1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה, נפתלי בנט, ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נועדים לראשונה בעיר סוצ׳י, רוסיה
ראש הממשלה, נפתלי בנט, ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נועדים לראשונה בעיר סוצ׳י, רוסיה
בקרוב בסנט פטרסבורג? בנט ופוטין בפגישתם בסוצ'י
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח היום (חמישי) עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. לפי לשכת ראש הממשלה, ברקע שיחות הגרעין בווינה, הדגיש ראש הממשלה את חשיבות העמידה הנחושה נגד ההתקדמות האיראנית בפרויקט הגרעין - ואילו פוטין הזמין את בנט ורעייתו לביקור בעיר סנט פטרסבורג.
לפי לשכת בנט, "השיחה הייתה טובה, ובמהלכה בירך ראש הממשלה את הנשיא פוטין לרגל השנה החדשה. השניים שוחחו על כמה סוגיות, בראשן נושאי ביטחון אזורי. בתוך כך, סיכמו על המשך שיתוף פעולה הדוק במרחב. כמו כן, שוחחו ראש הממשלה והנשיא על אתגרים ביטחוניים בזירה הגלובלית".
בלשכה הוסיפו כי בנט אמר לפוטין שישמח לקיים את הביקור בסנט פטרסבורג, בהמשך לפגישת השניים בסוצ'י בחודש אוקטובר האחרון, שהוגדרה כטובה.
בנט ופוטין בסוצ'י
(צילום: ניר שרף, לע"מ)

אלקין מספר על הפגישות עם פוטין בחודש שעבר
(צילום: אלי מנדלבאום )

לפני שלושה ימים הופיע בנט בפני ועדת החוץ והביטחון לראשונה מאז כניסתו לתפקיד ראש הממשלה, התייחס לשיחות הגרעין ואמר: "אנחנו בהחלט מוטרדים. חשוב לי לומר ולהבהיר בצורה שלא משתמעת לשתי פנים - ישראל איננה צד להסכמים, ישראל איננה מחויבת למה שיירשם בהסכמים אם הם ייחתמו, וישראל תמשיך לשמור על חופש פעולה מלא, בכל מקום ובכל זמן, בלי מגבלות". חברים בוועדה אמרו שמדברי בנט עלה שבישראל כבר השלימו עם העובדה שבשיחות בווינה תושג פשרה בנוגע לחזרה להסכם הגרעין.
בנט אמר בחלק הסגור של הישיבה כי השינוי אסטרטגי של ישראל ביחס לאיום האיראני מתבצע עקב בצד אגודל, ומטרתו ניהול מערכה רב-ממדית נגד "ראש התמנון" (המשטר האיראני היושב בטהרן), במקביל לפעילות במרחב נגד זרועותיו. בנט טען בפני הוועדה כי אף שאיראן נתפשת כמעצמה אזורית, היא מרובה בחולשות ונאלצת להפעיל כוח רב כלפי אזרחיה ומשקיעה משאבים רבים בהעברת כספים לשלוחותיה מסביב לישראל.
חברים בוועדה אמרו שמדברי בנט עלה שבישראל כבר השלימו עם העובדה שבשיחות בווינה תושג פשרה בנוגע לחזרה להסכם הגרעין.
לפני שבועיים נשמעו איראן ורוסיה אופטימיות בנוגע למאמצים להציל את ההסכם, ואילו שלוש המעצמות האירופיות שחתומות עליו - בריטניה, צרפת וגרמניה - הצהירו כי נותרו "שבועו, ולא חודשים" עד שההסכם מ-2015 יהפוך חסר משמעות. בהצהרת אמרו מעצמות אירופה שהצדדים צריכים כעת להתמקד בסוגיות החשובות שעל הפרק – בראשן הסנקציות ותוכנית הגרעין של טהרן. "אנחנו מתקרבים לנקודה שבה ההסלמה של איראן בתוכנית הגרעין שלה תהפוך את הסכם הגרעין לריק מתוכן. המו"מ דחוף – והצוותים שלנו נמצאים כאן כדי לעבוד במהירות ובתום לב במטרה להגיע להסכם".