2 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי )
במערכת המשפט נדהמו היום (רביעי) מהסערה הפוליטית סביב הבחירות החשאיות בכנסת לשני נציגיה בוועדה לבחירת שופטים. "זהו עוד אחד מהשיאים שאליהם הידרדרה המערכת הפוליטית המבקשת להשתלט על מערכת המשפט", אמר גורם בכיר במערכת המשפט על שרשרת האירועים, "מה שהיווה מוסכמה פוליטית ומשפטית בכל הקשור לבחירת שופטים, במשך 75 שנה, הגיע לאחד משיאי השפל".
נציג הקואליציה היה אמור להיות לפי ההסכמים הקואליציוניים ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית, אבל ח"כ טלי גוטליב מהליכוד סירבה לפרוש מהמרוץ - גם אחרי שיחה קשה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וצעקות לעברה בסיעה. הפתרון שנתניהו בחר הוא דחיית הבחירות, על ידי הוראה להצביע נגד גוטליב ונגד נציגת האופוזיציה ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד. הסיבה: לפי התקנון, במקרה כזה יש להצביע בעד או נגד שני המתמודדים - ואם יש רוב קולות לנגד אזי לא נבחר נציג - והבחירות החשאיות בכנסת מתקיימות מחדש תוך חודש.
הקראת תוצאות הבחירות בכנסת לשני נציגיה בוועדה לבחירת שופטים
(צילום: ערוץ כנסת )

באופוזיציה האשימו שמדובר בתרגיל פוליטי ובהפרת הסיכומים בבית הנשיא. יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ איים בפיצוץ השיחות, אבל במקרה הוביל מאחורי קלעים מהלך לגיוס תומכים מתוך הקואליציה. אחרי יותר משעתיים של ספירה ארוכה מאוד, הכריז יו"ר הכנסת אמיר אוחנה על התוצאות המפתיעות - אלהרר נבחרה ברוב של 58 קולות בעד לעומת 56 קולות נגד, כשהמשמעות היא שלפחות ארבעה חברי קואליציה תמכו במועמדותה.
לעומתה, גוטליב - היחידה מהקואליציה שהתמודדה - קיבלה 15 קולות בלבד ולא נבחרה. עם הישמע התוצאות, החלו חברים בקואליציה לתקוף את אותם "מורדים" - שזהותם אינה ידועה עקב ההצבעה החשאית.
2 צפייה בגלריה
אפי נוה בגזר הדין
אפי נוה בגזר הדין
בחירתו עשויה להשפיע על צעדי לוין. נוה
(צילום: מוטי קמחי)
דברי לוין על הרכב הוועדה לבחירת שופטים, לפני כשבוע
(צילום: ערוץ הכנסת)

כאמור, בעקבות התפתחות האירועים, הבחירות לנציג שני לוועדה לבחירת שופטים ייערכו מחדש תוך 30 יום. גורמים פוליטיים טענו כי דחיית ההצבעה תאפשר ללוין לחשב מסלול מחדש. לדבריהם, לוין כבר מבין שאת הנוסח המקורי של המהפכה המשפטית, כפי שהציג בראשית ינואר, הוא לא יוכל להגשים כל עוד נתניהו מכהן כראש הממשלה.
השאלה הגדולה מבחינת לוין היא כמה יוכל להתקדם בנושאים אחרים שהציב, כמו צמצום עילת הסבירות ושינוי בחירת היועצים המשפטיים למשרדי הממשלה. "מי שמכיר את לוין יודע שהוא לא יירד מהיעד המרכזי שהציב לעצמו כראשון במעלה - שינוי בחירת השופטים בישראל", אמרו הגורמים.
לדברי הגורמים, לוין יוכל בתוך שבוע לראות מה תהיינה תוצאות הבחירות ללשכת עורכי הדין. אם הגוש המקורב לימין בראשות אפי נוה יזכה, יהיו ללוין חמש מתוך תשע ידיים בוועדה לבחירת שופטים כדי לבחור נשיא חדש לעליון שלא על פי שיטת הסניוריטי, וכך הוא יוכל לבטל את הווטו שיש לשופטי העליון בבחירת שופטים לבית המשפט. עם זאת, מקורבי לוין אינם בטוחים שנתניהו, החושש מהמחאה ומהמחיר הכלכלי למשק, יעניק לו רוח גבית לכל שינוי מהותי שיכול להצית את המחאה.
לדברי המקורות, כבר עתה ברור שאם לוין לא יכנס את הוועדה - הדבר הראשון שיינזק הוא השירות לציבור. מאי-כינוס הוועדה, שבה דורש לוין רוב לבחירת שופטי העליון, תיפגע בראש ובראשונה עבודת השיפוט, בשל מחסור ב-30 תקנים.