(צילום: נויל האריס)

נפרדים ממערכת "אלפיס": הפעם האחרונה שבה נמדד שיא כמויות של שלג שנערם בהר החרמון הייתה השנה 2019, כעת לאחר ארבעה ימים של מערכת שלג בחרמון ניתן לומר בביטחון שהשיא הזה נשבר - לא פחות מ-1.80 מטר נערמו בחרמון. "לשמחתי הרבה עברנו את השיא, בוא נאמר ש'אלפיס' מה שנקרא נתנה פה עבודה", אמרה דוברת אתר החרמון, מיקי ענבר. "היו פה ארבעה ימי סופה נהדרים. השלג לא הפסיק לרדת, אפילו עד אתמול בצהריים עוד היה כאן שלג", סיכמה.
אתר החרמון נפתח הבוקר לגולשים ומבקרים (בהרשמה מראש), לאחר שהצוותים במקום עבדו במהלך הימים האחרונים כדי להכשיר את המסלולים. במפלס התחתון מגיע גובה השלג ל-1.80 מטר, כמות שיא של שלג במפלס זה. במפלס העליון לא פחות מ-2 מטרים של שלג. הטמפרטורה באתר הבוקר היו 1(-). "מאחוריי כבר ניתן לראות את ראשוני הגולשים כובשים את ההר ונראה לי שהם עושים חיים", אמרה ענבר בריאיון לאולפן ynet.
4 צפייה בגלריה
של באתר החרמון
של באתר החרמון
החרמון, הבוקר. "הגולשים עושים חיים"
(צילום: אתר החרמון)
4 צפייה בגלריה
צוות אתר החרמון מכין את האתר לפתיחה
צוות אתר החרמון מכין את האתר לפתיחה
"יותר שלג מבאלפים האוסטריים"
(צילום: אתר החרמון)
חזאי ynet דני רופ הודה כי הוא "מקנא במיקי". "אני כל הזמן במין דילמה עם עצמי אם לרוץ לחרמון, זה אתר הסקי היחיד בישראל, אין מה לעשות, והוא מקסים, ואנשים שם הם הכי חמים ואוהבים". לדבריו, "לפי התמונות שאני רואה יש יותר שלג בחרמון מאשר באלפים האוסטריים, אני אומר לך, יש שם כמויות יותר גדולות, פשוט מדהים לראות את זה. אני אמצא את ההזדמנות, לא הייתי בחרמון הרבה זמן ואני מתגעגע".
רופ העריך כי יהיו עוד מערכות שלג וגשם משמעותיות בחורף הנוכחי: "אל תשכח, אנחנו בינואר, פברואר הוא החודש העיקרי של החורף, יש עוד הרבה כאלה לפנינו. באופן כללי יש הרבה כאלה לפנינו. יש עוד מערכת קטנה אחרי יום מדהים היום, יום נקי עם אויר צלול, יש לנו עוד מערכת גשם-שלג בחרמון מחר בצהריים, אני לא חושב שהשלג יהיה כבד מדי".
אתר החרמון נערך לפתיחה
(צילומים: אתר החרמון)

4 צפייה בגלריה
צוות אתר החרמון מכין את האתר לפתיחה
צוות אתר החרמון מכין את האתר לפתיחה
הצוות בחרמון מכין את האתר לפתיחה
(צילום: אתר החרמון)
בשלישי צפוי קצת ערפל, אבל מבחינת ביקורים באתר החרמון הימים רביעי וחמישי יהיו מושלמים לכך. בסוף השבוע הקרוב צפויה להיות שוב סופת שלגים חריפה מאוד בחרמון, אך ספק אם גם הפעם תגיע לצפון רמת הגולן, אם לא יהיה שינוי, אך מכיוון שמדובר בתחזית לטווח הארוך, הדבר עוד נתון לשינויים. "נראה שוב סערה חורפית, לא גדולה כמו 'אלפיס', אבל סערה חורפית במהלך סוף השבוע, עם ברקים רעמים הצפות וכו'. בקיצור, אם הכל יסתדר כמו שצריך ולא יגיעו אלינו גלי חום מוקדם בחורף, תהיה עונה מדהימה בחרמון", סיכם רופ.
מחר בצהריים יתחיל שוב לרדת גשם בצפון ובחוף, שיתפשט בהדרגה לפנים הארץ, ובערב ובלילה הוא יתחזק. בשלישי וברביעי לא צפוי גשם, ובחמישי בלילה שוב תתחיל מערכת גשם חזקה. בשישי ובשבת יהיה קר וגשום, ירד כאמור שלג בחרמון ומדי פעם יהיה סוער עם ברקים, רעמים ומשבי רוח חזקים.

הכינרת תתמלא שנה שנייה ברציפות? "הצפון - אירופה"

יוני דותן, פקח באיגוד ערים כינרת, דיווח כי מפלס הכינרת עלה רק ביממה האחרונה ב-4.5 ס"מ. נכון להיום הוא עומד על על 210.32(-) וחסרים עוד 1.52 מטר עד לקו העליון. מאז תחילת מערכת "אלפיס" עלה המפלס ב-23 ס"מ. בשנה שעברה הצליחה הכינרת להתמלא יחסית ודותן מקווה שהרצף לא יישבר בשנים הקרובים: "אנחנו גם מקווים לא רק השנה - גם שנה שלישית ורביעית וחמישית רצוף. אנחנו במצב טוב, באמת כמו שאמרת יש גם את השלגים שעוד לא נמסו וכל המאגרים שיתמלאו ובאמת יש עוד זרימות שימלאו את הכנרת עוד".
זרימת הנחלים ומפלים עוצרי נשימה: "הצפון - אירופה"
(צילום: נויל האריס)

4 צפייה בגלריה
זריחה בכינרת
זריחה בכינרת
שוב תתמלא? זריחה בכינרת
(צילום: יוסי רווח, איגוד ערים כינרת)
עופר שנער, מנהל שמורת הטבע בניאס, רשות הטבע והגנים, דיווח כי לאחר המערכת "קיבלנו נחלים זורמים, שלג בחרמון, מפלים, והיום גם מזג האוויר מדהים, שמיים כחולים, כיף, נעים בחוץ. אני הייתי לוקח חופש מהעבודה ועולה צפונה כי באמת זו חוויה בלתי רגילה".
"הצפון כרגע אירופה. ירוק, זרימות, שלג. איך אני מסביר את זה? אני לא מסביר, אני רק אומר תודה ומזמין את כולם לבוא כי זה פשוט ממלא את הלב הדבר הזה וגם כיף לראות את כולם בתקופה הזאת קצת יוצאים מהבידודים וקצת נושמים אויר נקי. ואני מזמין אותך גם, תסיימו את השידור, תעלו לרכב כי זה באמת מטורף".
לדבריו, "כרגע יש הרבה תנועה, בעיקר לכיוון החרמון שנפתח היום, אבל זה אופייני לתקופות האלה של הזרימות כי בסוף אנשים רוצים לבוא ולטייל. אבל סביר בהחלט שאף אחד לא יישאר בבית בגלל פחד מפקקים, זה חלק מהחוויה".

נתקעה עם פנצ'רים בדרך לשלג: "הצמיגים נקרעו"

ברקת שמולביץ' נסעה לצפון להנות בשלג ונתקעה עם שני פנצ'רים באותה הנסיעה, באותו הבור. "עכשיו אני בסדר, באותו הרגע זה באמת ככה לוקח רגע לעכל מה קורה. זה מאוד מלחיץ. היה ערפל מאוד מאוד כבד, הרכב שלפנינו בלם, לא הבנו למה, היה קשה מאוד לראות. בדיעבד הבנו שהיה שם בור מאוד רציני, מאוד עמוק, הרכב שלי נכנס לתוך הבור וכמו שאפשר לראות בתמונות אני בעצם קרעתי שני צמיגים, ממש קרעתי".
שני פנצ'רים בנסיעה אחת בדרך לשלג
(צילום: נויל האריס)

לדבריה, לא נסעה במהירות גבוהה בשל תנאי הדרך ותנאי מזג האוויר. "אי-אפשר היה לראות קדימה אז גם ככה כולנו נסענו עם וינקרים ומהירות מאוד נמוכה. לא יכולנו לראות, ממש את מה שלפנינו לא ראינו. כשהבנו מה קרה כבר היה מאוחר מדי, כבר היינו בתוך הבור. עצרנו בצד, רק אחרי שיצאנו מהרכב והתחלנו ככה ללכת ברגל להבין מה קורה, ראינו עשרות רכבים וכל שנייה המשכנו לשמוע עוד בומים והבנו שעוד ועוד רכבים נופלים בעצם לבור, היה שם המון רכבים".
היא ציינה כי שוחחה עם אנשים שגרים באזור ואלה סיפרו לה כי "זה משהו שבאמת קורה בעקבות מזג האוויר וגם הראות הלקויה, זה לא בדיוק תרם לנו", אמרה. ברקת הייתה ברכב עם חברה נוספת: "היינו אובדות עצות כי יכולנו להחליף גלגל ולנסוע אבל זה שני גלגלים אז לא ידענו מה עושים. התקשרנו לארגון 'ידידים' ופה אני רוצה להגיד תודה לאביתר, שככה נחלץ לעזרתנו. הוא הביא לי פשוט גלגל רזרבי כי הייתי צריכה שני גלגלים. הוא הביא לי את הגלגל של אשתו".