זו הפעם הראשונה שבה ראובן (רובי) ריבלין מדבר בחופשיות גמורה, ללא רסן של תפקיד, זה שנים. תכנית נתניהו-לוין להחלשת מערכת המשפט גורמת לו לדבר. בראיון למוסף "7 ימים" שיפורסם במלואו מחר (שישי) ב"ידיעות אחרונות", הוא תוקף בחריפות את שינויי החקיקה הצפויים ובמקביל מספר שהזהיר את אהרן ברק ובג"ץ כי הם מבצעים הפיכה, כלשונו, והתגובה תהיה הפיכת נגד.
1 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין
ראובן ריבלין
ראובן ריבלין. נאום השבטים מתממש
(צילום: עמית שעל)
ריבלין היה אחד הפוליטיקאים הראשונים בישראל לצאת נגד אקטיביזם שיפוטי. על תכניתו של לוין הוא אומר ש"יש לחוקק את חוק יסוד: החקיקה, ולהגיע למתווה מוסכם עם המערכת המשפטית. אסור לחוקק חוקים מתוך רגשות נקם או מניעים שאינם הדבר עצמו. למרות האווירה שנוצרה עוד לא מאוחר לאמץ מתווה מוסכם".
ריבלין מגדיר את הפרופ' ברק כ"מורי ורבי", אבל עומד על כך שהמהפכה השיפוטית הפרה את האיזון בין הכנסת לבתי המשפט. "לא רק הזהרתי אותו. אמרתי לו - קודם כל, ביצעת הפיכה ולא מהפכה. אתה יצרת איזה משטר חוקתי, כשאתה הוא החוקה". ריבלין חושף את כישלון המגעים להשגת חוק יסוד החקיקה כשהיה יו"ר הכנסת, ואת הדיונים בינו ובין נשיאי העליון לשעבר שמגר וברק על פסקת ההתגברות.
לוין מתייחס למהפכה המשפטית בוועדת החוקה
(צילום: ערוץ כנסת)

"אני קורא ליריב לוין ואומר לו – ראה נא, חשבנו בזמנו, כל אותם אלה שהתנגדו (למהפכה החוקתית, נ"א) שאירעה הפיכה חוקתית. אל תעשה את אותו דבר שאהרן ברק אולי לא התכוון לו, אבל בסופו של דבר הביא לידי הפיכה. אל תעשה הפיכת-נגד. כי הפיכת-נגד תביא לעוד הפיכת-נגד", הוא אומר.
מה חשבת על דברי אהרן ברק בראיונות שהעניק בשבוע שעבר? "הוא היה מודאג מאוד. כאשר אתה בא ואומר הכנסת היא זאת שתבחר את השופטים, כשאתה בא ואומר אין עוד שיטת סניוריטי (בבית המשפט העליון). זאת אומרת, מקבל ההחלטות יכול לבוא ולקבוע מי יהיה נשיא בית המשפט העליון - נוצר מצב שמשתנים סדרי עולם. זה איננה זליגה למערכת המשפטית, אלא השתלטות על המערכת המשפטית. מי שלא מבין את זה נמצא במצב קשה ביותר".
מה המסר הפוליטי ששמעת? "המסר הפוליטי היה שמדינת ישראל בסכנה, ומה שהולך לקרות לבית המשפט יבטל את הדמוקרטיה בישראל. ברק מצביע על האפשרות הסבירה שאנחנו יכולים לסכן את הדמוקרטיה בישראל. אני מסכים איתו".
האבחנה של ריבלין מנאום השבטים המפורסם לגבי הפיצול בחברה הישראלית נראית מדויקת, נבואית כמעט. "הנאום הזה בא להפנות את דעת הקהל למצב שעלול להיווצר, ושלצערי הרב אכן נוצר", הוא אומר. "השבטים לא יחשבו שהם חלק ממדינה, אלא שהם יכולים לשלוט במדינה. שהמדינה היא אמצעי כדי לשרת אותם. אנשים צריכים להתפכח. היום המצב במדינה הוא שאם אתה לא מסכים לי – אז מה שאתה אומר זה בגידה. זאת אומרת, אין דו שיח. וגם הנוער מתייאש. ואני אומר - אל תתייאשו".
שאלתי אותו אם כנשיא היה מדבר בצורה ברורה באשר לניסיון להחליש את הרשות השופטת. "אם הייתי נשיא, בהחלט הייתי מתייחס לרפורמה ומעיר הערות. בהתאם למיטב מצפוני ולמיטב ידיעותיי כמובן", הוא אומר. כעת, מציע ריבלין לקיים משאל עם על מרכיבי תוכנית החקיקה של נתניהו-לוין.
הריאיון המלא יתפרסם מחר במוסף "7 ימים" ב"ידיעות אחרונות" וב-+ynet.