החטופים שחזרו אתמול (שבת) במבצע החילוץ בנוסייראת סיפרו לצוותים הרפואיים כי במהלך ימי השבי הם עברו "שטיפת מוח" והתעללות רגשית, כשהמחבלים הכריחו אותם לקרוא בקוראן וללמוד פסקי הלכה מוסלמיים.
4 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: אלמוג, נועה, אנדריי ושלומי
מימין לשמאל: אלמוג, נועה, אנדריי ושלומי
מימין לשמאל: אלמוג, נועה, אנדריי ושלומי
(צילום: REUTERS/Marko Djurica, מעיין טואף/לע״מ, דובר צה"ל)
ברשת 13 דווח כי נועה ארגמני סיפרה לבני משפחתה כי הייתה בשבי יחד עם יוסי שרעבי ואיתי סבירסקי, שנהרגו בשבי חמאס. לימים הודה צה"ל כי שרעבי נהרג ככל הנראה במהלך תקיפה של מבנה סמוך לנקודה שבה הוחזק, ואיתי נרצח כמה ימים אחריו; אבל נועה סיפרה למשפחתה: "ראיתי את הטיל נכנס לתוך הבית, הייתי בטוחה שאני עומדת למות. חשבתי שזהו - אבל נשארתי בחיים". נועה סיפרה כי לאורך התקופה עברה בין כמה דירות, ולא הוחזקה במנהרות. מעת לעת היא יצאה לנשום אוויר, ועשתה את זה כשהיא מחופשת לאישה ערבייה. לעיתים רחוקות מאוד זכתה גם להתקלח.
נועה חולצה אתמול בבוקר במבצע ההרואי של צה"ל, שב"כ והימ"מ בלב נוסייראת שבמרכז הרצועה. היא הוחזקה בדירה בקומה הראשונה בבניין בנוסייראת – במרחק של מאות מטרים מהבניין שבו הוחזקו שלושת החטופים האחרים שחולצו: שלומי זיו, אלמוג מאיר ג'אן ואנדריי קוזלוב. לבני משפחתה סיפרה כי שמעה אתמול בבוקר דפיקות חזקות. "היא סיפרה לי שאאוט-אוף-נוור, פתאום אומרים לה שזה מצה"ל, 'באנו לחלץ אתכם'. היא הייתה בשוק", אמר קרוב משפחתה אסף שהיבי בבית החולים שיבא בתל השומר – לשם פונו ארבעת המשוחררים.
4 צפייה בגלריה
איתי סבירסקי ויוסי שרעבי
איתי סבירסקי ויוסי שרעבי
איתי סבירסקי ויוסי שרעבי זכרם לברכה. נועה הוחזקה עימם בשבי
ללא
לאחר שחרורה, תועדה נועה מחובקת בוכייה עם אביה יעקב - ובהמשך התאחדה גם עם אמה שחולה בסרטן ומאושפזת בבית החולים איכילוב. בשיחות עם נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה בנימין נתניהו, אמרה: "אני מתרגשת מאוד, לא דיברתי עברית כל כך הרבה זמן".
במקביל, קרובת משפחה של אלמוג מאיר ג'אן סיפרה ל-ynet כי לפני מספר שבועות, כאשר ציין את יום הולדתו בשבי, הוא צולם על-ידי מחבלי חמאס, שאמרו לו שיעבירו את הסרטון לישראל. "הוא אפילו שאל אותנו: 'ראיתם את הסרטון?'", סיפרה. הסרטון, נדגיש, מעולם לא פורסם על-ידי חמאס - ולכן לא הופץ גם בישראל. לדבריה, במהלך מבצע החילוץ הדרמטי "אלמוג ישן", ולכן אינו זוכר את כל פרטיו.

אח החטוף מעודד: "זריקת חמצן לנפש"

גם אנדריי קוזלוב סיפר אתמול, במפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, מעט על שעבר בשבי. לפי נתניהו, הוא סיפר כי החזיק יומן: "אנדריי סיפר לי שהייתה לו מחברת בשבי וכל יום הוא היה כותב שורה אחת. כל יום מתנה. כל יום - פדראק, מתנה". בהמשך שוחח אנדריי בטלפון גם עם הנשיא יצחק הרצוג - וסיפר לו כי למד למעשה עברית במהלך השבי. "התחלתי ללמוד עברית בדיוק לפני שנה, אז הייתה לי הרבה התלמדות עם חבריי", אמר אנדריי - שנחטף ממסיבת הנובה שבה עבד כמאבטח, כשנה אחרי שעלה לבד לישראל מרוסיה. הרצוג השיב לו: "נכון, למדת עברית שם".
הנשיא הרצוג משוחח בטלפון עם החטופים שחולצו מהשבי

שרון שרעבי, אחיו של יוסי שרעבי ז"ל - שהיה כאמור עם נועה בשבי - סיפר אמש ל-ynet: "אני מרגיש שמחה ענקית, אני כל כך מתרגש. המבצע ההרואי הזה הרים את העם, כולנו היינו עם הראש באדמה, עברנו עליות ומורדות פסיכיות בחודשים האחרונים", אמר שרון, שאח נוסף שלו - אלי שרעבי - עדיין חטוף.
"נועה הייתה עם יוסי בשבי, פגשתי את אבא של נועה לפני שבוע וחצי ואמרתי לו, 'יעקב, אני חולם על היום שמחזירים את נועה, היא האחרונה שראתה את יוסי'. הוא אומר לי באצילות שלו - 'זו שאלה של זמן'", הוסיף שרון. "אני אפגוש מחר את יעקב ואת נועה, ואני מחוזק מאוד שהם היו יחד. לא אופתע ממה שאשמע ממנה כי שמענו את אצילות הנפש של יוסי בשבי כשהיה עם אופיר ועם עמית שני, ולא אופתע גם מהאצילות שהוא נהג לבטח עם נועה ועם איתי סבירסקי ז"ל – אני יודע שזה ינחם אותי, שיוסי היה אולי כמו אבא. זה מדהים".
4 צפייה בגלריה
מימין: אלי, שרון ויוסי ז"ל שרעבי
מימין: אלי, שרון ויוסי ז"ל שרעבי
מימין: אלי, שרון ויוסי ז"ל שרעבי. אלי עדיין חטוף, שרון מעודד: "זריקת חמצן לנפש"
(מתוך אלבום ביתי)
לדבריו, "ביום הזה אני מאושר. הצילו ארבעה חטופים אבל יותר מזה, הצילו משפחות שלמות, הצילו את עם ישראל, זו גאולה. סוג של חמצן, זריקת חמצן לנפש. אני יודע שיגיע גם הזמן של אלי, אחי שנשאר שם, אבל הנה הוציאו את הילדים וזה פשוט מדהים. ועוד משהו חשוב: למרות המבצע ההרואי, אסור לנו להוריד את הרגל מהגז לעסקה שתחזיר חטופים חיים, לא להסתמך על צה"ל ולא לאבד עוד חיילים אלא להחזיר אותם בעסקה - לא להרפות".

"מבצע ארנון" ההרואי

למבצע החילוץ הדרמטי קדמה הכנה קפדנית של שבועות ארוכים, שכללו איסוף מידע מודיעיני ותכנון לפרטי פרטים של הפעולה. החטופים היו בסביבה אזרחית, מעל לקרקע, בבניינים בני שלוש עד ארבע קומות. הכוחות הסתערו במקביל על שני היעדים שבהם הוחזקו החטופים בנפרד, כשנועה הוחזקה כאמור בבניין אחד בקומה הראשונה - ואנדריי, שלומי ואלמוג בקומה השלישית בבניין אחר. שני הבניינים היו במרחק של מאות מטרים זה מזה, והחטופים הוחזקו לצד משפחות עזתיות.
במבצע נהרג לוחם הימ"מ פקד ארנון זמורה, שלפי צה"ל "הלך בראש הכוח" שפרץ לדירה שבה הוחזקו אנדריי, שלומי ואלמוג - ונפגע מקרב מול מחבל שהיה שם. בעקבות זאת הוחלט לשנות את שם המבצע, שנקרא תחילה "זרעי קיץ", ל"מבצע ארנון".
4 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני ממבצע חילוץ החטופים מנוסייראת שברצועת עזה
תיעוד פלסטיני ממבצע חילוץ החטופים מנוסייראת שברצועת עזה
ההרס בנוסייראת אחרי החילוץ
תיעוד מבטן המסוק: נועה ארגמני מחולצת מרצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)

את פעולת החילוץ אישר הדרג המדיני הבכיר ביום חמישי לפנות ערב, במסגרת דיון מסווג שהתנהל תחת מידור כבד. היא בוצעה באזור שבו צה"ל לא תמרן עד כה מול גדודי חמאס, אלא הסתפק בתמרון בפאתיו בלבד. בשבועות האחרונים הוחלט להגביר את המאמץ המודיעיני כדי להתמקד בנקודות שבהן הוחזקו הארבעה על-ידי מחבלי הנוחבה. בהתאם לכך החלה אוגדה 98 לפשוט על החלקים המזרחיים של נוסייראת, ובמקביל הוכנסו כוחות מיוחדים למעקב מודיעיני וחשאי אחר שני האיתורים שבהם הוחזקו הארבעה.
גם חמאס נערך היטב לפעולה נרחבת של צה"ל בנוסייראת בשבועות האחרונים, והתבצר היטב בעיירה. פעולת החילוץ כללה הסחות דעת והונאות, ובשעה 11:00 בבוקר ניתן האור הירוק עם פקודת ה"פְּעל" שהגיעה מהחפ"ק המשותף לראש השב"כ רונן בר והרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי. לוחמי הימ"מ והשב"כ פשטו כאמור במקביל על שני היעדים, וניהלו קרבות עם המחבלים - תוך חילוץ הארבעה כשהם בחיים. החטופים הועברו למסוקי חיל האוויר, ואלה העבירו אותם לבדיקות בבתי החולים, כשמצבם טוב. הפלסטינים דיווחו על עשרות הרוגים בשורותיהם מאש צה"ל במרכז הרצועה.
פורסם לראשונה: 21:42, 08.06.24