שורה של התייחסויות בישראל על רקע האפשרות ללכת לפתרון שתי המדינות: במהלך סוף השבוע האחרון נשמעו חילוקי דעות, לפחות לכאורה, בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן, סביב הנושא של ריבונות פלסטינית. בעוד ביידן טען כי נתניהו לא שולל הקמת מדינה פלסטינית, מלשכת ראש הממשלה מיהרו להכחיש ולהצהיר: "נישאר בשליטה ביטחונית ברצועת עזה". כעת האמירה הזאת מקבלת חיזוק נוסף מטעם שרי הממשלה.
1 צפייה בגלריה
עמיחי שיקלי, עמיחי אליהו
עמיחי שיקלי, עמיחי אליהו
"פתרון שתי המדינות? הזיות". השרים עמיחי שיקלי ועמיחי אליהו
(צילום: משה מזרחי)
"אנחנו חיים מהספינים האלה", טען הבוקר (ראשון) בריאיון ל-ynet Live השר לענייני מורשת עמיחי אליהו, בהתייחס לנושא. "אם היינו מקבלים שקל על כל ספין כזה, היינו סוגרים את הגירעון של ישראל וארה"ב ביחד. אין אדם מפוכח בישראל שחושב שאפשר לתת לאבו מאזן לשלוט בביטחון המדינה. תפיסת העולם הזאת ריסקה אותנו, אי אפשר להמשיך לחלום על הזיות כאלה". צפו בריאיון המלא:
משדר אולפן 21.01 - ראיון פוליטי עם השר עמיחי אליהו, השר לענייני מורשת, עוצמה יהודית
(צילום: ירון ברנר)

"אנחנו צריכים להציב איזשהו מבנה ניהולי שאיתו נוכל לנהל את רצועת עזה ואת יו"ש", המשיך אליהו, "אני לא חושב שהרש"פ המושחתת והאלימה היא הפתרון. ראינו בעבר שהם לא מסוגלים לעשות את זה, אין שום סיבה שהם יתעוררו עכשיו אחרי שהסקרים מראים שהם תומכים בחמאס. אחרי הטבח הגדול שהיה - הם לא יהפכו פתאום לאוהבי ישראל".
גם שר התפוצות עמיחי שיקלי התייחס לנושא. "אנחנו צריכים להיות כנים עם עצמנו", אמר, "בטווח של השנה הקרובה צריכה להיות לנו אחיזה אזרחית מסוימת ברצועה. כל זמן שחמאס מחלק לחם - חמאס שולט. מי ששולט בלחם שולט ברצועה. או שזה יהיה כוח בינלאומי שמסונכרן איתנו, או שנעשה את זה בעצמנו. אבל אי אפשר לתת לחמאס להמשיך ולהפעיל כוחות שיטור ברצועה, ואי אפשר לתת לו לחלק מזון, כי אז המשמעות היא שהוא קיים ומתפקד כארגון".
ומה לגבי ריבונות של הפלסטינים? "להביא רשות שמשלמת היום למחבלי נוח'בה משכורות על פי חוק של הרש"פ, ומחנכת ילדים בגיל הרך לשנאה, לאיבה, לרצח של יהודים, אולי היישות הכי אנטישמית שקיימת על פני האדמה, להביא אותה לרצועת עזה כדי לחזור שוב פעם על כל הסיבוב? בעיניי זה מהלך שקול לאובדנות". צפו בריאיון עם השר שיקלי:
משדר אולפן 21.01 - ראיון פוליטי עם השר עמיחי שיקלי, שר התפוצות והמאבק באנטישמיות
(צילום: אביהו שפירא, ירון ברנר)

שיקלי התייחס גם לתנאים שהציב חמאס בנוגע לעסקה לשחרור חטופים. "אין בכלל מה לדבר", אמר. "אנחנו צריכים להמשיך ללכת קדימה וללחוץ, לשבור ולרסק את חמאס. מתוך המציאות הזו של להכריע את האויב, מתוך המקום הזה צריכות לבוא פעולות להשבת החטופים, לא מתוך מקום של כניעה, של ויתור ונסיגה. מאוד יכול להיות שבמאמץ סיזיפי מתמשך בתוך המרחבים התת-קרקעיים, בסופו של דבר כן תהיה אפשרות לשחרור חטופים, במשא ומתן שנראה יותר כמו כזה שנועד לשחרור בני ערובה. לא בדיפלומטיה קטארית שתאפשר לחמאס ולסינוואר להרים את הראש".