה שר ההגנה של ארה"ב, לויד אוסטין, הכריז על הקמת הכוח הימי הבינלאומי שיסייר בים האדום ויגן על ספינות השטות שם מפני מתקפות הכטב"מים והטילים של החות'ים מתימן. עם זאת, מאז כבר התגלו סדקים באותו "כוח ימי רב-לאומי", כאשר כמעט חצי מ-20 המדינות השותפות בו לא הזדהו, וספרד ואיטליה אף ניסו להרחיק עצמן ממנו בהודעות רשמיות. לפי רויטרס, סיבות עיקריות לכך הן החשש של מנהיגים באירופה להיתפס כתומכים בישראל בצל המלחמה בעזה - ולזמן התקפות של החות'ים על ארצותיהם.
4 צפייה בגלריה
לוחם חות'י הולך על חוף באזור חודיידה ב תימן כשברקע נראית הספינה  גלקסי לידר שנחטפה על ידי ה חות'ים בחודש נובמבר
לוחם חות'י הולך על חוף באזור חודיידה ב תימן כשברקע נראית הספינה  גלקסי לידר שנחטפה על ידי ה חות'ים בחודש נובמבר
"פעולות לא חוקיות"
(צילום: EPA/YAHYA ARHAB)
4 צפייה בגלריה
נתיבי השייט שעוקפים את הים האדום
נתיבי השייט שעוקפים את הים האדום
נתיבי השייט שעוקפים את הים האדום, בעקבות האיום החות'י
הלילה (בין רביעי לחמישי) התכנסה לראשונה לשנת 2024 מועצת הביטחון של האו"ם, שקראה למורדים החות'ים לחדול מהתקפותיהם בים האדום. חברות המועצה טענו כי פעולות החות'ים "לא חוקיות ומאיימות על היציביות האזורית, על חופש התנועה ועל אספקת המזון העולמית". גם הן, כמו 12 המדינות שחתומות על ההצהרה שהובילו האמריקנים, דרשו שהחות'ים ישחררו את אוניית המשא "גלקסי לידר", ששייכת לחברה בבעלות ישראלית, וכן את צוותה.

"הצצה קודרת לעתיד כאוטי"

במהלך הדיון נציגים מארצות הברית, בריטניה וישראל הביעו דאגה מהמתקפות על הספינות בים האדום. שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, הדגיש כי האיומים של המורדים החות'ים על הסחר הימי מתגברים והגדיר את המיליציה הפועלת בשליחות איראן ככזו המקדמת את ערעור היציבות האזורית וגם העולמית.
ארדן הדגיש כי המתקפות החוזרות ונשנות על כלי שיט אינן תקריות בודדות, אלא "הצצה קודרת לעתיד שעלול להיות כאוטי" אם לא יינקטו צעדים משמעותיים, במיוחד במזרח התיכון. לדבריו, האשמה מוטלת על איראן שמממנת את החות'ים: "איראן היא סכנה עולמית, הגיע הזמן לחשוף את זה לעולם ולפעול בהתאם", אמר ארדן, וקרא לקהילה הבינלאומית לפעול בדחיפות נגד האיומים הללו כדי למנוע עתיד שבו ארגוני טרור פועלים ללא תגובה.
4 צפייה בגלריה
גלעד ארדן במועצת הביטחון של האו"ם
גלעד ארדן במועצת הביטחון של האו"ם
"הצצה קודרת לעתיד שעלול להיות כאוטי". ארדן
(צילום: ÜN photo, Evan Schneide)
נציג ארה"ב, השגריר כריס לו, טען כי החות'ים מהווים איום משמעותי על "חופש הניווט, השלום האזורי, הביטחון והסחר העולמי", וציין כי "החות'ים ייתקשו לעקוב אחרי ספינות מסחר ולתקוף אותן ללא תמיכת איראן".
הנציגי הבריטי הדגיש את ההשפעה הכלכלית וההומניטרית שיש למתקפות. "היום הצטרפנו ל-11 מדינות בהצהרה המזהירה מפני מתקפות נוספות. נמשיך לעבוד עם בעלות בריתנו והשותפות שלנו כדי לפעול בכל הדרכים הדיפלומטיות שיביאו לסיום האיום הזה. שר ההגנה הבריטי כבר הודיע שלא נהסס לנקוט בפעולה כדי להרתיע את המאיימים על חופש הניווט בים האדום", אמר.
שגריר יפן, קאזויוקי יאמאזקי קרא גם הוא להפסקת המתקפות, אך לא ציין באילו צעדים יש לנקוט. "יפן מאמינה שמועצת הביטחון יכולה לנקוט בפעולה המתאימה כדי להרתיע את החות'ים ולשמור על השלום והביטחון העולמיים", אמר. שגריר רוסיה באו"ם וסילי נבנזיה, הפציר החות'ים לא לנקוט בפעולות שיהוו איום לספינות המסחר ולצוותן, אך טען כי "שורש הבעיה הוא בכך שמדובר בהרחבה של המלחמה בין ישראל לחמאס ברצועת עזה", ומתח ביקורת על ארה"ב, שמנעה החלטות הקוראות להפסקת אש על ידי המועצה.