נועה אדר ברנס ובעלה ניר ברנס, בני 46 מקיבוץ אורטל שבגולן, הם זוג ההורים שנהרגו מפגיעה ישירה ברכבם לאחר מטח לרמת הגולן, שעות לאחר חיסולו של שומר הראש לשעבר של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. השניים נפצעו תחילה באורח אנוש באירוע, ובהמשך נקבע מותם במקום.
ניר עבד בעבר כמנכ"ל מתחם האירוח "תיירות קיבוץ אורטל" וניהל את ענף הלול של המשק, ונועה עבדה כשוקולטיירית - יוצרת שוקולד ומנחת סדנאות - והייתה מזכירת ענף המטע בקיבוץ. הם הותירו אחריהם שלושה ילדים, בני 13, 16 ו-18.
1 צפייה בגלריה
ניר ונועה ברנס ז"ל
ניר ונועה ברנס ז"ל
נועה אדר ברנס וניר ברנס
(צילום: כב"ה צפון)
הגר, אחותה של נועה: "עדיין בהלם. דיברתי איתם חצי שעה לפני שזה קרה"
(צילום: אביהו שפירא)

הגר אדר, אחותה של נועה, אמרה: "אנחנו עדיין בהלם, רק לפני רגע השוטרים הגיעו ואמרו שיש זיהוי רשמי. הם לקחו חצי יום חופש לסידורים בכרמיאל, דיברתי איתם חצי שעה לפני שזה קרה. הם שלחו אליי תמונות של אופניים שרצו לקנות לבת שלי ליום ההולדת. הם הכירו בנסיעה באוטובוס בגיל 20, אנשים של צחוקים ושמחת חיים. הם החליטו להגיע לקיבוץ אורטל לפני עשור, ואני תפסתי אומץ וחזרתי לעמק כדי להיות קרובה אליהם".
האחות אמרה עוד: "נועה הקימה עסק לשוקולד, ניר ניהל את הלול. אני לא מאמינה שנועה איננה, היינו שלוש אחיות. בשישי הקרוב היינו אמורות לעשות ערב אחיות עם אמא שרצתה להיפגש איתנו. אנחנו נעטוף את הילדים עם כל המשפחה, הם מבינים ויודעים מה קרה ושותפים להחלטות שנצטרך לקבל". הגר סיפרה שנועה ניצלה בעבר מפיצוץ דומה סמוך אליה.
בעקבות המטח - ותוצאותיו ההרסניות - בגולן חוו טלטלה. אורי קלנר, ראש המועצה האזורית גולן, מסר אז כי "הערב קרה את שהתרענו ודיברנו עליו כבר שלושה חודשים, איבדנו חיים של תושבים מקהילת הגולן. עברנו אירוע קשה ומורכב שבו נרצחו שני תושבים יקרים ואהובים".
לאחר מכן נמסר מהמועצה: "בוקר קשה ועצוב בגולן. שני חברים, הורים לשלושה ילדים, נרצחו בדרכם הביתה. קהילת הגולן כולה המומה, כואבת ואבלה. אנו מחבקים את בני המשפחה ואת קהילת אורטל והחברים באבלם הכבד. נמשיך להיות קהילה מאוחדת ותומכת כפי שהיינו עד כה בתקווה לימים טובים יותר".
משפחות המפונים ממטה "נלחמים על הצפון" דרשו פעולה יזומה לאחר האירוע - ומסרו כי "הקו האדום נחצה, שני הרוגים בצפון ולאף אחד בהנהגה לא אכפת". במטה הוסיפו על הדברים הללו ואמרו כי "אם לא נצא למלחמה בצפון עכשיו, זה יהיה פשע בל יימחה על הממשלה וההנהגה. יש פה הזדמנות שאסור לפספס להכרעה אמיתית ולא מתקפות נקודתיות שלא נותנות גרם של הרתעה". הם איימו למחות על התנהלות הממשלה, וציינו כי "בקרוב תראו אותנו ברחובות, ממילא לא השארתם לנו בית".
זירת הפגיעה בגולן
(צילום: אביהו שפירא)

מקיבוץ אורטל, שבו כאמור התגוררו בני הזוג וילדיהם, מסרו: "אבל כבד ירד על קיבוץ אורטל. נועה וניר ברנס, חברי הקיבוץ, נהרגו מפגיעה ישירה ברכבם. נועה וניר היו חברים מרכזיים ואהובים באורטל. הם הגיעו לאורטל בשנת 2012. קהילת אורטל חזקה ומלוכדת, מחזקת את המשפחה ומתמודדת עם המצב".
יאיר נירון, מזכיר הקיבוץ, אמר: "איבדנו שני חברים בקהילה, חברים טובים שלי, שלושה ילדים נשארו בלי הורים. זאת תקופה קשה, הגולן סופג נפילות רבות. אבל אנחנו קהילה חזקה, אנחנו ממשיכים בשגרה. אנחנו מבקשים מהממשלה להחזיר את החופש לנוע במרחב ולהרחיק את האיומים כדי שתהיה מוגנות לילדים שלנו".
אורי הייטנר, חבר הקיבוץ, ציין: "אנחנו חווים אבל כבד וכאב גדול על זוג אהוב מאוד באורטל. זו הייתה אהבה ממבט ראשון שלהם באורטל ושל אורטל בהם. הם היו אנשים של עשייה ומשימתיות, לקחו על עצמם תפקידים מרכזיים. אנחנו קהילה חזקה ומלוכדת, יש חשש ממצב לא נעים לחטוף מטחים, אבל אנחנו מאוד מושרשים פה באדמה".
האירוע התרחש לאחר האזעקות שהופעלו בכמה אזורים שונים בגולן, לשם נורו מלבנון כ-40 רקטות. בכבאות והצלה עדכנו אחרי המקרה כי שבעה צוותי כיבוי פעלו לכיבוי השריפות שפרצו עקב המטח. נמסר כי היו יותר משמונה מוקדי שריפות בשטחים פתוחים כתוצאה מנפילות.
הפרמדיקים של מד"א שהגיעו לזירה, אביב עטרי וטארק הייב, סיפרו: "מיד לאחר האזעקות קיבלנו דיווח על שני נפגעים ויצאנו למקום. הגענו לשטח והמראה היה קשה. ראינו רכב שספג פגיעה ישירה, ובחלקו הקדמי גבר ואישה מחוסרי הכרה שנפגעו אנושות. תוך הטיפול הרפואי נשמעו אזעקות נוספות ורצנו להתמגן וטיפלנו באירוע תחת האזעקות. כוחות של הצבא סייעו לנו במקום. מדובר באירוע קשה מאוד".
בשל האירוע, במועצה האזורית הודיעו על סגירתו לתנועה של כביש 91 מצומת נפח לצומת השריון לשני הכיוונים בשל הנפילות באזור. במקביל, הם הנחו את התושבים בצפון הגולן להישאר בקרבת מרחבים מוגנים ולהימנע מהתקהלויות עד להודעה חדשה - אך בהמשך הסירו את ההנחיה.
לאחר המטח, בחיזבאללה לקחו אחריות על ירי של "עשרות קטיושות" לעבר הגולן, בתגובה לחיסולו של יאסר נימר קרנבש, שומר ראשו של נסראללה לשעבר.
בכתבה זו שולבו סרטונים ותמונות מהרשתות החברתיות בשימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. אם ידוע לכם מי צילם אותם - שלחו לנו במייל אדום