פרידה בהצדעה למפכ"ל ה-19 של משטרת ישראל: במכללה הלאומית לשוטרים בבית שמש נערך הערב (ראשון) אירוע הפרידה ממפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי. "אסור להפוך את המשטרה לפוליטית, ככזאת נאבד את הלגיטימציה הציבורית ותאבד זכות קיומנו", אמר שבתאי בפנייה ישירה לקציני המשטרה ובמקביל לראש הממשלה בנימין נתניהו, לנשיא המדינה יצחק הרצוג ולשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שכלל לא הוזמן לאירוע. שבתאי תקף את בן גביר מבלי להזכיר את שמו: "ההתמודדות נגד פוליטיזציה של המשטרה והסטתה מהדרך המקצועית נמצאת בעיצומה". ynet העביר את האירוע בשידור ישיר.
נאום המפכ"ל שבתאי
(צילום: דוברות המשטרה )

באירוע השתתפו בין היתר נשיא המדינה יצחק הרצוג, שר הביטחון יואב גלנט, ראש המוסד דדי ברנע, ראש השב"כ רונן בר, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד, ח"כ בני גנץ והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. בלטו בהיעדרם: ראש הממשלה נתניהו ששלח ברכה מצולמת, והשר לביטחון לאומי בן גביר שכאמור לא הוזמן לאירוע על רקע העימותים עם שבתאי.
"אני פונה אליכם קציני משטרת ישראל ומפקדיה, מכם עד השוטר בקצה, ואני אומר לכם, אומר את זה כאן, גם לנשיא המדינה, לראש הממשלה והשר - אסור להפוך את המשטרה לפוליטית", אמר שבתאי בנאומו. "זכרו כי נשבענו אמונים למדינה, והמחויבות שלנו היא למדינת ישראל ולעם ישראל ולא לגורם כזה או אחר".
שבתאי המשיך בדברי הביקורת שלו שכוונו בעיקר לשר בן גביר: "אנחנו גוף מקצועי שתפקידו לשמור על רווחת האזרח וביטחונו האישי. אל תפגעו במשטרה והשאירו אותה מחוץ לשיח הפוליטי. השיח הזה מחליש את הארגון ועתיד לפגוע ביכולותיו לממש את ייעודו. תקופת כהונתי התאפיינה במתח גדול בהקשרים אלו, בוודאי עבורי כמי שמוביל את משטרת ישראל. גם מול פוליטיקאים שניסו להשפיע ולנווט על פי עמדותיהם.
"מרבית המאבקים הללו התנהלו מאחורי הקלעים, וחייבו אותי לעשות מאמצים כבירים כדי למנוע את זליגת הכוחות הפוליטיים לתוך המשטרה, ורק חלקם הקטן הגיע לידיעת הציבור. אני מסיים את תפקידי בתחושה לא קלה. אני משאיר למחליפי משימה קשה מאוד והתמודדות יומיומית לשמירה על מקצועיותה של המשטרה ומניעת חדירתם של עמדות ומניעים פוליטיים".
8 צפייה בגלריה
טקס פרידה ממפכ"ל המשטרה
טקס פרידה ממפכ"ל המשטרה
המפכ"ל שבתאי
(צילום: עמית שאבי)
דברי הנשיא הרצוג ורה"מ נתניהו
(צילום: דוברות המשטרה )

"ניתנה לי הזכות הגדולה לשרת את העם והמדינה ולעמוד בראשו של ארגון ביטחוני מהמרכזיים במדינה, שייעודו אכיפת חוקים, חשיפת עבירות, מניעתן, חקירתן, לחימה בפשיעה והבאת עבריינים לדין", אמר שבתאי בתחילת נאומו. שוטרינו, הפרוסים בכל חלקי הארץ, פועלים בחירוף נפש אל מול איום הטרור ונכונים לשלם מחיר אישי למען הצלת חיים".
שבתאי פנה לשוטרים: "בכל רגע של קושי ובכל אתגר שעמד לפניי, תמיד חזרתי לאותה תחושת שליחות, ונמלאתי גאווה על הזכות לשרת את המדינה על פי הערכים שלאורם חונכתי. כובד האחריות וההקרבה גבר מתפקיד לתפקיד, והגיע לשיא בתפקידי כמפכ"ל, אך לא נשאתי אותו לבד. כל ההישגים שהשגנו, והיו הרבה כאלה, היו בעשייה משותפת. מקצועיותכם, מסירות ליבכם, ההקרבה, תודעת השירות הגבוהה והאמונה בצדקת הדרך הם מפתחות ההצלחה".

"אסון מירון מדיר שינה מעיניי"

בנאומו התייחס שבתאי לדוח ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון שהטילה עליו אחריות אישית. "אירוע אסון מירון הוא אירוע מצלק כואב וקשה", אמר שבתאי בעקבות האסון שבו נספו 45 בני אדם. "האירוע הזה מדיר שינה מעיניי מאז אותו לילה טרגי. אני נושא בליבי את הכאב והאובדן של המשפחות ואת הצורך להבטיח שמקרה כזה לא יישנה. כמפכ"ל, אני לוקח אחריות מלאה על מה שהתרחש במשמרת שלי".
בנוגע לטבח 7 באוקטובר, אמר שבתאי: "63 שוטרים חירפו נפשם ונפלו על משמר המולדת, 278 שוטרים נפצעו. משטרת ישראל הוכיחה כי יש על מי לסמוך. היחידה המיוחדת ללוחמה בטרור בפיקודו של תנ"צ ח' היוותה כוח שובר שוויון באירועי 7 באוקטובר תוך חיסול מאות מחבלים בקרבות הרואיים. היחידה ביצעה יחד עם צה"ל ושב"כ שתי פעולות מוצלחות של חילוץ בני ערובה, שאין להן אח ורע בשום יחידה בעולם, וסיפקה רגעים של נחת ותקווה למשפחות הכואבות ולעם ישראל כולו".
8 צפייה בגלריה
טקס פרידה ממפכ"ל המשטרה
טקס פרידה ממפכ"ל המשטרה
נשיא המדינה הרצוג באירוע
(צילום: עמית שאבי)
8 צפייה בגלריה
טקס פרידה ממפכ"ל המשטרה
טקס פרידה ממפכ"ל המשטרה
היועצת המשפטית לממשלה בהרב-מיארה
(צילום: עמית שאבי)
"אין רבים מהמפכ"לים לאורך השנים שזכו כמוך לכהונה עתירה באתגרים רבים כל כך, בשנים קשות ומורכבות כל כך", אמר לשבתאי נשיא המדינה הרצוג. "שנותיך כמפכ"ל היו תקופה סוערת מאין כמותה, במהלך השנים הללו פעלה המשטרה ללא הרף תוך שהיא מותחת את כוחותיה עד הקצה יותר מאי פעם בשליחותם של אזרחי ישראל".
הרצוג אמר עוד: "קובי היקר, אני חייב לציין בהוקרה את שירותך. המסירות ואומץ הלב של לוחמי המשטרה הם מהמאפיינים הבולטים שלך. כל מי שמכיר את דרכך, את מפעל חייך כלוחם שמשתרע על פני למעלה מארבעה עשורים, יודע שאתה גיבור אמיתי, שאתה נושא בגופך ממש את הצלקות המעידות על כך. חירפת את נפשך אינספור פעמים למען שלומם של אזרחי מדינת ישראל".
בהתייחס לעימותים של שבתאי עם השר בן גביר, אמר הנשיא: "המשטרה חייבת להיות שייכת לכולנו. אנחנו האזרחים חייבים להיות השותפים שלה והיא צריכה להיות שותפה של כולנו – במאמצים לשמירה על חברה דמוקרטית מתפקדת הפועלת על בסיס שלטון החוק. אני קורא ומבקש מכלל נבחרי הציבור – שימו את המשטרה מחוץ לפוליטיקה. דרישתו וציפיותיו של הציבור הישראלי חייבות לעמוד לנגד עינינו. משטרה ממלכתית - הפועלת תחת מוראו של הדין, ושלו בלבד – היא עיקרון קריטי שאסור לנו להתפשר עליו".
8 צפייה בגלריה
טקס פרידה ממפכ"ל המשטרה
טקס פרידה ממפכ"ל המשטרה
שבתאי ורעייתו לצד נשיא המדינה הרצוג ויו"ר הכנסת אוחנה
(צילום: עמית שאבי)
8 צפייה בגלריה
טקס פרידה ממפכ"ל המשטרה
טקס פרידה ממפכ"ל המשטרה
שר הביטחון גלנט
(צילום: עמית שאבי)
8 צפייה בגלריה
טקס פרידה ממפכ"ל המשטרה
טקס פרידה ממפכ"ל המשטרה
יו"ר הכנסת אוחנה
(צילום: עמית שאבי)
ראש הממשלה נתניהו שלח כאמור ברכה מצולמת. "קובי, אני רוצה לברך אותך על סיום תפקידך כמפכ"ל משטרת ישראל. אתה באת בתקופה מאוד קשה, אתה הובלת את משטרת ישראל בצורה נחושה וחשובה, ואנחנו יודעים איזה תפקיד חשוב עשו ועושים השוטרים והשוטרות, איזה תפקיד מילאו ב-7/10, שפשוט היו בחזית ההצלה של מדינת ישראל, ואיזה תפקידים חשובים אתם עושים מאז. אני רוצה להודות לך על שירות של עשרות שנים למען ביטחון ישראל, ולאחל לך הרבה הצלחה בהמשך דרכך".
היועצת המשפטית לממשלה בהרב-מיארה אמרה: "קובי, אתה משרת ציבור הגון וצנוע, ישר דרך, נחוש ואמיץ מאוד, לוחם מעוטר ועטור הישגים. אהבת את משטרת ישראל והיא אהבה אותך. החלטות קשות ואומץ לב הם הקו המחבר את גישותיו המקצועיות של קובי. כל אחד מאלה שהגיעו לאירוע היום לכבוד של קובי הוא חלק מהפסיפס שמרכיב את הקריירה המוצלחת שלך".
בהרב-מיארה הוסיפה: "ראיתי את תפיסת האחריות המלאה שלך לפקודיך, כיצד חינכתם אותם. מילאת את תפקידך בתקופה מורכבת מאוד כשליח ציבור, מתוך מודעות לכוח שהופקד בידיך. פעלת כל העת על פי תפיסתך המקצועית שלפיה אלה שעוסקים במלאכה, ההון האנושי, הם הנשק האמיתי שלנו. האמנת שאין תחליף לשוטר טוב ומיומן בשטח, מרשים היה לראות את האופן שבו התמודדת עם אתגרים מורכבים".
טל, רעייתו של שבתאי, אמרה: "קובי, הכרותינו הרשמית איך לא במשמר האזרחי. תלמידת תיכון שהגיעה למחויבות אישית ואתה תלמיד י"ג. לא העליתי על דעתי שהמחויבות האישית שלי אז תהפוך ל-40 שנים יחד, אבל אהבתי את החיוך. מקצוען עד כלות.
"מקטרגיך לא רבים, והתקופה רעה מאוד. ראיתי אותך חושק שיניים, בוכה את האובדן, ראיתי אותך נאבק בכוחות השחור ורוחות רעות שכמותם לא ידענו. כל בוקר את קם מחדש לקרב בלימה נוסף למען המדינה והארגון ולמען הדמוקרטיה. אני מאחלת שמחליפך בתפקיד ישמר את ערכיך ויעמוד איתן בפרץ".

עימותים בלתי-פוסקים עם בן גביר

שבתאי, שנכנס לתפקידו בינואר 2021, מסיים את הקדנציה שהתאפיינה בעיקר לקראת סיומה בעימותים פומביים עם השר הממונה בן גביר. באמצע החודש שעבר, על רקע העתירה לבג"ץ נגד "חוק בן גביר" לשינוי פקודת המשטרה, ציין שבתאי בעמדתו בנושא כי "כשהחוק מופעל כלפי אזרח, הוא צריך לדעת שהשוטר שעומד מולו משרת את החוק בלבד, ולא שר כזה או אחר". בן גביר מצידו ניסה להוביל לפיטורי שבתאי.
המפכ"ל היוצא, שמסיים 33 שנות שירות במשטרה ובמשמר הגבול, מונה לתפקידו האחרון לפני שלוש שנים וחצי על-ידי יו"ר הכנסת אוחנה שכיהן אז כשר לביטחון הפנים. היחסים עם בן גביר ידעו עליות ומורדות, ובמהלכן האריך השר את כהונתו של שבתאי בחצי שנה, תוך כדי שהוא מעריף עליו שבחים. אחרי שהיחסים עלו שוב על שרטון, שבתאי הצהיר כי בן גביר מתערב בעבודת המשטרה.
8 צפייה בגלריה
 אירוע פרידה של משטרת ישראל מיעקב שבתאי המפכל ה-19
 אירוע פרידה של משטרת ישראל מיעקב שבתאי המפכל ה-19
המפכ"ל שבתאי לצד הנשיא הרצוג
(צילום: מאיר תורג'מן )
8 צפייה בגלריה
 אירוע פרידה של משטרת ישראל מיעקב שבתאי המפכל ה-19
 אירוע פרידה של משטרת ישראל מיעקב שבתאי המפכל ה-19
עם המשפחה והנשיא
(צילום: מאיר תורג'מן )
מוקדם יותר היום הגיע המפכ"ל שבתאי לזירת פיגוע הדריסה בצומת ניר צבי סמוך לצריפין, שבו נפצעו קשה קצין צה"ל ולוחם. שבתאי ציין בהתייחס להיערכות אחרי ניסיון חיסול ראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף, כי "מאז אתמול נערמו ההתרעות והגברנו כוננות. הוצאנו כוחות נוספים והפעילות שראיתם על הצירים זה חלק מהפעילות שלנו למתן תגובה ומענה מהיר".
במקביל לאירוע הפרידה מהמפכ"ל, נערך בוועדה למינוי בכירים בראשותו של נשיא בית המשפט העליון בדימוס השופט אשר גרוניס דיון שני בנוגע למועמדותו של סגן המפכ"ל ניצב אבשלום פלד למחליפו של שבתאי. השר בן גביר הכריז במאי על מינויו של פלד לתפקיד, אך מאז ספג ביקורת חריפה על רקע טענות לניסיונות מצד השר לחזק את אחיזתו במשטרה, וכן בשל חקירה במח"ש שהתנהלה בעבר נגד פלד.
היועצת המשפטית לממשלה בהרב-מיארה העבירה בשבוע שעבר חוות דעת לוועדה, והמליצה לערוך שימוע לפלד כדי לבדוק תלונות שהוגשו נגדו בחשד לעבירות בנייה. את חוות הדעת ביקש היו"ר גרוניס, ולאחר השימוע ניתן יהיה להחליט אם למנותו לתפקיד. השופט גרוניס מודע ללוח הזמנים הצפוף, שבתאי יסיים רשמית את תפקידו ביום רביעי בחצות.